نایب‌رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق ایران‌ در گفت‌وگو با پانا از موانع صادرات می‌گوید

از وضع قوانین ناگهانی در صادرات تا دغدغه برگشت ارز در شرایط تحریم

تهران (پانا) - نایب‌ رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق ایران معتقد است اگر رایزن‌ها در سفارتخانه‌ها به بازرگانان متصل شوند صادرات هدفمندتر انجام می‌شود‌. اکنون مشکلاتی مانند برگشت‌دادن ارز ناشی از صادرات و وضع قوانین ناگهانی دست و پای صادرکنندگان را بسته است.

کد مطلب: ۱۳۰۰۲۶۴
لینک کوتاه کپی شد
از وضع قوانین ناگهانی در صادرات تا دغدغه برگشت ارز در شرایط تحریم

این روزها یکی از قشرهایی که شاید بیش از همه چشم‌انتظار نتیجه برجام هستند، بازرگانان باشند زیرا هر نوع مبادله مالی‌شان تحت تأثیر تحریم بودن یا نبودن قرار گرفته است.

باید سفارتخانه‌ها به بازرگانان وصل شوند

امیر یوسفی، نایب‌رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت صادرات ایران به کشورهای مختلف گفت: «باید رایزن‌های ایران در سفارتخانه‌ها به بازرگانان متصل شوند تا این مهم باقدرت بیشتری پیگیری و به سرانجام برسد.»

وی افزود: «سفارتخانه‌ها می‌توانند برآورد کرده و عنوان کنند که کشور مقصد چه نیازی دارد و خط‌مشی دیپلماسی اقتصادی و قوانین و شرایط ‌آن کشور را عنوان کنند تا بازرگان ما برای صادرات محصولات ایران دچار چالش نشود.»

طبیعی است که همه قطعات لازم برای تولید را نتوانیم داخل کشور تولید کنیم

یوسفی با اشاره به اینکه در صادرات باید چندین موضوع را موردتوجه قرار داد، گفت: «در شرایط فعلی بسیاری از قطعات برای تولید اقلام مختلف صنعتی را خودمان می‌توانیم تولید کنیم اما مانند بسیاری از کشورهای دیگر طبیعی است که برخی اقلام باشد که امکان تولیدش در داخل کشور وجود ندارد.»

وی افزود: «نباید اصرار کنیم که تولیدکننده خط تولیدش با 50 درصد ظرفیت کار کند چون قطعه موردنیاز را نمی‌توانیم از بیرون بیاوریم.»

یکی از دغدغه‌های مهم در صادرات انتقال پول است

نایب‌رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق ایران با اشاره به اینکه بازرگانان دائماً با موضوع انتقال پولشان دست به گریبان هستند، اظهار کرد: «صادرات و مباحث مالیاتی موضوع پیچیده است و هزینه‌ای که برای انتقال پول یا دور زدن تحریم‌ها پرداخت می‌شود یا برگشت ارز و غیره همه از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات صادرکنندگان است.»

وی افزود:‌ «وضع ناگهانی قوانین صادراتی از موانعی است که صادرکنندگان زیاد با آن برخورد می‌کنند. ناگهان با وضع یک قانونی صادرکننده منع می‌شود درحالی‌که از قبل قرارداد بسته شده است و بعد مورد خطاب قرار می‌گیرد چرا نتوانستید ارز وارد کشور کنید. سیستم بانکی کشور باید درست شود تا کار صادرکننده سریع پیش برود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار