بخشی‌مقدم: سوژه‌های «همسایه‌های خوب» قلب‌شان برای انسانیت می‌تپد

تهران (پانا) - مهدی‌ بخشی‌مقدم کارگردان «همسایه‌های خوب» در برنامه «در انتهای الوند» از ویژگی‌های این مجموعه مستند و سوژه‌های آن سخن گفت.

کد مطلب: ۱۳۰۵۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد
بخشی‌مقدم: سوژه‌های «همسایه‌های خوب» قلب‌شان برای انسانیت می‌تپد

برنامه «در انتهای الوند» شبکه دو سیما صبح امروز هفتم شهریور میزبان مهدی بخشی‌مقدم کارگردان مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» و محترم تخجم مدیر مدرسه «عشق» و یکی از سوژه‌های این پروژه بود.

مهدی بخشی‌مقدم در ابتدا با اشاره به اینکه «همسایه‌های خوب» که در 22 قسمت تولید شده است و شنبه تا سه‌شنبه ساعت 19:00 از شبکه دو سیما پخش می‌شود، گفت: این مجموعه مستند درباره آدم‌هایی‌ست که حال دلشان خوب است و تلاش می‌کنند این حال خوب را به افراد جامعه نیز منتقل کنند.

وی ادامه داد: ما در این اثر درباره حال خوب صحبت می‌کنیم و به مخاطبانمان امید می‌دهیم البته این امید واهی نیست. نکته قابل توجه سوژه‌های «همسایه‌های خوب» این است که آن‌ها با دستان خالی با سختی‌ها و مشکلات برای رسیدن هم‌نوعانشان به زندگی بهتر تلاش می‌کنند. در حقیقت آدم‌های «همسایه‌های خوب» قلبشان برای انسانیت می‌تپد.

کارگردان «همسایه‌های خوب» با اشاره به یکی از سوژه‌های این مجموعه مستند تصریح کرد: محترم تخجم که امروز در کنار ما نشسته است، مدرسه‌ای با نام «عشق» را در منطقه شوش، یکی از مناطق پُرآسیب تهران، برای کودکان بازمانده از تحصیل تاسیس کرده است. ایشان همچنین روزهای دوشنبه غذای گرم تهیه و میان افراد کارتن‌خواب و معتادان منطقه پخش می‌کند تا یک شب غذای گرم بخورند. من هم یک دوشنبه‌ که بنا به دلایلی در منطقه شوش بودم، با ایشان آشنا شدم و به قصه زندگی‌اش پی بردم. در حقیقت این اتفاق باعث شد یکی از قسمت‌های «همسایه‌های خوب» را با ایشان ضبط کنم و بینندگان شبکه دو می‌توانند روز شنبه 12 شهریورماه بیننده برنامه ایشان باشند.

بخشی‌مقدم درباره سوژه امشب «همسایه‌های خوب» نیز تصریح کرد: «فرهاد مسعودی» که امشب قصه‌اش روایت می‌شود، جنگل‌بانی است که در روستای سیاه‌رودبار از درختان سرخدار با روش‌های متفاوت جنگل‌بانی حفاظت می‌کند و کارهای متفاوتی انجام می‌دهد. در حقیقت ایشان ریشه‌ای با قضیه برخورد کرده یعنی گفته است اگر مردم شغل داشته باشند دیگر درختان سرخدار را قطع نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: این جنگل‌بان تورهای آموزشی گذاشته و به دنبال این است که برای هر درخت سرخدار شناسنامه تهیه کند و پلاک بزند. همچنین در این مسیر به دنبال این است که خانواده ایرانی از درخت‌ها حمایت کند و هزینه‌هایش را بپردازد.

کارگردان «همسایه‌های خوب» با بیان اینکه هنوز افرادی هستند که خلاف جهت آب شنا و برای زنده نگه داشتن امید و انسانیت تلاش می‌کنند، مطرح کرد: برای برخی افراد اخبار ناراحت‌کننده، پایین و بالا شدن قیمت دلار، اوضاع سیاسی و... آنچنان اهمیتی ندارد بلکه آن‌ها کارشان را انجام می‌دهند و دنبال گره باز کردن از مشکلات هستند. ما قصه سوژه‌هایی را در «همسایه‌های خوب» به تصویر کشیدیم که با دست خالی و شرایط سخت در سیستان و بلوچستان کتابخانه راه انداختند تا بچه‌ها کتاب بخوانند.

بخشی‌مقدم در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: یکی از جذابیت‌های مجموعه ما این است که محدود به تهران نشده و بخش زیادی از فیلمبرداری در مناطق مختلف از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان، گلستان و مازندران اتفاق افتاده است. تعداد سوژه‌های جذاب در مناطق مختلف ایران بسیار است و ما به عنوان مستندساز باید رسانه آن‌ها باشیم.

محترم تخجم مدیر مدرسه «عشق» و یکی از سوژه‌های «همسایه‌های خوب» نیز در سخنانی کوتاه عنوان کرد: جرقه مسئولیت اجتماعی برای من از 21 سالگی زده شد؛ زمانی که با دکتر بقادوست آشنا شدم و ایشان من را برای کار خیر راهنمایی کرد و در حقیقت پرورش داد.

وی افزود: در 10 سال گذشته من و دوستانم کارهای زیادی برای کودکان آسیب‌دیده بازمانده از تحصیل انجام دادیم اما زمانی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد نتوانستیم به کار روتین خود ادامه دهیم و از سوی دیگر بچه‌ها هم آن زمان هیچ ابزار آموزشی نداشتند. پس از پیگیری‌های مختلف طبقه دوم یک مسجد را به نام مدرسه پرتو اجاره کردیم، دو کلاس ساختیم و 48 دانش‌آموز را ثبت‌نام کردیم.

مدیر مدرسه «عشق» در پایان خاطرنشان کرد: من در دل یک منطقه آسیب‌دیده مدرسه تاسیس کردم و شاید بتوان گفت آسیبی که منطقه‌ای ما دارد، شاید هیچ منطقه‌ای ندارد. پس لازم است به این موضوع بیش از پیش توجه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار