یک استاد ژئوپلیتک و سفیر سابق ایران در نروژ و مجارستان در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد:

راهکار جلوگیری از ناامنی‌ها در عراق پس از استعفای صدر چیست؟

اگر طرف مقابل صدر از خود عکس‌العمل تندی نشان ندهد، اوضاع را می‌توان جمع و جور کرد و با تشکیل پارلمان دولت جدید را تشکیل داد‌/ از این به بعد صدر مسئول هر حادثه‌ای است

تهران (پانا) - دیپلمات سابق کشورمان با اشاره به کناره‌گیری مقتدی صدر از فعالیت‌های سیاسی و شروع برخی بی‌ثباتی‌ها در عراق گفت اگر طرف مقابل صدر از خود عکس‌العمل تندی نشان ندهد، اوضاع را می‌توان جمع و جور کرد و با تشکیل پارلمان دولت جدید را تشکیل داد‌ و خوب است از همه جریانات و احزاب عراقی حتی جریان صدر برای تفاهم و تصمیم در شکل‌دادن دولت جدید در گفت‌وگوهای پارلمانی دعوت به‌عمل آید تا بهانه‌ای برای آشوب گسترده بعد از تصمیم پارلمان وجود نداشته باشد.

کد مطلب: ۱۳۰۵۴۲۳
لینک کوتاه کپی شد
راهکار جلوگیری از ناامنی‌ها در عراق پس از استعفای صدر چیست؟

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با پانا درباره کناره‌گیری صدر از فعالیت‌های سیاسی و تحولات و ناامنی‌های عراق اظهار کرد: «‌در دو سه هفته گذشته در یادداشت‌های کوتاه نوشتم که بهتر است رقبای صدر از برخورد و حتی جواب‌های تند پرهیز کنند و بر محور قانون صحبت کنند، بعد از دو هفته اوضاع به ضرر صدر تمام خواهد شد. الحق مخالفان صدر هم خوب و با نرمش برخورد کردند و اجازه دادند که خود صدر خودش را تخریب کند.»

وی ادامه داد: «الان که اعلام کرده برای همیشه از سیاست کناره‌گیری می‌کند مخالفان می‌توانند جلسه پارلمان عراق را تشکیل دهند. جلسه‌ای که جریان صدر اجازه تشکیل را نمی‌داد و هواداران صدر در پارلمان حاضر می‌شدند. اگر جلسه پارلمان تشکیل شود می‌توانند به صورت توافقی، دولت تشکیل دهند و اگر صدر بخواهد دو‌باره طرفداران را به پارلمان بکشاند دروغگو مطرح می‌شود و آشوب‌گر.»

این استاد ژئوپلیتیک با بیان اینکه کفه ترازو به ضرر صدر رقم خورده است، گفت: «البته آیت‌الله حائری هم با ‌اعلامیه‌ای که صادر کرد به صدر اعلاک کرد که دنبال مرجعیت است و هم اینکه ‌خلاف نظر پدرش ‌رفتار می‌کند. همچنین به طرفدارانش گفت که اصلح است از مرجعیت و رهبری ولایت فقیه در ایران حمایت کنند.»

این دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه صدر دو نوع طرفدار دارد، افزود: «یک دسته متدین هستند و به آقای حائری اعتقاد دارند زیرا پدر مقتدا صدر اعلام کرده بود که بعد از فوتش از آقای حائری تقلید کنند، بنابراین اگر گوش به این فرمان نباشند ‌از نظر مذهبی دچار مشکل خواهند شد. دسته دیگر جوانان پُرشور، بیکار، غیرمذهبی و حتی بعثی هستند که تا حدودی ناامید می‌شوند و بیشتر به سوی بی‌نظمی و شاید اغتشاش بروند.

وی با تاکید بر اینکه رفتار مخالفان صدر در این وضعیت اهمیت دارد و باید سیاست آرام را باید در پیش بگیرند و اجازه ندهند درگیری پیش بیاید، گفت: «در این میان به‌نظر می‌رسد آمریکا در این دعوا دخالت نمی‌کند. آمریکا به این نتیجه رسیده که در این دعوا حمایت از صدر که تعادل سیاسی ندارد و با آمریکایی‌ها درگیری داشته است در آستانه توافق هسته‌ای به صلاح نیست.»

این استاد ژئوپلیتیک ادامه داد: «‌با یورش طرفداران مقتدا صدر به کاخ ریاست جمهوری اوضاع عراق متشنج شده است و از این به بعد وی مسئول هر حادثه‌ای است. با اینکه دولت عراق تاکنون به دلایلی با وی مدارا می‌کرد ولی از این به بعد مجبور است که با قاطعیت عمل کند در غیر این‌صورت همراه با جریان صدر تلقی می‌شود و الکاظمی اعتبار خود را از دست می‌دهد.»

این دیپلمات سابق کشورمان تصریح کرد: «به‌نظر اینجانب اگر طرف مقابل صدر از خود عکس‌العمل تندی نشان ندهد، اوضاع را می‌توان جمع و جور کرد و با تشکیل پارلمان دولت جدید را تشکیل داد. خوب است از همه جریانات و احزاب عراقی حتی جریان صدر برای تفاهم و تصمیم در شکل دادن دولت جدید در گفتگوهای پارلمانی دعوت به‌عمل آید تا بهانه‌ای برای آشوب گسترده بعد از تصمیم پارلمان وجود نداشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار