مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی خبر داد:

اجرای مدیریت سبز در تجهیز و نوسازی مدارس

از انرژی‌های پاک در مدارس آذربایجان‌شرقی استفاده می‌شود

تبریز (پانا) - مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان‌ شرقی ضمن تشریح اقدامات و فعالیت‌های این اداره کل، از استفاده از انرژی‌های پاک و اجرای طرح مدیریت سبز در مدارس خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۰۲۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
اجرای مدیریت سبز در تجهیز و نوسازی مدارس

فرهاد فرهودی در نشست خود با اصحاب رسانه آذربایجان شرقی، وظیفه اصلی این اداره کل را نوسازی ساختمان های آموزشی و توسعه فضاهای آموزشی و تجهیز آنها عنوان کرده و گفت: در بحث نوسازی فضاهای آموزشی، از نظر بنده، سازمان توسعه و تجهیز مدارس از سال ۸۸، انقلابی در صنعت ساختمان کشور به وجود آورد و استان ما نیز پیشرو در این امر است.

وی ادامه داد: این سازمان در سال ۸۸ با انتقال تکنولوژی مقاوم سازی، اولین سازمانی بود که توانست این تکنولوژی را بومی سازی کند و منظور ما از نوسازی، به ۲ بخش تخریب و بازسازی ساختمان های آموزشی و مقاوم سازی ساختمان های آموزشی است و ما در بحث مقاوم سازی، ساختمان موجود را تخریب نمی کنیم و بدون تخریب آن تعمیرات اساسی سازه ای را انجام می دهیم.

استفاده از بهسازی لرزه ای المان های سازه ای در مقاوم سازی مدارس استان

فرهودی اظهار کرد: ما در بحث مقاوم سازی، بهسازی لرزه ای المان های سازه ای را داریم و طبق سیاست های خود، آن دسته از ساختمان ها را می توانیم مقاوم سازی کنیم که بتوانیم با ۶۰ درصد هزینه تخریب، بازسازی را انجام دهیم و اگر هزینه مقاوم سازی بیش از ۶۰ درصد مبلغ تخریب باشد، باید تخریب و دوباره ساخته شوند، چرا که مقاوم سازی آن به صرفه نخواهد بود.

وی ادامه داد: ما وقتی به مقوله توسعه فضاهای فیزیکی ورود داشته باشیم، امکان ندارد که به بخش محیط زیستی ورود نکنیم، بنابراین نیاز است تا برای توجه به محیط زیست، ما رویکرد خودمان را به سمت اعمال مدیریت سبز در طراحی و ساخت مدارس، سوق دهیم.

استفاده از انرژی های پاک در مدارس

فرهودی ضمن تشریح رویکرد مدیریت سبز اداره کل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی، بیان کرد: رویکرد مدیریت سبز، استفاده از انرژی های پاک و کاهش مصرف انرژی است. طبق اعتقاد ما، دانش آموزانی که در مدارس، درس می خوانند، آینده سازان کشور هستند. اگر ما بتوانیم مدارسی طراحی کنیم که با رویکرد مدیریت سبز، طراحی و اجرایی شده اند، ۸۹ درصد مسیر را برای بیست سال آینده طی کرده ایم. دانش آموزی که در این مدرسه درس می خواند با انرژی آشنا شده و با مفاهیمی همچون کنترل مصرف و ... سر و کار خواهد داشت.

وی اصلی ترین مولفه در امر آموزش را، آموزش با زبان بی زبانی دانسته و گفت: اداره نوسازی در بحث مدیریت سبز، در سال ۹۷ ورود کرده و ۳ پروژه را طراحی و ۱ پروژه به اتمام رسیده است. ما سعی کرده ایم که این مدرسه را در شهرک ارم و ناحیه ۵ تبریز، به نام مدرسه ۱۲ کلاسه شهید قاسم سلیمانی، احداث کنیم.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی ادامه داد: در بحث طراحی نیز، یک سری المان ها را در نظر می گیریم که برای استفاده از انرژی های پاک، باید سایت خود را بر اساس بادهای مزاحم منطقه طراحی کنیم که کمترین هدر رفت را داشته باشیم و در طراحی دیوارها از دیوارهای سبز استفاده می کنیم که نگهداری آن بر عهده خود دانش آموز است. هدف ما این است که انرژی را که در ساختمان ایجاد کرده ایم، بیش از گذشته نگهداری و از هدررفت آن جلوگیری کنیم.

وی افزود: قرار است تا ما برق ساختمان را با صفحات خورشیدی تامین کنیم و در تابستان این برق را تحویل ادارت برق دهیم. سعی ما این است که با تامین اعتبارات، در ۲ سال آینده هر ۳ مدرسه را را افتتاح کنیم؛ از ۲ مدرسه دیگر هم می توان به مدرسه شهدای زینبیه میانه و مدرسه فرشباف در ناحیه ۲ تبریز اشاره کرد.

فرهودی خاطرنشان کرد: ما اکنون در سال ۱۴۰۱، ۶۰ درصد المان های لازم در بحث طراحی و اجرای ساختمان های آموزشی که برای حفظ محیط زیست نیاز داریم را برای طراحانمان دخیل کرده ایم. انشاالله این رویکرد را رعایت کنیم تا بتوانیم مصرف انرژی را در ساختمان کاهش دهیم و در بحث منابع انرژی، کمکی برای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی باشیم.

اهمیت مکان یابی در ساخت مدارس

فرهودی در رابطه با مکان یابی ساختمان های آموزشی نیز اظهار کرد: گاهی ما شاهد هستیم که در بحث مکان یابی مشکلاتی به وجود می آید و سعی ما این خواهد بود که از این سال، با رویکردی جدی به سمت نرم افزاری کردن این مورد برویم و نگاه های سنتی در کنار نگرش های علمی منجر به توسعه می شود، بنابراین ما به مکان یابی به صورت علمی نگاه می کنیم و در این رابطه نیز یک واحد مجزا برای توسعه بحث مکان یابی در اداره کل ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ما باید ساخت و سازهای سنتی مان را به ساخت و سازهای صنعتی تبدیل کنیم که دارای ۲ حسن بوده که اولی سرعت اجرای عملیات سازمان است که با وجود اعتبارات، خود تکنولوژی باعث اقتصادی شدن و زمان بر شدن پروژه می شود و دومین آن حمایت از صنایع است. اگر سازمان ها و به طبع آن اداره کل نوسازی استان به این سمت حرکت کند، ما می توانیم به رونق صنایع روی آورده و مشکلات بیکاری را نیز کاهش دهیم و ما در این راستا به استفاده از سازه های نوین روی آورده ایم.

تجهیز مدارس امسال متفاوت تر از سال های قبل است

در. مورد تجهیزات، رویکرد ما این است که علاوه بر تجهیرات عامی که قرار است خریداری شود مانند، صندلی و ... در کنار آنها امسال، اولین سالی باشد که تجهیزات تخصصی تری نیز خریداری شده که برای هنرستان ها و مدارس است. تلاش ما این است که بتوانیم بعد از چندین سال، دانش آموزان با تکنولوژی های نوین آموزش داده شوند و دانش آموزان باید با به روزترین تکنولوژی ها آشنا شوند که در این راستا امروز، بزرگترین کاروان تجهیزات آموزشی بعد از انقلاب با مراسم رژه ای، تحویل نواحی و مناطق استان آذربایجان شرقی داده خواهد شد.

حذف مدارس کانکسی هدف اصلی دولت است

وی افزود: ما در نیمه دوم پروژه نیز سعی می کنیم تا در حذف مدارس کانکسی از یک سیاست برنامه ریزی شده استفاده کنیم چرا که توسعه بدون برنامه ریزی منجر به نتیجه نخواهد شد و با همت، همکاری و همدلی نیروهای این اداره، هم در حوزه فنی و هم در حوزه نظارتی توانسته ایم تا قدم های بزرگی را برداریم و استان ما در کشور از نظر علمی و اجرایی این پروژه ها پیشرو است.

فرهاد فرهودی شرح داد: ۴۱۹ مدرسه کانکسی و پیش ساخته در استان داریم که مدارس پیش ساخته متفاوت‌تر از مدارس کانکسی هستند و تجهیزات آنها فرق دارد؛ بنابراین هدف اصلی دولت برچیدن مدارس کانکسی است. ۳۰۹ مدرسه کانکسی در استان داریم و احداث این مدارس در هر مکان و روستایی بد نبوده است، چرا که در روستاهای کم جمعیت که با بحران فضاهای آموزشی مواجه هستیم، به علت شرایط حاد کانکسی تعبیه شده و فضای بهتری نیز ایجاد شده است اما این مدارس موقت هستند و باید به ساختمان دائم تبدیل شود.

وی در پایان بیان کرد: باید اولویت‌بندی کرد که مدارس کانکسی بالای ۱۰ نفر را هدف‌گذاری کرده‌ایم و ۱۲۶ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ نفر در استان داریم که یک سری از آنها مستقل بوده و و یک سری نیز غیرمستقل است و تراکم دانش‌آموز در آنها بالا است که در فاز اول مدارس کانکسی مستقل بالای ۱۰ نفر و در فاز دوم نیز غیرمستقل بالای ۱۰ نفر را هدف‌گذاری کرده‌ایم. چاراویماق با دارا بودن ۶۷ مدرسه کانکسی در صدر این مدارس بوده است و در نوسازی مدارس از میان ۶۴ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ نفر، عملیات اجرایی ۲۳ مدرسه آغاز شده است و عملیات نقشه‌برداری ۷۰ درصد بقیه‌ مدارس نیز انجام شده و به زودی عملیات اجرایی آنها شروع می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار