معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان:
ایجاد پویش همیاران سوادآموزی و مهارت بزرگسالان در استان
سمنان (پانا) - معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان، از تشکیل پویش همیاران سوادآموزی و مهارت بزرگسالان برای شناسایی، تشویق و ترغیب بی سوادان و کم سوادان جهت شرکت در دوره های سوادآموزی خبر داد و گفت در این پویش، همکاران فرهنگی، دانشجو معلمان، دانشآموزان و نهادهای مردمی به صورت داوطلب برای شناسایی و پالایش اسمی بیسوادان و کمسوادان مشارکت خواهند کرد.
اسماعیل ادهم در گفت و گو با پانا، با بیان اینکه در دهه چهارم انقلاب اسلامی و در تراز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری، تقویت فرآیندهای سوادآموزی جامعه محور با رویکرد سوادآموزی کارآمد، قبل از آنکه یک انتخاب باشد، یک ضرورت است و گره گشایی بی سوادی و کم سوادی در جامعه، نیازمند باور جمعی و کار هماهنگ در متن و بطن جامعه می باشد، خاطرنشان کرد: در صورت باور به ضرورت تقویت فرآیندهای سواد آموزی در گام دوم انقلاب، حضور جریان های مردمی و بهره مندی حداکثری از ظرفیت های مردمی، رکن اصلی شکل گیری سوادآموزی جامعه محور خواهد بود.
وی با بیان اینکه شروع فعالیت های سوادآموزی سال ۱۴۰۱ جهت شناسایی، جذب و ثبت نام از اول خرداد تا ۱۵ دی ماه می باشد، افزود: مدیران مدارس با توجه به اشرافیت به محله و شعاع پیرامون مدارس با تشویق، ترغیب و تقویت روحیه جهادی در بین دانش آموزان و ارکان مدرسه می توانند فرصت های مشارکت همیاران سواد را ایجاد، تقویت و توسعه دهند.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان تصریح کرد: این طرح با هدف ایجاد پویش بزرگ اجتماعی برای گسترش و توسعه سواد و مهارت بزرگسالان شکل گرفته و داوطلبان به صورت جهادی و با بهره گیری از تمام ظرفیت های سازمانی و فراسازمانی در سال ۱۴۰۱ قبل از فرآیند ثبت نام تا اتمام فرآیند آموزش در فعالیت های سوادآموزی مشارکت خواهند نمود.
ادهم با اشاره به اینکه سیاست گذاری برنامه های سواد آموزی در سال ۱۴۰۱ در ظرفیت های سه گانه سازمانی، فراسازمانی و حلقه های میانی صورت گرفته است، اظهار کرد: مهمترین بخش و ظرفیت، حلقه های میانی هستند؛ متشکل از خیرین، گروه های جهادی، شوراهای محله و سایر تشکل های مردم نهاد. در واقع حلقه های میانی، جریان های مردمی هستند که علاوه بر ارتباط با مردم، توانایی هماهنگی و گرفتن امکانات از نهادهای حاکمیتی را نیز دارند.
وی با عنوان این مطلب که در واقع یک دست حلقه های میانی در دست مردم و دست دیگر آن در دست حاکمیت است و کمک می کند تا سیاست های حاکمیت با کمک مردم در بین مردم جاری و ساری شود، ادامه داد: پویش همیاران سواد برای شناسایی، فراخوان، جذب و اقناع حلقه های میانی در سطح شهرستان ها و مناطق شکل گرفته تا با شناسایی و همراه نمودن ظرفیت های مردمی در امر نهضتی و فرادستگاهی شدن سواد آموزی مشارکت نمایند.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان در رابطه با اهداف کمی حوزه سواد آموزی در سال ۱۴۰۱ ، گفت: هدف کمی تعیین شده برای استان سمنان در سال ۱۴۰۱ در سه دوره سوادآموزی ۲۵۳۸ نفر و در فعالیت ها و برنامه های مکمل و مهارتی قریب ۲۰۰۰ نفر است که با همراهی، همدلی، حمایت و تلاش همه علاقمندان به رشد و توسعه فرهنگی استان به ویژه کارگزاران حوزه سوادآموزی، برنامه ریزی و اقدام لازم برای تحقق این هدف کمی در حال انجام است.
ادهم تاکیدکرد: نکته ای که در تحقق این اهداف کمی تعیین شده حائز اهمیت است، مسئولیت سوادآموزی که منجر به تغییر در انگاره های فرهنگی مخاطبان در تراز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شود، در جامعه به عهده همه آحاد مردم است که این مسئولیت مهم اجتماعی به تنهایی توسط آموزش و پرورش قابل مدیریت نبوده و یادگیری برای مادام العمر و پیوند سواد و زندگی در متن خانه و اجتماع، با حضور و پشتیبانی قوی جریان های مردمی اتفاق خواهد افتاد که در چنین موقعیتی، سواد قبل از اینکه یک مهارت آموزشی باشد، یک مهارت اجتماعی تلقی خواهد شد و یادگیری برای زندگی بهتر و ایفای بهتر نقش ها و مسئولیت های اجتماعی محقق می گردد.
خبرنگار: فاطمه زهرا افشاری
ارسال دیدگاه