قاسم بیانی:

اصلی‌ترین وظیفه متولیان فرهنگی ایفای نقش در حوزه تعلیم و تربیت است

تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ اصلی‌ترین وظیفه متولیان فرهنگی را بر اساس ساحت‌های سند تحول، ایفای نقش در حوزه تعلیم و تربیت برشمرد و بر هم‌افزایی و رایزنی فرهنگی میان آموزش و پرورش و شهرداری در راستای تربیت اجتماعی دانش‌آموزان تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۸۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد
اصلی‌ترین وظیفه متولیان فرهنگی ایفای نقش در حوزه تعلیم و تربیت است

قاسم بیانی؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ ضمن اشاره بر نقش‌ و ظرفیت‌ نهادهای آموزشی و فرهنگی در ایجاد تعاملات گسترده و مشترک به منظور تربیت اجتماعی دانش آموزان در گفت وگو با پانا گفت: «آئین افتتاحیه فعالیت های تابستانی، آغاز کننده فصل مشترکی از فعالیت های فرهنگی میان آموزش و پرورش و شهرداری منطقه ۱۴ است. به اعتقاد شخصی بنده شهردار در مناطق مختلف شهر تهران، حکم رئیس شورای آموزش و پرورش آن منطقه را ایفا می کند، چرا که ریاست جمهوری خود به شخصه رئیس شورای آموزش و پرورش است و پس از وی، در استان، استاندار و در شهرها نیز فرماندار عضو شورای آموزش و پرورش است. از آنجایی از مناطق ۱۹ گانه شهر تهران، تنها یک فرماندار همراه استاندار در جلسات مربوطه شورای عالی آموزش و پرورش شرکت می کنند، به عقیده بنده شهردار هر منطقه به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش آن منطقه محسوب می شود. از این رو آموزش و پرورش و شهرداری به عنوان دو متولی اصلی تعلیم و تربیت، می بایست تعاملات گسترده زیادی را در بحث تربیت اجتماعی دانش آموزان انجام دهند.‌»

وی با تاکید بر ایفای نفش همگانی نهادهای فرهنگی در بحث تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: «دانش آموزان و اولیای آنان به عنوان شهروند این منطقه از منظر مشترکات فرهنگی، اجتماعی و عمرانی هم با آموزش و پرورش و هم با شهرداری سهیم هستند‌. مدارس آموزش و پرورش به عنوان مدارس شهرداری نیز شناخته می شوند و فضاهای آموزش و پرورش باید تحت پوشش شهرداری نیز قرار گیرند. نگاه ما می بایست به ایفای نقش متولیان فرهنگی در بحث تعلیم و تربیت تغییر پیدا کند، چرا که در ظاهر تعلیم و تربیت مختص به آموزش و پرورش است، اما تمامی نهادها و ارگان های فرهنگی منطقه موظف به ایفای نقش در بحث تعلیم‌ و تربیت هستند.»

بیانی، موقعیت سنجی وضعیت مدارس را پیش از شروع سال تحصیلی جدید مهم عنوان کرد و افزود: «آموزش و پرورش با تمامی ارگان های منطقه از قبیل؛ ادارات گاز، برق و کمیته امداد، در تربیت اجتماعی دانش آموزان شریک است. در طول سال تحصیلی به هیچ وجه نباید آب و برق مدارس به جهت مشکلات مالی قطع شود. از این رو رایزنی و هم‌ افزایی با مدیران مدارس در راستای حل مشکلات مالی آنان، امری ضروری است که می بایست پیش از بازگشایی مدارس به آن رسیدگی شود.»

مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در بخشی از صحبت هایش با تاکید بر اوقات فراغت دانش آموزان خاطرنشان کرد: «یکی از مسائل مهم و حیاتی آموزش و پرورش، پیگیری اوقات فراغت دانش آموزان در میان حجم زیادی از تهاجمات فرهنگی در سطح جامعه است. هجمه های فرهنگی که به دانش آموزان ما هجوم می آورد، آنان را ناخواسته دچار بحران شخصیتی می کند. استفاده کودکان از وسایل ارتباط جمعی در سنین پایین منجر به انحراف دانش آموزان و مواجهه آنان با خطرات گوناگون می شود، از این رو متولیان فرهنگی باید احساس مسئولیت کنند و در جلوگیری از انحرافات دانش آموزان راه حل هایی را اتخاذ کنند.»

وی با بیان اینکه همکاری تمام نهادهای جامعه برای جلوگیری از مواجهه دانش آموزان به مخاطرات اجتماعی امری ضروری است، افزود: «متولیان فرهنگی در بخش های مختلف؛ آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات، حوزه و حتی امور مساجد می بایست در خصوص آسیب های اجتماعی دانش آموزان احساس خطر کنند. یکی از اهداف بنده در پیگیری از دیدارهای مساجد با اهالی محل، اطلاع از چنین خطراتی به اولیای دانش آموزان و اهالی محل است، که دانش آموزان را نباید تنها به آموزش و پرورش بسپاریم، بلکه دانش آموزان از منزل تا مدرسه و از مدرسه تا منزل ممکن است دچار مخاطره بشوند که جلوگیری از این مخاطرات از‌ مسئولیت های سنگین و اصلی والدین است. والدین باید در خصوص فرهنگ دانش آموز و بی فرهنگی آن احساس مسئولیت کنند، در کنار والدین وظیفه ما مسئولان فرهنگی در این زمینه، دوچندان خواهد بود.»

بیانی با بیان اینکه مدارس کانون های فرهنگی هر منطقه شناخته می شوند، گفت: «بر اساس سند تحول بنیادین، مدارس کانون های فرهنگی هر منطقه شناخته می شوند، بر همین مبنا تحولات فرهنگی می بایست از این طریق صورت گیرد. علاوه بر مدارس که کانون های مرکزی هر محله هستند، کانون های فرهنگی - تربیتی و سرای محلات نیز به عنوان شاخه های دیگر اشاعه مسائل فرهنگی در مناطق مختلف باید با مدارس هم افزایی های لازم را برای جلوگیری از مواجه دانش آموزان با مخاطرات فرهنگی و آموزش مسائل فرهنگی و اجتماعی داشته باشند. چرا که ما کار گزاران نظام‌ جمهوری اسلامی هستیم و نظام در امر فرهنگی تنها یک رویه دارد.»

وی ادامه داد: «مراکز اشاعه موضوعات فرهنگی در منطقه، باید دانش آموزان را به سمت آموزش مسائل فرهنگی جذب کنند و با رایزنی و هم فکری یکدیگر مسائل فرهنگی را به دانش آموزان بیاموزند. نباید هر یک به تنهایی مسائل را آموزش دهند؛ چرا که در کار فرهنگی تناقض ایجاد می شود‌. به اعتقاد من تمامی مراکز فرهنگی منطقه، یک مجموعه هستند که باید با رعایت دستور العمل های فرهنگی، یک رویه را در آموزش امورات فرهنگی در پیش بگیرند‌. کانون های فرهنگی و سرای محلات باید با یکدیگر ارتباطی دو سویه داشته باشند و با هم فکری یکدیگر بهترین روش را برای تربیت فرهنگی دانش آموزان اتخاذ کنند. این هم فکری ها علاوه بر مسائل فرهنگی باید در ساحت های ورزشی و اردویی نیز انجام گیرد.»

مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ تصریح کرد: «در راستای تقویت روحیه دانش آموزان و آماده سازی آنان برای سال تحصیلی جدید، باید مراکز اردویی و ورزشی برای دانش آموزان تازه سازی شود. در طول ۳ ماه تابستان باید از آموزش کتاب های نظری به دانش آموزان خودداری شود و به جای آموزش این گونه مطالب برای اوقات فراغت آنان در این زمان برنامه ریزی شود، چرا که یادگیری کتب نظری برای دانش آموزان دشوار است و بازدهی را برای یادگیری آنان در طول سال جدید کاهش می دهد. به منظور پر کردن اوقات فراغت و کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان بهتر است سالن های ورزشی شهرداری در خدمت عموم نوجوانان قرار گیرد و مدیران مدارس نیز در اعمال این اهداف آموزش‌ و پرورش را یاری کنند.»

وی با تاکید بر اینکه مدارس کم برخوردار منطقه در اولیت خدمت رسانی فرهنگی قرار دارند، افزود: «مدارس کم برخوردار از لحاظ مالی در مضیقه هستند و در خصوص مسائل خدمت رسانی در اولیت منطقه هستند. ما باید این مسئله را بپذیریم که والدین توان مالی کمی دارند و باوجود علاقه دانش آموز به کلاس های ورزشی، ممکن است قادر به ثبت نام آن در کلاس ورزشی نباشند. از این رو مدارس کم برخورد در اولیت خدمت رسانی فراغتی، فرهنگی و ورزشی منطقه هستند تا از لحاظ اردویی و سالن های ورزشی غنی باشند، این خدمت رسانی به معنای توجه نکردن به مدارس برخودار نیست، بلکه به منظور نگاه ویژه به این مدارس است‌.»

بیانی تمرکز بر بحث اوقات فراغت را مهم دانست و اظهار کرد: «به منظور تجدید قوای دانش آموزان، تمرکز بر امر فرهنگی، ورزشی و تربیتی دانش آموزان ضروری است، دانش آموز در تابستان نیاز به تفریح دارد و تابستان زنگ تفریحی او محسوب می شود، پس باید بستر تفریح برای دانش آموزان از طریق ارگان های مسئول فراهم شود. این موضوع که معلمان ما در تابستان بیکار هستند، حرف بیهوده ای است، چرا که ۱ ساعت کار فرهنگی و آموزشی به اندازه ۶ ساعت کار فنی نیاز به تلاش دارد‌‌. از این رو طرح استراحت ۳ ماه معلمان طرحی مهم است که به لحاظ استراحت ذهنی و فکری کادر آموزش لزوم الاجراست.»

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار