چگونه بفهمیم کدام تخم‌مرغ تازه است یا فاسد؟

تهران (پانا)‌ - تازگی و کهنه بودن تخم‌مرغ برای افراد زیادی قابل تشخیص نیست و تا تخم‌مرغ در ظرفی مجزا شکسته نشود، مشخص نمی‌شود تازه است یا خیر؟

کد مطلب: ۱۳۰۱۱۲۴
لینک کوتاه کپی شد
چگونه بفهمیم کدام تخم‌مرغ تازه است یا فاسد؟

به گزارش نمناک، هر شخص تقریبا در هر سال 300 تا تخم مرغ می‌خورد پس این، قطعا یکی از مهمترین منابع پروتئینی است که مصرف می شود بنابراین تشخیص یک تخم مرغ بد و فاسد برای شما خوب و یا حتی ضروری است. گفتنی است مردم، تقریبا در سراسر جهان، از تخم مرغ به مقدار زیادی استفاده می کنند، اما آیا می توانند تفاوت بین تخم مرغ تازه و تخم مرغی که مدت ها تولید شده است را تشخیص دهند؟

گاهی ممکن است، در یک بسته بندی 12 یا 24 عددی، 3یا 4 تا از تخم مرغ ها بد و خراب باشد ولی شما نمی دانید چرا که طرز تشخیص تخم مرغ تازه و کهنه را نمی دانید پس این بخش که طریقه شناخت تخم مرغ تازه است کاربردی خواهد بود.

ظاهر پوسته تخم مرغ، یک فاکتور کلیدی است

پوسته تخم مرغ از پروتئین ها و مواد مغذی داخل تخم مرغ در برابر نفوذ آلاینده ها محافظت می کند در واقع، برخی از میکروب ها هستند که می توانند تحت شرایط خاص محیطی به پوسته نفوذ و در زرده آن رشد کنند بنابراین، مهم است که ظاهر فیزیکی پوسته تخم مرغ، ترکیب و بافت آن بررسی شود. یک تخم مرغ سالم، دارای پوسته ای محکم و عاری از هر گونه لکی است، اگر متوجه شدید که یک سوراخ، یا خراش حتی کوچک، بر بروی تخم مرغ وجود دارد، بهتر است که آن را خریداری نکرده و نخورید. پوسته های نرم بیشتر در معرض نفوذ آلاینده ها قرار می گیرند علاوه براین، اینگونه تخم مرغ ها، زودتر تجزیه می شوند.

لکه سفید رنگ کنار زرده تخم مرغ

یک علامت که به شما کمک می کند دقیقا بدانید که تخم مرغتان چقدر تازه است، با توجه به شرایط لکه چالازا ؛ چالازا ماده انعطاف پذیر و نسبتا سفید رنگی است که با ویژگی ها و فرمی که دارد به نگهداشتن زرده تخم مرغ در مرکزیت پوسته کمک می کند. هنگامی که شما تخم مرغ را بشکنید و پوسته را جدا کنید و متوجه شوید که مایع چسبنده کامل است و به راحتی دیده می شود، نشان از تازگی تخم مرغ است. هر چقدر مقدار این چالازای تخم مرغ بیشتر باشد، تخم مرغ تازه تر است.

بررسی سفیده تخم مرغ یک عامل کلیدی است

اگر سفیده تخم مرغ به راحتی جدا شود، نشان می دهد که تخم مرغ، خیلی تازه نیست. البته یک مشکلی که در این گونه بررسی ها دارد، این است که باید تخم مرغ شکسته شود، بعد بتوان تازه بودن یا نبودنش را تشخیص داد. مردم باید بتوانند که در سوپر مارکت ها و مغازه ها و از روی ظاهر و بدون اینکه آن را بشکنند، میزان تازگی تخم مرغ را بررسی کنند و تشخیص دهند.

زرده نیز یک شاخص خوب برای شناسایی است

زرده نباید خیلی شل باشدو باید با بقیه مایع قرار بگیرد. تخم مرغ را به اطراف بچرخانید اگر دیدید که زرده به راحتی با سفیده قاطی می شود و با هر تکان جزئی حرکت می کند، یک تخم مرغ قدیمی دارید. وجود هر گونه ناهنجاری، روی زرده و سفیده تخم مرغ، نشان از وجود آلایندگی است.

چگونه بوی تخم مرغ می تواند در تشخیص تازگی آن موثر باشد؟

اگر یک تخم مرغ بوی فاسدی دهد، باید فورا آن را دور بریزید، به این خاطر که در حال تجزیه شدن است.

روش تست و تشخیص تخم مرغ تازه با یک لیوان آب

یک لیوان متوسط و مقداری آب تمام چیزی است که شما برای این آزمایش نیاز دارید. لیوان را از آب پر کنید و سپس تخم مرغ را درون آن قرار دهید. خیلی ساده است اگر فرو رفت، تخم مرغ شما هنوز تازه است. اما اگر روی سطح آب باقی ماند، نشان از فاسد شدن دارد و نباید آن را مصرف کرد.

تخم مرغ فاسد چه خطراتی را می تواند برای بدن انسان ایجاد کند؟

در آگوست سال 2017 یک رسوایی بزرگ در هلند در رابطه با تخم مرغ به راه افتاد. این رسوایی به دلیل آلودگی وسیع جوجه ها و تخم مرغ ها، توسط حشره کشی بنام فیپرونیل بود که کشورهای اروپایی بخصوص اسپانیا که مردم در آن احتیاط زیادی دارند، از آنها دوری و اجتناب کردند. علاوه بر حشره کش های مضر، سالمونا یک تهدید بزرگی در برابر خوردن تخم مرغ های فاسد است. این یک عفونت خطرناک است که به راحتی می تواند به پوسته تخم مرغ نفوذ کند و از آنجا به زرده منتقل شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار