بادام درختی چه خواصی دارد؟

تهران (پانا) - میان وعده سالم همواره یکی از دغدغه‌های مادران برای فرزندان‌شان است. بادام درختی را می‌توان یک میان ‌وعده مغذی و مفید دانست که نه تنها باعث ایجاد حس سیری می‌شود، بلکه سرشار از خواصی است که سلامت بدن را نیز به دنبال دارد. بادام درختی از جمله آجیل‌های خوشمزه‌ای است که مانند بسیاری از مغزهای دیگر خواص بسیاری برای سلامتی دارد.

کد مطلب: ۱۲۹۹۲۴۲
لینک کوتاه کپی شد
بادام درختی چه خواصی دارد؟

به گزارش جامعه ۲۴، برخی از بادام‌های درختی شیرین و برخی دیگر تلخ هستند. بادام شیرین عموما مصرف خوراکی دارد؛ اما از نوع تلخ آن در تهیه روغن استفاده می‌شود.

این خوراکی خوشمزه که طرفداران بسیاری هم دارد را می‌توان به صورت نمکی، بدون نمک، خام یا بوداده استفاده کنید. یکی از فراورده‌های پر طرفدار بادام، کره‌ بادام درختی و شیر بادام است. بادام خام و بوداده فاقد سدیم هستند و برای افرادی که سابقه‌ فشارخون بالا دارند می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد.

خواص بادام درختی

بادام درختی خواص بسیار زیادی دارد و در همه دنیا مورد توجه بوده است. بادام همواره به عنوان یکی از محبوب‌ترین آجیل‌ها شناخته می‌شده است. این محصول سرشار از اسید‌های چرب اشباع نشده است و فیبر زیادی نیز دارد.

البته باید بدانید که نیاز نیست از چربی موجود در بادام وحشت کنید. بادام کالری بالایی دارد، اما برای کاهش وزن خوراکی مؤثری به حساب می‌آید. تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از مغز بادام به عنوان یک میان وعده گرسنگی و تمایل به غذا خوردن را در شما کاهش می‌دهد.

بادام درختی در مقایسه با سایر مغز‌ها سرشار از مواد مغذی و ترکیبات مفید است. این خشکبار پرطرفدار منبع غنی از ویتامین E، کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، پروتئین، فیبر، منگنز، ریبوفلاوین، فسفر و چربی‌های سالم مورد نیاز بدن است. روی، سلنیوم، مس و نیاسین هم از دیگر مواد مغذی موجود در بادام است. در ادامه با برخی از خواص این آجیل خوش‌طعم آشنا خواهید شد.

تاثیر بادام در تقویت سلامت مغز

مواد مغذی موجود در بادام در تکامل و سلامت مغز انسان اهمیت زیادی دارد. مصرف بادام با افزایش سطح هوش ارتباط مستقیم دارد و به همین خاطر از زمان‌های دور به عنوان یک غذای اصلی برای کودکان در حال رشد شناخته می‌شده است.

این خشکبار مقوی از ریبوفلاوین و ال‌کارنیتین تشکیل شده که در دسته مواد مغذی برای مغز قرار دارند. بادام فعالیت‌های مغزی را افزایش می‌دهد و در ایجاد مسیر‌های عصبی جدید نقش موثری دارد. بادام همچنین احتمال ابتلا به آلزایمر را نیز کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد استفاده از بادام در رژیم غذایی برای سلامت عمومی و عملکرد بهتر دستگاه عصبی نیز مفید است.

بادام خشکباری سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

بدن ما مولکول‌های ناپایداری بنام رادیکال‌های آزاد دارد. تعداد زیاد این مولکول‌ها می‌تواند به بافت سلول‌های بدن آسیب برساند و ریسک بروز بیماری‌هایی مانند سرطان و افزایش سرعت پیری در بدن را افزایش دهد. باید بدانید که بادام درختی منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است و البته اکثر این آنتی‌اکسیدان‌ها نیز در پوسته‌ی قهوه‌ای رنگ مغز بادام درختی وجود دارند.

بررسی‌هایی که در مورد اثرات آنتی‌اکسیدانی بادام درختی انجام شده، نشان می‌دهد افرادی که در مدت زمان معینی روزانه بادام درختی مصرف کرده‌اند، بعد از مدتی میزان استرس اکسیداتیو ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدنشان به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. بادام درختی از سوی دیگر حاوی مقدار زیادی ویتامین E است که آن نیز نوعی آنتی‌اکسیدان است.

کمک بادام به پیشگیری از بیماری‌های قلبی

وقتی صحبت از خواص بادام درختی می‌شود نباید خواص آن برای قلب را از قلم انداخت. دو ترکیب شیمیایی طلایی بادام اسید‌های چرب غیراشباع و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

چربی‎ها به سلامت قلب کمک کرده و شما را از عواملی که منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود مصون می‌دارد. این آجیل به‌طور ویژه‌ای فلاونوئید‌های آنتی‌اکسیدانی را که برای سلامت قلب بسیار مفید هستند در خود دارد. ترکیبات گیاهی موجود در پوست این آجیل همراه با ویتامین E آن سبب بهبود سلامت شرایین و کاهش التهاب می‌شود.

مغز بادام از مواد مغذی کلیدی برای سلامت قلب شامل آرژنین، منیزیم، مس، منگنز، کلسیم و پتاسیم تشکیل‌شده است. بر اساس تحقیقات انجام شده بادام دارای اثر کاهنده کلسترول بد (LDL)، به‌ویژه برای افراد مبتلا به کلسترول خون و دیابت، است. این موارد فقط قسمت کوچکی از خواص بادام درختی است. این خشکبار پرطرفدار به جلوگیری از آسیب به جداره‌های شرایین بدن نیز کمک می‌کند و از آن‌ها در برابر پلاک‌های خطرناک محافظت می‌کند.

از دیگر خواص بادام درختی نیز می توان به محافظت از کلسترول خوب و سطوح مناسب فشارخون اشاره کرد. علاوه بر این‌ها مغز بادام توانایی جلوگیری از اضافه‌وزن و چاقی را نیز دارد. این سه فاکتور مرتبط با حملات قلبی و مغزی هستند.

خواص بادام برای دندان

یکی دیگر از خواص پر اهمیت بادام تاثیر مثبت آن در حفظ سلامتی دندان است. بادام مانند آب نبات نوعی میان وعده به شمار می‌رود و برخلاف آن عاری از ترکیبات قندی است؛ از این رو پلاکی بر روی سطح دندان‌های فرد ایجاد نمی‌کند. این خاصیت بادام، به دلیل وجود کلسیم و پروتیین در آن، به محافظت از دندان‌ها در برابر باکتری‌های مضر که بیماری‌های پریودنتال ایجاد می‌کنند، کمک می‌کند.

بهتر است در بخشی از رژیم غذایی خود جای برای بادام باز کنید. اگر به لاکتوز حساسیت ندارید، شیربادام شیرین نشده هم می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

تاثیر بادام در تنظیم فشار خون

پتاسیم موجود در بادام به تنظیم فشار خون و کاهش سطح نمک کمک می‌کند و نوسان فشار خون را کنترل می‌کند. سایر مواد مغذی موجود در بادام هم باعث ایجاد تعادل لازم برای بدن می‌شود که می‌تواند از بیماری‌های بسیاری جلوگیری کند.

تعادل ویتامین‌ها و موادمعدنی برای داشتن زندگی سالم ضرورت دارد، اما اگر یکی از این عناصر نادیده گرفته شود، روی تمام بدن تأثیر می‌گذارد و می‌تواند سبب کم خونی، استرس و افزایش فشار خون شود.

فواید مصرف بادام در زمان بارداری

بادام یکی از خوراکی‌های حاوی اسیدفولیک است. اسیدفولیک از برخی نقص‌های هنگام تولد در نوزادان جلوگیری می‌کند. همچنین رشد سلول‌های سالم و تشکیل بافت را نیز تحریک می‌کند.

نقص لوله‌ عصبی، شرایطی است که در آن لوله‌ عصبی در جنین یا وجود ندارد و یا به درستی تشکیل نشده است. پزشکان در دوران بارداری برای خانم‌ها، مکمل‌های اسید فولیک تجویز می‌کنند تا تکامل لوله‌ عصبی جنین به درستی شکل بگیرد. بادام به اندازه‌ کافی اسیدفولیک دارد و می‌تواند سلامت مادر و جنین را تضمین کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار