سید‌محمدرضا ساداتی‌فر:

در طب سنتی ایرانی توجه اصلی بر پیشگیری از بیماری است تا درمان آن

تهران (پانا) - یک پزشک طب سنتی با بیان اینکه در طب سنتی ایرانی، به پیشگیری از بیماری توجه خاص شده است؛ طب سنتی و مدرن در ایران را مدیون زحمات ابو علی سینا، فیلسوف و حکیم برجسته دانست.

کد مطلب: ۱۳۰۳۴۷۱
لینک کوتاه کپی شد
در طب سنتی ایرانی توجه اصلی بر پیشگیری از بیماری است تا درمان آن

طب سنتی همواره از شهرت خاصی برخوردار بوده است. پزشکان ایرانی با استفاده از گیاهان دارویی موجود در مناطق مختلف، توانایی پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها را داشته‌اند. در همین راستا به مناسبت روز بزرگداشت ابوعلی سینا با سید محمدرضا ساداتی فر، با سابقه ۱۵ سال فعالیت در زمینه طب سنتی و مکمل؛ به گفت و گو پرداختیم.

ساداتی فر درباره تفاوت بین طب سنتی و پزشکی شناخته شده در عموم به پانا گفت: «در طب سنتی، بخشی از این طب سنتی و ایرانی اسلامی از نسل‌های قبل و بصورت نسل به نسل به ما منتقل شده و در بین برخی خانواده‌ها و حکیمان مقبولیت دارد؛ اما پزشکی نوین بصورت تخصصی و در جایگاه خود، در کنار طب سنتی می تواند خلا آن‌را پر کند.»

وی افزود: «در طب سنتی؛ امور پایه ای و زیر بنایی هر شخص، با مشخص شدن مزاج وی، در نظر گرفته شده که بهترین و بیشترین پیشگیری ها از بیماری و اختلال را در پی دارد.»

ساداتی فر درباره طب اسلامی گفت: « در مکتب طب ایرانی، حفظ سلامتی بر درمان اولویت داشته و طب ایرانی اسلامی، با نشات گرفتن از احادیث و روایات و انطباق آن با طب سنتی، موارد پیشگیری را در نظر می‌گیرد.»

وی درباره احتمال درمان بیماران از طریق طب سنتی گفت: «در هیچ طبی درصد قطعی درمان مشخص نیست و بصورت حدودی، محدوده درصد درمان مشخص می شود؛ در طب سنتی به جهت پیشگیری‌ها، بالاترین سلامتی به بیمار هدیه داده شده و درمان عمده امور عمومی داخل بدن صورت می‌گیرد، اما در طب سنتی ایرانی توجه اصلی بر پیشگیری از بیماری است.»

وی افزود: «اصولا در خصوص خونریزی‌های داخلی و جراحت‌های شدید، بیماری‌های حاد و مزمن و برخی بیماری‌های خاص؛ معمولا طب سنتی ورود نمی‌کند.»

محمدرضا ساداتی فر در پایان سخنان خود گفت: «به صورت کل؛ هیچ طب و درمانی کامل و جامع و صد درصد نیست، بلکه طبیب اصلی، که خالق متعال است، طبیب جامع و کامل است. در هر طبی که امور درمان نتیجه مطلوبی نداشت، بهتر است از طب‌های موازی و موثرتر استفاده شود. هیچ انحصار و محدودیتی در درمان بیماران وجود ندارد.»

دانش آموز خبرنگار: محمد امین راست بندی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار