عضو کمیسیون آموزش در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

از فلسفه شکل‌گیری نظام رتبه‌بندی معلمان تا تخصیص 38 هزار میلیارد تومان اعتبار

تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان می‌کند که فلسفه شکل‌گیری رتبه‌بندی معلمان به دلیل کیفیت‌بخشی به‌نظام آموزشی و ارتقا دادن جایگاه معلمان بوده و ازاین‌جهت با تخصیص 38 هزار میلیارد تومان بعدازاین معلمان هر 5 سال با رعایت 120 شاخص می‌توانند ارتقا جایگاه داشته باشند.

کد مطلب: ۱۲۹۹۲۴۴
لینک کوتاه کپی شد
از فلسفه شکل‌گیری نظام رتبه‌بندی  معلمان تا تخصیص 38 هزار میلیارد تومان اعتبار

علیرضا منادی سفیدان، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به فلسفه شکل‌گیری رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: «صدسال پیش و در سال 1303 مرحوم شیخ‌حسن رشدیه اولین مدرسه را تأسیس کرد و از آن سال تا اکنون که صدسال می‌گذرد، معلم‌ها رها بوده‌اند و فرصتی برای درجه‌دادن به کیفیت کاری که انجام می‌دادند، وجود نداشته است. فلسفه شکل‌گیری رتبه‌بندی ازاین‌جهت به وجود آمد و من خودم از پیشنهاددهندگان این طرح بوده‌ام.»

در رتبه‌بندی معلم‌ها به 5 گروه تقسیم می‌شوند

وی افزود: «اکنون آنچه در آموزش و پرورش رخ می‌دهد پیگیری موضوع رتبه‌بندی است که البته زمان زیادی برد تا تصویب شد و شورای نگهبان آن را به ابلاغیه تبدیل کرد و آیین‌نامه‌اش را نوشت. بالاخره نهایی شد و اکنون معلم‌ها را به 5 گروه تقسیم کرده‌ایم و بر اساس کیفیت کاری که انجام می‌دهند، ارتقا رتبه پیدا خواهند کرد.»

هر 5 سال با رعایت 120 شاخص شاهد ارتقا جایگاه معلمی هستیم

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه رتبه‌بندی به معلم‌ها انگیزه پیشرفت بیشتر می‌دهد، عنوان کرد: «در زمانی معلم پیر و جوان کنار هم کار می‌کنند و رتبه و شایستگی حرفه‌ای معلم موردتوجه نبود اما در شرایط کنونی قرار است معلم رتبه‌ای را بگیرد و برای رتبه‌بعدی حدود 5 سال تلاش کند. بدین ترتیب که 120 شاخص را رعایت کند تا رتبه‌اش ارتقا پیدا کند. این تلاشش منجر به بالارفتن کیفیت آموزش خواهد شد.»

تخصیص 38 هزار میلیارد تومان برای نظام‌رتبه‌بندی

وی افزود:‌«ازآنجایی‌که هدف از رتبه‌بندی این است که کیفیت آموزش بالا برود و شأن و منزلت معلمی ارتقا پیدا کند برای برنامه‌ریزی و تصویبش تلاش‌های بسیاری شد. درنهایت امسال 38 هزار میلیارد تومان تخصیص داده‌ایم.»

منادی اظهار کرد: «رتبه‌بندی کار بزرگی در آموزش و پرورش است و آنچه در سند تحول بنیادین مورد تأکید قرار گرفته، اجرا می‌شود. معلم‌ها بعدازاین رتبه می‌گیرند و دلیلش این است که معلم نباید حقوق‌بگیر باشد باید رزق‌بگیر باشد این یعنی باید از مزد بیشتر بگیرد.»

معلم‌ها نباید کارمند باشند بلکه باید رزق بگیر شوند

وی افزود: «در احادیث و آیین دین ما چنین آمده است که معلم و قاضی باید رزق بگیرند و این در حالی است که با معلم مانند کارمند رفتار می‌شود. امیدوارم با اجرایی‌شدن طرح رتبه‌بندی این مهم به سرانجام برسد و معلم‌های ما به جایگاه و منزلت واقعی‌شان برسند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار