بادام هندی سمی است؟

تهران (پانا) - بادام هندی از آجیل‌های درختی محبوب و پر طرفدار است که در همه نقاط جهان از جمله ایران طرفداران زیادی دارد زیرا علاوه بر طعم دلپذیر سرشار از مواد مغذی می باشد و فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد که از جمله آن ها می توان به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، کاهش کلسترول کل و کلسترول بد خون اشاره کرد.

کد مطلب: ۱۱۸۶۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد
بادام هندی سمی است؟

به‌گزارش کوکا،‌ با این حال حتما شنیده اید بادام هندی حاوی نوعی ماده سمی نیز می باشد که مصرف آن می تواند برای بدن بسیار خطرناک باشد و به مشکلات سلامتی متعددی منجر شود.

اگر کنجکاو هستید درباره سمی بودن بادام هندی و مضرات آن بیشتر بدانید در ادامه مطلب کوکا را همراهی کنید.

نحوه برداشت و فراوری بادام هندی

بسیاری از مردم عاشق طعم بادام هندی هستند و از خوردن این آجیل چه به تنهایی، به شکل کره بادام هندی یا پوره کردن آن و تهیه یک خامه غیر لبنی برای سوپ، سس و بستنی لذت می برند، اما اکثر افراد نمی دانند این آجیل با وجود ظاهر و طعم دوست داشتنی اش حاوی نوعی ماده سمی به نام اوروشیول می باشد.

آجیل بادام هندی روی درخت بادام هندی با نام علمی Anacardium occidentale رشد می کند و به عنوان یک نوع آجیل درختی شناخته شده است.

درختان بالغ بادام هندی میوه های آلویی گلابی شکل به رنگ زرد یا قرمز به نام سیب بادام هندی تولید می کنند و آجیل داخل پوسته خاکستری رنگ انتهای این میوه ها قرار گرفته است. هنگامی که سیب از درخت می افتد بادام هندی قابل برداشت است و سیب های خوراکی بادام هندی جمع آوری می شوند.

آجیل ها در حالی که هنوز داخل پوسته هستند از انتهای میوه ها جدا شده و بسته به فرایند مورد استفاده، معمولا مقابل آفتاب خشک شوند. این آجیل ها خام و طبیعی هستند و به دلیل سمی بودن به فروش نمی رسند.

در مرحله بعد بادام هندی خام تحت حرارت برشته می شود، این کار یا با بخار دادن آجیل ها در یک ظرف استوانه ای شکل بزرگ یا در خمره ای از روغن داغ انجام می شود و طی آن باقی مانده اوروشیول موجود در آجیل قبل از خارج شدن از پوست، خشک شدن مجدد و پوست گرفتن آن از بین می رود.

با این حال بادام هندی ها هنوز خام هستند زیرا طعم دهنده خاصی به آن ها افزوده نشده است. آجیل ها باید قبل از فروش برای بار دوم برشته شوند، این کار باعث پاکسازی کامل اوروشیول می شود.

بادام هندی تجاری پس از بررسی کیفیت و بسته بندی آماده فروش می باشد.

اوروشیول چیست؟

بادام هندی به طور طبیعی حاوی ماده سمی به نام اوروشیول می باشد. این ماده در تمام اعضای خانواده پسته ایان از جمله بادام هندی، انبه، پیچک سمی، بلوط سمی، سماق و پسته یافت می شود.

اگرچه اوروشیول در تمام قسمت های گیاه از جمله ریشه، ساقه و برگ ها وجود دارد اما بیشتر در روغن بین پوسته خاکستری رنگ و مغز داخلی آجیل یافت می شود و تماس پوست با آن می تواند به درماتیت تماسی آلرژیک منجر شود.

این عارضه با نوعی راش های پوستی همراه است که بعد از مدتی روی پوست ایجاد شده و بسیار شبیه عوارض ناشی از قرار گرفتن در معرض پیچک سمی می باشند. راش ها به صورت برجستگی یا لکه های پوستی همراه با خارش، التهاب و ترشحات ظاهر می شوند که ممکن است با سوزش شدید یا ورم موضعی همراه باشد.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در سال 1982 فروش 7500 کیسه بادام هندی حاوی ماده اوروشیول باعث شد حدود 20 درصد خریداران این راش های پوستی را تجربه کنند.

مطالعات قدیمی روی موش ها نشان داده عصاره پوسته آجیل بادام هندی می تواند به تحریک پوست، لرزش، افزایش حساسیت به درد، ترشحات مخاطی، رفتار منفعلانه و حتی مرگ منجر شود.

شدت علائم به مقدار مصرف اوروشیول، نوع تماس و واکنش بدن به مواد حساسیت زا بستگی دارد.

آیا مصرف بادام هندی شرکتی بی خطر است؟

اوروشیول موجود در بادام هندی پوست گرفته و بخار پز شده یا برشته شده تحت حرارت شدید کاملا از بین رفته و مصرف آن بی خطر است، به همین دلیل بادام هندی تجاری همراه با پوسته و به صورت خام به فروش نمی رسد و معمولا به فرم برشته عرضه می شود.

حتی آجیل های تجاری که برچسب خام خورده اند فاقد اوروشیول می باشند زیرا قبل از بسته بندی، پوسته آن ها جدا شده و به شدت حرارت دیده اند. منظور از خام در این موارد این است که هیچ افزودنی مانند نمک یا طعم دهنده به آجیل اضافه نشده است.

بنابراین می توان مطمئن بود بادام هندی خریداری شده از فروشگاه ها کاملا بی خطر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار