آیلار فیضی*

در ماه محرم به فکر پاکبانان باشیم

با هر نیتی در عزاداری‌ها شرکت می‌کنید، ظروف یک‌بار مصرف را در سطل زباله بیندازید و به فکر پاکبانان شهر باشید.

کد مطلب: ۱۲۹۹۶۷۸
لینک کوتاه کپی شد
در ماه محرم به فکر پاکبانان باشیم

ماه محرم است. محرمی که امام حسین و یاران باوفایش با فداکاری های بی مثال خود در راه اسلام جاودانگی را تضمین کرده و برای همیشه در تاریخ روشن نگه داشتند تا امثال من و شما به بیراهه کشیده نشویم.
در ماه محرم عرف پسندیده ای رواج پیدا کرده است که برخی امام حسین (ع)و یاران با وفایش را واسطه قبولی حاجات خود قرار داده اند و از درگاه خداوند طلب برآورده شدن حاجت خود را می کنند که این امر مهم با پخش نذری های مختلف در جامعه همراه است.
اما نکته ای که در پخش نذری باید توجه داشت و نباید به فراموشی سپرده شود ظروف نذری است. ظروفی که از جنس پلاستیک است که علاوه بر تخریب محیط زیست برای انسان نیز ضررهایی دارد.
در این میان همیشه باید فرموده پیامبر اسلام را در ذهن داشته باشیم که می فرمایند : پاکیزگی نشانه ایمان است و رعایت آن بر هر مسلمانی واجب است و کسی حتی فکرش راهم نمی کند که به خاطر عمل به این فرموده، نارنجی پوشان شهرداری در ایام محرم باید از عزاداری خود محروم شده و این سیره را در جامعه پیاده کنند. هیچ فکر کرده ایم که پاکبانان عزیزمان باید تا صبح بیدار بمانند و ظروف یک‌بار مصرف حاصل از نذری هایمان را جمع کنند تا مبادا فردای آن روز عزاداران با چهره آلوده و ناپسند شهر روبه رو شوند؟
شاید برخی از ما هیچ گاه به جمع آوری، حمل و دفن زباله ها که توسط کارگران شهرداری انجام می شود، فکر نکنیم. اما یک لحظه تصور کنید که شاید رفتگران شهرداری با دیدن وضعیت خیابان ها و یاد کردن از زحمتی که فردای این مراسم متحمل می شوند، خم به ابرو بیاورند. هرچند که آنها هم برای اینکه در ثواب برگزاری مراسم شریک باشند چیزی نمی گویند.
حالا که این عزیزان بی هیچ گلایه ای سختی جمع کردن زباله های ظروف یکبار مصرف را به جان می خرند، بهتر است ما هم به عنوان یک شهروند سعی کنیم تا با تحمل اندکی سختی زباله ها را در کوچه و خیابان رها نکنیم تا هم کسی را آزرده خاطر نکرده باشیم و هم رضایت خادمان شهر را فراهم کرده باشیم. در پایان یادمان نرود زندگی رفتگران خش خش جاروست و اگر فرصتی برایش باقی بماند استراحت می کند و حاصل زحمتش را به خانه می برد، این شب ها به فکر آن عزیزان هم باشیم، زیرا قرار نیست رفتگران و پاکبانان تاوان عزاداری و نذری خوردن ما را بدهند. پس بیایید با رها کردن ظروف نذری عزای دیگری را برای آنها ایجاد نکنیم.
مراسم عزاداری و شب های محرم ما خیلی باصفا و معنوی تر می شود اگر که نگذاریم قد پاکبانی برای جمع کردن ظروف نذری ما در خیابان ها خم بشود.

دانش آموز خبرنگار*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار