حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در گفت‌وگو با پانا:

سوگواره «احلی من العسل» از نظر الگوسازی فرهنگ شهادت برای دانش‌آموزان نوجوان اهمیت دارد

اجرای برنامه‌های دانش‌آموزی از جمله سرود مناسبتی، مداحی و عزاداری، با تحسین حاضران در آیین معنوی «احلی من‌العسل» در حرم مطهر امام خمینی(ره) همراه شد

تهران (پانا) - حجت‌الاسلام پناهیان سوگواره احلی من‌العسل را از نظر الگوسازی فرهنگ شهادت برای کودکان و نوجوانان حائز اهمیت دانست.

کد مطلب: ۱۲۹۸۶۰۹
لینک کوتاه کپی شد
سوگواره «احلی من العسل» از نظر الگوسازی فرهنگ شهادت برای دانش‌آموزان نوجوان اهمیت دارد

دهمین سوگواره احلی من‌العسل، امروز پنجشنبه سیزدهم مردادماه در حرم مطهر امام خمینی(ره) همزمان با 350 نقطه دیگر در کشور، با حضور اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و‌ پرورش و جمع کثیری از دانش‌آموزان، با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز به کار کرد.

اجرای یک گروه سرود دانش‌آموزی در وصف حضرت قاسم بن‌الحسن(ع) از جمله برنامه‌های قابل توجه این سوگواره بود که هماهنگی گروه، مفهوم محتوایی سرود و اجرای چشمگیر آن توسط دانش‌آموزان، موجب تحسین حاضران در مراسم شد.

مداحی و نوحه‌خوانی توسط یک دانش‌آموز نوجوان از دیگر بخش‌های این سوگواره بود که همراهی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها را به دنبال داشت.

قاسم سلیمانی شدن از شما بعید نیست

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در سوگواره احلی من العسل در حرم امام خمینی(ره) گفت: رسم روزگار این است که پسرها و دخترها یا از پدر و مادر خودشان دیندارتر می شوند و یا دین پدر و مادرشان را کنار می گذارند؛ چون پسرها و دخترها تغییر می خواهند. مثل خیلی از شهدا، از پدر و مادرتان جلو بزنید.

وی افزود: حضرت امام(ره) به بزرگان اهل معرفت و علم می فرمود که وصیتنامه های این شهدا را بخوانید. حرف هایی که بین من و محسن رد و بدل می شود برای دوران ۱۴ سالگی ایشان است. ما روضه هایی که در مورد حضرت قاسم بن حسن(ع) هست را باور می کنیم. چون فرزندان مکتب امام حسین(ع) به ما نشان دادند اینها شدنی است؛ عشق به شهادت در یک نوجوان شدنی است. من از نوجوانان می خواهم که هر کدام یک وصیتنامه بنویسند انگار می خواهند به شهادت برسند؛ الهی ۱۰۰ سال دیگر عمر کنند ولی به تأسی از این شهدای بزرگ که بسیاری از آنها نوجوان بودند یا از نوجوانی شهادت طلبی را شروع کردند، یک وصیتنامه بنویسید.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: کسی که از خداوند درخواست شهادت کند به سرعت شهید نمی شود؛ امیرالمؤمنین(ع) ۵۰ سال برای شهادت گریه کرد. کسی که وصیتنامه بنویسد عمرش طولانی خواهد شد ولی من می‌خواهم وصیتنامه‌ای شبیه وصیتنامه شهدا بنویسید. شب عاشورا بگویید یا اباعبدالله(ع) من می خواهم سرنوشتم این طور شود؛ قاسم سلیمانی شدن از شما بعید نیست. شهید قاسم سلیمانی پیرمرد شده بود که به شهادت رسید؛ از نوجوانی که در گود زورخانه فعالیت می کرد، به سمت رزمندگی آمد.

هدف امام حسین(ع) از همراه داشتن نوجوانان

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان همچنین در خصوص برگزاری این مراسم باشکوه به خبرنگار پانا گفت: «بی‌دلیل نیست که حضرت امام حسین(ع) در واقعه عبرت‌آموز و فرهنگساز کربلا، نوجوانان را با خود همراه ساخته بود؛ بنابراین ایشان با هدف الگوسازی و تقویت فرهنگ شهادت، نوجوانان را همراه خود داشت تا از این طریق، فرهنگ و مفهوم متعالی شهادت را در بطن جامعه و در میان نسل‌های آینده نهادینه کند.»

وی افزود: «سوگواره احلی من‌العسل که امسال شاهد برگزاری دهمین دوره آن هستیم از همین‌رو و از نظر الگوسازی فرهنگ شهادت برای دانش‌آموزان نوجوان حائز اهمیت است.»

گفتنی است به مناسبت بزرگداشت شهدای نوجوان و جوان کربلا به ویژه حضرت قاسم بن الحسن علیه‌السلام و تجلیل از مقام 36000 دانش‌آموز شهید دوران دفاع مقدس، سوگواره سراسری "احلی من العسل" از ساعت 10 صبح امروز پنجشنبه 13 مردادماه 1401، مصادف با ششم ماه محرم‌الحرام، با رعایت آخرین مصوبات ستاد ملی کرونا و ستاد مقابله با کرونای استان‌ها، رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، کسب مجوزهای لازم و بر اساس قوانین و ضوابط مربوط، در میعادگاه‌های سراسر کشور در حال برگزاری است.

تجمع مرکزی دانش‌آموزان شهر تهران در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) و دانش‌آموزان شهرستانهای استان تهران در امامزاده جعفر(ع) شهرستان پیشوا برگزار شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار