رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در پاسخ به پانا اعلام کرد؛

درخواست سازمان محیط زیست برای اجرای مصوبه استاندارد یورو6

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم درباره پیگیری‌های سازمان محیط زیست برای اجرای مصوبه استاندارد آلایندگی یورو6 و لایحه دو فوریت اسقاط خودروها توضیح داد.

کد مطلب: ۱۳۰۵۲۳۳
لینک کوتاه کپی شد
درخواست سازمان محیط زیست برای اجرای مصوبه استاندارد یورو6

داریوش گل‌علیزاده ظهر امروز در نشست خبری معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوال پانا درباره پیگیری‌های این سازمان برای لغو مصوبه هیات وزیران درخصوص تعویق استاندارد آلایندگی خودروها گفت: تعویق استاندارد آلایندگی خودرو در 18 اسفندماه سال گذشته بر اساس پیشنهادی که از سوی وزارت صمت شد به دلیل مشکلاتی که در تامین سوخت مورد نیاز بود توسط دولت ابلاغ شد. سازمان محیط زیست بلافاصله به این مصوبه اعتراض کرد و درخواست لغو این مصوبه را داشتیم. به دستور معاون اول قوه قضاییه این موضوع به کمیسیون برگشت و سازمان محیط زیست پیشنهاد خود را ارائه داد.

وی افزود: سازمان محیط زیست برای خودروهای سواری، دیزلی و موتورسیکلت‌ها پیشنهادات خود را در کمیسیون مطرح کرده است و مصوبه بر اساس خواسته محیط زیست و شرایط کشور نهایی می‌شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در پاسخ به سوال دیگر پانا درباره لایحه اخیر دولت درخصوص اسقاط خودرو و قانون ساماندهی صنعت خودرو اظهار کرد: در ماده 10 این قانون، تردد و حمل بار و مسافر توسط خودروهای فرسوده در کلانشهرها ممنوع است. در تبصره دو قانون نیز بحث اسقاط مطرح شده و تاکید شده است که 25 درصد از تیراژ تولید خودرو و موتورسیکلت باید صرف اسقاط شود.

وی با بیان اینکه اسقاط خودرو حذف نشده است، گفت: اکنون گواهی اسقاط وجود ندارد. در کشور حدود یک میلیون و 200 هزار تولید خودرو پیش‌بینی شده است که اگر 25 درصد از تیراژ آن را در نظر بگیریم، 400 هزار برگه اسقاط نیاز است و حداکثر گواهی اسقاطی که ارائه شده با انباشتی که وجود داشته، 15 هزار گواهی بوده است. طبق لایحه اخیر، اگر گواهی اسقاط به اندازه کافی وجود نداشته باشد خودروسازان باید معادل‌ ریالی آن را در صندوق ملی محیط زیست وارد کنند و سپس شماره‌گذاری انجام شود و صندوق ملی محیط زیست در قالب اعطای وام بلاعوض یا نسهیلات نوسازی، به مالکان خودروهای فرسوده وام دهد.

گل‌علیزاده خاطرنشان کرد: اکنون اختلاف قیمتی که در بحث خودروی فرسوده و خودروی نو وجود دارد. قیمت پراید فرسوده 60 تا 70 میلیون تومان است و پراید نو 200 میلیون قیمت دارد، مراکز اسقاط 20 میلیون تومان به مالک خودرو می‌دهند و عموما کسانی که مالک خودروی فرسوده هستند قشر ضعیف جامعه هستند و تا دولت ورود نکند و تسهیلات ندهد و خودروسازان کمک نکنند حلقه اسقاط خودرو اتفاق نمی‌افتد. دولت با لایحه مذکور آمده تا به بهبود فرایند اسقاط کمک کند که دو فوریت آن تهیه شده و باید به مجلس برود تا اصلاح و عملیاتی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار