شیوه پرورش آناناس در خانه

تهران (پانا) - یکی از میوه‌هایی که در کشور ما طرفداران زیادی دارد آناناس است. همان‌گونه‌ که می‌دانید این میوه خوشمزه و البته خشن، بومی ایران نیست اما شما می‌توانید آن را در خانه پرورش دهید.

کد مطلب: ۱۳۰۱۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد
شیوه پرورش آناناس در خانه

به گزارش جامعه ۲۴، آناناس میوه‌ای است که مربوط به مناطق گرم‌سیری و استوایی است و شاید فکر کنید نمی‌توان آن را در ایران پرورش داد. البته درست هم فکر می‌کنید، اما باید بدانید شاید نتوان یک آناناس با همان کیفیتی که در کشور‌های گرم‌سیری وجود دارد پرورش داد، اما می‌توان از سبزی و زیبایی آن حتی در گلدان هم بهره برد و این میوه خوشمزه را با آن شکل خاص و زیبایش در خانه پرورش داد.

در این مطلب می‌خواهیم روشی به شما آموزش دهیم تا بتوانید این میوه خوشمزه را میل کنید و از سرسبزی آن در گلدان هم لذت ببرید و شاید حتی بتوانید از آن میوه‌ای هم هرچند بی‌کیفیت برداشت کنید.

همان‌گونه‌که اشاره کردیم آناناس مربوط به نقاط گرم‌سیری و آمریکای جنوبی است و کوبا، پورتوریکو و هاوایی از نظر محصول آناناس در رتبه اول قرار دارند.

مناطق گوناگون دنیا از این میوه استفاده‌های فراوان و متفاوتی می‌کنند، برای نمونه شاید برایتان جالب باشد برخی مناطق فیلیپین از برگ‌های این میوه پارچه می‌بافند یا برخی دیگر از آن برای ضماد و مرهم روی زخم استفاده می‌کنند.

کاشت آناناس در خانه

برای این کار آسان‌ترین راه این است که بخش بالایی و جایی که برگ‌های گیاه قرار دارند را جدا کنید. میوه آناناسی را برای کاشت انتخاب کنید که به طور یکنواخت رسیده باشد و در بالای آن یک دسته برگ‌های سبز و سالم وجود داشته باشد.

توجه داشته باشید گیاهی که برای کاشت و تکثیر انتخاب می‌کنید اهمیت زیادی دارد بنابراین باید آناناسی را گزینش کنید که بیش‌ از اندازه رسیده و دارای برگ‌های خشک و زرد نباشد.

حوصله به خرج دهید و نخواهید این کار را با سرعت انجام دهید. حواستان را جمع کنید. با استفاده از چاقوی تیز، تاج گیاه (قسمت بالای آناناس) را ببرید. سپس پوست و بقیه میوه را با دقت جدا کنید.

همان‌گونه‌که اشاره کردیم این کار دقت زیادی می‌خواهد بنابراین تمام گوشت میوه را از برگ‌ها جدا کنید درغیراین صورت اجازه نمی‌دهد گیاه ریشه دهد و سبب فاسدشدن آن می‌شود.

در این مرحله برخی از برگ‌های پایین‌تر گیاه را از ساقه جدا کنید تا حدود ۲ تا ۴ سانتیمتر از ساقه آناناس لخت شود.

در ساقه آناناس برش‌های بسیار نازک ایجاد کنید تا زمانی که یک دسته نقاط قهوه‌ای ببینید. این قسمت آغازین و شکل نگرفته، همان ریشه گیاه است که شما قرار است آن را پروش دهید.

نکته مهم این است که در این مرحله باید تاج آناناس را ۲ تا یک هفته در معرض هوا قرار دهید تا رطوبت آن‌ها کاملا گرفته و محل بریدگی‌ها خشک شود. توجه کنید از آنجا که میوه آناناس زود فاسد می‌شود، بنابراین، لازم است انتهای بریدگی‌ها، قبل از کاشت کاملاً خشک باشد.

اگر می‌خواهید گیاهتان زودتر جوانه و ریشه بزند می‌توانید آن را در هورمون ریشه‌زایی فرو ببرید.

گلدان مناسب برای آناناس

برای هر گیاه تازه ریشه‌داده‌ای باید گلدان کوچک انتخاب کنید تا بتواند ریشه‌های خود را تقویت کند و به رشد خود ادامه دهد. برای آناناس هم گلدان مناسبی گزینش کنید وآن را با مخلوط از کود گیاهی، ماسه و پرلیت پر کنید. سر آناناس را تا حدود ۲ تا ۳ سانتیمتر در داخل خاک قرار دهید و به آرامی خاک اطراف آن را سفت کنید.
سپس آن را آبیاری کنید و با اسپری روی برگ‌های آن آب بپاشید.

گلدان آناناس خود را کنار پنجره جنوبی آپارتمان قرار دهید و گیاه را زمانی که خشک شد آب بدهید تا به اندازه کافی مرطوب بماند.

شما می‌توانید پس از کاشت گیاه و آبیاری روی آن کیسه‌ای که روی آن چند سوراخ به‌وجود آورده‌اید بکشید تا برای گیاه حالتی شبیه به گل‌خانه به‌وجود آورید. سوراخ‌ها برای تهویه هوا است.

از هنگام کاشت آناناس در گلدان حدود ۱ تا ۳ ماه طول می‌کشد تا گیاه ریشه دهد. شما می‌توانید گلدان را بردارید و سر گیاه را به‌آرامی تکان دهید اگر در خاک محکم بود به این معنیست که گیاه ریشه داده است.

یکی از نشانه‌های ریشه‌دادن گیاه این است که از میان آن برگ‌های تازه شروع به جوانه‌زدن می‌کنند. این مرحله گلدان را عوض کنید و گیاه را به گلدان بزرگ‌ترین انتقال دهید.

فراموش نکنید برای گل و میوه دادن این گیاه باید شکیبا باشید چراکه نزدیک به ۴ سال به درازا می‌کشد تا بتوانید از آن میوه برداشت کنید.

بهتر است میوه و گل‌دادن گیاه را فراموش کنید و در خانه از داشتن این گلدان زیبا لذت ببرید.

شرایط مناسب برای پرورش آناناس در خانه

هر گیاه برای رشد به شرایط خاصی نیاز دارد و آناناس هم از به همین شکل است. در این‌جا به مواردی که آناناس برای پرورش در خانه به آن نیاز دارد اشاره می‌کنیم:

خاک: خاک مناسب برای کاشت آناناس خاک کمپوست است. به طور کلی آناناس نیاز به خاک نسبتاً قلیایی، رسی، سبک با مخلوطی از کمپوست دارد.

نور کافی: از آن‌جا که آناناس یک گیاه متعلق به مناطق گرم‌سیریست بنابراین به نور کامل نیاز دارد تا بهترین رشد خود را داشته باشید، اما این گیاه در مکان نیمه‌سایه هم می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد.

چگونگی آبیاری: برای آبیاری گیاه بایستی اجازه دهید سطح خاک گلدان در زمان بین دو آبیاری خشک شود. در تابستان هفته‌ای یک بار ودر زمستان هر ده روز یک بار آبیاری کافیست.

دمای مناسب: درجه حرارت مناسب برای نگهداری آناناس ۲۶-۲۰ درجه سانتی‌گراد بوده و دمای بالا و پایین در کیفیت و نسبت قند به اسید میوه تأثیر می‌گذارد.

غبارپاشی: در بالا هم اشاره کردیم که این گیاه رطوبت‌پسند است پس از غبارپاشی این گیاه غافل نشوید، چون این‌گونه به رشد بهتر آن کمک می‌کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار