نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:
تحقق اهداف برنامه ششم توسعه با نگاه ویژه به آموزشهای فنی و حرفهای
تهران (پانا) - نماینده مجلس شورای اسلامی، حل مشکلات اشتغال و توسعه کشور را نیازمند توجه ویژه به آموزشهای فنی حرفهای مهارتی دانست و اجراییسازی اهداف برنامه ششم توسعه را در گرو توجه آموزش و پرورش به هنرستانهای کشور خواند.
حسین حقوردی، نماینده مردم شهرستانهای شهریار،قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی در دومین روز از گردهمایی معاونان آموزش متوسطه استانهای کشور بیان کرد: امسال اولویت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، توجه به آموزش فنی و حرفهای مهارتی است تا بتوانیم مشکلات اساسی کشور را که مهمترین آن اشتغال جوانان و توسعه کشور است با توجه ویژه به آموزش فنی حرفهای مهارتی در سطح هنرستانها، مرتفع کنیم.
وی افزود: برای اجراییسازی هدف برنامه ششم توسعه، نیازمند توجه آموزش و پرورش به آموزشهای فنی و حرفهای مهارتی، در هنرستانهای کشور هستیم؛ با نگاه به تجربه کشورهای پیشرفته دنیا که در حوزه اشتغال و توسعه کشور خود موفق عمل شدند، متوجه میشویم که آنها هدفگذاری خود را بر مبنای حضور تمامی دانشآموزانشان در دانشگاهها قرار ندادند و رویکردشان را به سوی فراگیری آموزشهای فنی حرفهای مهارتی تغییر داده و از مدرک محوری دوری جستند؛ بنابراین ما باید تکنسین پرورش داده و آموزشهای فنی حرفهای مهارتی را بهطور ویژه مدنظر قرار دهیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی، به ارائه گزارش از چگونگی آموزشهای فنی حرفهای در هنرستانهای کشور پرداخت: به طور معمول توقع میرفت که ۵۰٪ از هدفگذاری برنامه ششم توسعه را با آموزشهای فنی و حرفهای مدارس اجرایی ساخته باشیم؛ منتهی آمار بهدست آمده گویای اجرایی شدن حدود ۳۷٪ از آن هستیم که به باز، آنگونه که مدنظر ما بود پیش نرفته و دانشآموزان در فضای محدود هنرستانها آموزشهای خود را فرا میگیرند؛ بنابراین خواهش من از مسئولان آموزش و پرورش این است که پیش نیاز توسعه هنرستانها را در سطح کشور فراهم سازند.
وی نداشتن مهارتهای فنی حرفهای جوانان را یکی از مهمترین چالشهای کشور دانست و عنوان کرد: یکی از چالشهای اساسی جوانان امروز، مدرک محوری است؛ از این رو جوانان پس از گرفتن مدرک از دانشگاه، هیچ تخصصی در رشتههای فنی و حرفهای مهارتی نداشته و با امید جذب از سوی دولت وارد جامعهای میشوند؛ در صورتی که دولت امکان جذب تمامی آنان را نداشته و نتیجه آن خانهنشینی میشود.
این مقام مسئول، اجرای رتبهبندی فرهنگیان را عاملی موثر در راستای افزایش کیفیت فعالیتهای آموزشی دانست و تصریح کرد: یکی از اهداف مهم رتبهبندی فرهنگیان، ایجاد رقابت میان فرهنگیان در راستای افزایش کیفیت فعالیتهای آموزشی است؛ از این رو از این پس، مبنای پرداخت دستمزد به فرهنگیان، میزان و چگونگی فعالیتهای آنان در حوزه آموزش و پرورش است؛ طرح رتبهبندی فرهنگیان، با ورود رقابت به عرصه خدمت، عاملی موثر در راستای بهبود و اثربخشی فعالیتهای آموزشی است.
وی یکی از اولویتهای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی را، پیگیری بیمه تکمیلی فرهنگیان برشمرد: با توجه به نارضایتیهای فرهنگیان از مقوله بیمه تکمیلی، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در صدد پیگیری این موضوع برآمد؛ از این رو امیدواریم در سال جدید با تغییر بیمهگر مربوطه و تعهداتی که این شرکت جدید قبول خواهد کرد، همکاران فرهنگی بهبود شرایط را شاهد باشند.
حقوردی در ادامه مطرح کرد: یکی دیگر از اولویتهای کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی که احتمال دارد در ایام پیش رو، در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد، مقوله جذب نیرو در آموزش و پرورش است؛ با توجه به اینکه بنابر دلایلی جذب نیرو از سوی آموزشی پرورش در سالهای اخیر از قاعده خارج شده بود، طرحی در راستای سازماندهی جذب نیرو در آموزش و پرورش را مدنظر داریم که در آن دغدغههای همکاران فرهنگی به میان آمده است.
حقوردی خاطرنشان کرد: مقوله سازماندهی مهد کودکها، یکی دیگر از اولویتهای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بود که از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته بود؛ تا پیش از تصویب مجلس شورای اسلامی در خصوص مدیریت مهد کودکها، شاهد گرفتن مجوز از سوی نهادهایی بودیم که هیچگونه فعالیت فرهنگی نداشتند؛ از این سبب با پیگیریهایی که صورت گرفت قرار بر این شد تا آموزش پیش از دبستان هم برعهده آموزش و پرورش قرار گیرد.
دانشآموز خبرنگار: فاطمه بختیاری
ارسال دیدگاه