مدیران صداوسیما با مناسبتهای مذهبی مثل سیل و زلزله برخورد میکنند!
تهران (پانا) - مهدی زنگنه، برنامهساز و نویسنده برنامههای مذهبی نسبت به برخورد کلیشهای تلویزیون در ساخت برنامههای مذهبی انتقاد کرد.
به گزارش ایسنا، مهدی زنگنه، برنامه ساز و نویسنده برنامههای مذهبی نسبت به برخورد کلیشهای تلویزیون در ساخت برنامه های مذهبی انتقاد کرد و به طرح این پرسش پرداخت که «نمی دانم چرا در ایام محرم و صفر و ماه رمضان تا این اندازه از شبکه های گوناگون سخنرانی و مداحی پخش میشود؟» او سپس در پاسخ به این سوال خود تاکید کرد: «جای سخنرانی منبر است نه قاب تلویزیون؛ هر کدام از اینها اقتضائات خود را دارند.»
وی در زمینه شتاب در ساخت آثار مذهبی در تلویزیون هم گله می کند و می گوید: مدیران صداوسیما با مناسبت های مذهبی مثل سیل و زلزله برخورد می کنند و گویا نمی دانند در تاریخی مشخص محرم و ماه رمضان از راه می رسد.
زنگنه که ساخت برنامه های مذهبی و محرمی "یک قرن با حسین(ع)"، "میراث مرثیه"، "ناگفته های عاشورا" و "عتبات کلمات" را در کارنامه کاری دارد، در گفت و گویی با ایسنا به این پرسش ها پاسخ داد که چه کنیم تا برنامه های مذهبی تلویزیون با ساختارهای روز برنامه سازی دنیا مطابقت داشته باشد؟ از حالت کلیشه خارج شود، برای مخاطب و خصوصا نسل جوان جذاب باشد؟ و اینکه صرفا در مناسبت ها به فکر پر کردن بیلان کاری و پر کردن آنتن تلویزیون از برنامه های مذهبی نباشیم.
هر کاری که تا به حال انجام داده ایم را از این پس انجام ندهیم!
این برنامه ساز در ابتدای سخنانش چنین گفت: به نظرم یک بار برای همیشه باید متولیان امور اعم از مدیران و تهیه کنندگان و کارگردانان دور هم جمع شوند و بگویند بیایید هر کاری را که تا به حال انجام داده ایم، از این به بعد انجام ندهیم. دیگر سه تا دوربین روی پشت بام نزدیک به حرم مقدس اهل بیت (ع) نگذاریم و گفت و گوی یک مجری با یک کارشناس مذهبی را روی آنتن نفرستیم، دیگر چهار تا دوربین داخل هیئات نبریم و تصاویر مداحی و سخنرانی را ضبط و پخش نکنیم. اسم این ها برنامه سازی نیست.
وی سپس با انتقاد از فضای برنامه های مذهبی تلویزیون تصریح کرد: یک بار برای همیشه باید فکر کنیم اگر نخواهیم کارهایی که تا به حال انجام می دادیم را تکرار کنیم، چه کار باید بکنیم؟ تازه آن وقت بارش و زایش ایده ها و سوژه های تازه اتفاق می افتد؛ اما متاسفانه اکثر دوستان فقط به دنبال پُر کردن کنداکتور شبکه ها هستند نه کیفیت. انگار اغلب مدیران شبکه ها و گروه های مربوطه، با یکدیگر مسابقه گذاشته اند که برنامه های مشابه تولید کنند.
زنگنه در ادامه همین صحبت ها، نسبت به محتوا و ساختار برنامه های مذهبی تلویزیون و همچنین تعجیل در ساخت برنامه های مناسبتی مذهبی هم انتقاد کرد و با تاکید بر اینکه ساخت اینگونه برنامه ها باید با تحقیق و پژوهش به شکل حرفه ای انجام بگیرد، به سخنانش ادامه داد.
ساخت برنامه های مذهبی تلویزیون در دقیقه ۹۰
این برنامه ساز که برنامه «یک قرن با حسین (ع)» را روی آنتن دارد، همچنین به ساخت برنامه های مذهبی تلویزیون در دقیقه ۹۰ اشاره و خاطرنشان کرد: در کمال تاسف باید بگوییم اغلب برنامه های مذهبی صداوسیما به هیچ وجه قابل دفاع نیست؛ چه از نظر ساختاری و چه محتوایی. این مشکلات دو دلیل اصلی دارد: در درجه نخست فرقی نمی کند چه کسانی مدیر هستند. متاسفانه مدیران صداوسیما در دوره های گوناگون مدیریتی با مناسبت های مذهبی مثل سیل و زلزله برخورد می کنند و انگار نمی دانند در تاریخی مشخص مناسبت محرم یا رمضان از راه می رسد! ناگهان چند روز قبل از مناسبت ها یادشان می افتد که باید برنامه بسازند.
نگاه برنامه سازان مذهبی سطحی است
زنگنه درباره شتابزدگی در ساخت برنامه های مذهبی به ذکر مثال هایی در این زمینه پرداخت و مشکلات را اینچنین برشمرد: بارها برایم اتفاق افتاده است که طرحی را برای محرم، ایام فاطمیه یا ماه رمضان چندین ماه قبل ارائه کرده ام اما آنقدر بی توجهی کردند تا نزدیک به مناسبت شده ایم، تازه گفته اند بیایید درباره فلان طرح صحبت کنیم و ما هم مجبور بوده ایم در مدت زمانی اندک پروژه را تحویل بدهیم. مشکل بعدی از سمت خود سازندگان و تهیه کنندگان تلویزیون است. شوربختانه بسیاری از دوستانی که برنامه های مذهبی تولید می کنند، نگاه عمیقی نسبت به موضوعات ندارند و نگاهشان گزارشی و سطحی است؛ در حالی که موضوعات دینی نیازمند نگاه تخصصی و عمیق است.
تلویزیون منبر نیست
این نویسنده و مستندساز تاکید کرد: قاب تلویزیون یک ظرف نیست که هر مظروفی را بتوان داخل آن ریخت. بعضی ها به غلط فکر می کنند تلویزیون، منبر است. به غلط تصور می کنند تلویزیون هیات است. تلویزیون منبر نیست. منبر قدیمی ترین رسانه ی شیعه بوده و هست، اما اقتضائات خودش را دارد. تلویزیون هم اقتضائات خودش را دارد.
مهدی زنگنه در پایان صحبت هایش با ارائه پرسشی یادآور شد: واقعا چرا در ایام ماه محرم و صفر و رمضان تا این اندازه از شبکه های گوناگون سخنرانی و مداحی پخش می شود؟ کسی با سخنرانی و مداحی مخالف نیست اما جای رسانه ی منبر در مسجد و حسینیه است نه قاب تلویزیون. قاب تلویزیون برنامه و ساختار می خواهد و محتوا و زاویه نگاه خودش را می طلبد.
برنامه یک قرن با حسین (ع) نگاهی به تاریخ عزاداری و آئینهای عاشورایی در یک قرن گذشته دارد. این مستند قصد دارد با این نگاه، چهرهها، اماکن، آئینها، وقایع عاشورایی و… را معرفی کرده و سرگذشت احوالات و مرام خادمان برجسته را روایت کند.
این مستند گفتگومحور با حضور چهرههای فرهنگی، هنری، ذاکرین و کارشناسان مذهبی و بهرهگیری از آرشیو تولید و پخش می شود.
ارسال دیدگاه