دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان:

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است

زنجان ( پانا ) - دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر، بحث همگانی است و مساله‌ای نیست که یک دستگاه به تنهایی بتواند آن را محقق کرده و حق مطلب را ادا کند.

کد مطلب: ۱۲۹۷۵۴۷
لینک کوتاه کپی شد
امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است

حجت‌الاسلام سجاد ناصر امروز در نشست خبری به مناسبت دهه احیای امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: امام حسین(ع) شهید احیای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر است و هدف از قیام عاشورا را نیز احیای این 2 فریضه معرفی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های امر به معروف و نهی از منکر در دهه احیای این فریضتین به 3 برهه تقسیم می‌شوند، خاطرنشان کرد: برنامه‌ها شامل قبل از دهه، حین دهه و بعد از دهه است.

حجت‌الاسلام ناصر افزود: برنامه‌های قبل از دهه شامل اطلاع‌رسانی و ابلاغ برنامه‌ها به 800 دستگاه مختلف، برگزاری همایش‌های مختلف با حضور شاعران، مادحان، واعظان و مبلغان استان با توجه به ظرفیت هیئات مذهبی در پایتخت شور و شعور حسینی و همچنین قرارگاه 21 تیر عفاف و حجاب بود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان با بیان اینکه سرکشی و بازدید از هیات‌های موثر در حین دهه احیا صورت می‌پذیرد، گفت: دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری، برنامه‌های خوبی داشتند ضمن اینکه محافلی در پارک‌ها و همچنین برنامه‌هایی مانند مسابقات در دستگاه‌های مختلف در راستای تبیین امر به معروف و نهی از منکر اجرا می‌شود.

وی با اشاره به برنامه میعادگاه دانشجویان افزود: این برنامه توسط جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود که بخش تخصصی آن جهاد تبیین است و برگزیدگان آن در ایام فاطمیه معرفی می‌شوند.

حجت‌الاسلام ناصر با بیان اینکه هشتگ‌های «مردم مطالبه‌گر» و «همه مسئولیم» در فضای مجازی ترویج داده می‌شوند، اظهار کرد: شعار دهه احیای امر به معروف و نهی از منکر امسال «ملت حسینی، مطالبه‌گری آگاهانه و تبیین مجاهدانه» است.

وی با اشاره به عناوین دهه امر به معروف و نهی از منکر که از اول تا دهم محرم (مصادف با 8 تا 17 مرداد) است، خاطرنشان کرد: عنوان روز اول؛ نظارت همگانی، تعالی اجتماعی و عنوان روز دوم؛ رسانه، معروف‌گستری و منکرزدایی و عنوان روز سوم نیز دختران مکتبی، زیست عفیفانه است.

حجت‌الاسلام ناصر با بیان اینکه روز چهارم به عنوان مسجد، بستر تربیت آمران و ناهیان حسینی نامگذاری شده است، افزود: روز پنجم به عنوان نهی از اشرافی‌گری، امر به خدمت‌محوری مسئولان و روز ششم به عنوان امر به معروف و نهی از منکر آموزش‌محور و آگاهانه و روز هفتم نیز به عنوان خانواده، پرورش تفکر نقاد نامگذاری شده است.

وی، عنوان روز هشتم را جوان، پرسش‌گری و مطالبه‌گری بیان کرد و ادامه داد: روز نهم به عنوان حمایت از آمران و ناهیان و روز دهم نیز به عنوان نهضت حسینی، قیام برای حاکمیت اسلام و نفی طاغوت نامگذاری شده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان گفت: تا زمانی که این 2 فریضه و کار بزرگ را مردمی ندانیم، حل نمی‌شود چرا که امر به معروف و نهی از منکر، مساله‌ای نیست که یک دستگاه به تنهایی بتواند آن را محقق کرده و حق مطلب را ادا کند لذا امر به معروف و نهی از منکر، بحث همگانی است و همگان برای ترویج آن مسئولیت داریم.

وی با تاکید بر اینکه عدم وجود دغدغه در برخی افراد نسبت به مشکلات افراد، فرهنگ غلطی است که باید اصلاح شود، اظهار کرد: همه ما سوار بر یک کشتی هستیم و اگر جایی آسیب ببیند همگان ضرر می‌کنیم.

حجت‌الاسلام ناصر با اشاره به صدور مجوز قانونی و جمایت از تشکل‌های مطالبه‌گر خاطرنشان کرد: فعالیت تشکل‌ها در مطالبه‌گری در 18 عرصه و در 3 سطح عرصه، زیرعرصه و شاخه تخصصی تعریف شده که شاخه‌های تخصصی موضوع فعالیت هر تشکل است.

وی با بیان اینکه مشکلات موجود در جامعه و دستگاه‌ها در 3 دسته قابل تقسیم است، بیان کرد: برخی مسئولان از مشکلات آگاه بوده و برای حل آن تلاش می‌کنند، برخی مسئولان نسبت به مشکلات موجود اطلاعی ندارند و در نتیجه حرکتی هم نمی‌کنند اما در برخی موارد، خود مسئولان نسبت به مشکلات اطلاع‌دارند اما بی‌توجهی می‌کنند و انگیزه‌ای برای حل آنها ندارند.

حجت‌الاسلام ناصر با بیان اینکه تاکید رهبر انقلاب این است که نسبت به مسائل و مشکلات از مسئولان مطالبه‌گریِ استیلا و برتری داشته باشیم نه خواهش و تمنا تصریح کرد: رسانه‌ها ظرفیت و پتانسیل بزرگی برای حل مشکلات هستند و به همین دلیل از رسانه‌ها انتظار یاری و مطالبه‌گری داریم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان با اشاره به اهداف کلی برنامه‌های این دهه گفت: ایجاد ارتباط موثر با بدنه مردمی و نهادهای انقلابی و دستگاه‌ها در راستای اولویت‌بخشی به امر به معروف و نهی از منکر، فرهنگسازی و ترویج الگوهای موفق از طریق برنامه‌های آموزشی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی، تبیین و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر با رویکرد اقناعی در تمامی سطوح جامعه با بهره‌گیری از فضای معنوی و حماسی ایام محرم و رسانه ملی و رسانه‌های مجازی از مهمترین اهداف برنامه‌های این دهه هستند.

وی افزود: فرهنگسازی و ترویج الگوهای موفق از طریق برگزاری جلسات و نشست‌ها و همایش‌ها و گردهمایی‌ها، ترویج رویکردهای جدید ستاد از طریق رسانه‌های رسمی و غیررسمی، فعالسازی ظرفیت‌های قانون حمایت، تقویت روحیه مطالبه‌گری و افزایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی آحاد مختلف مردم و تبیین و ترویج ظرفیت‌های قانون حمایت و رویکردهای جدید ستاد از طریق رسانه‌های مختلف با توجه به کارکرد رسانه‌ها نیز بخش دیگری از اهداف است.

حجت‌الاسلام ناصر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کارکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر، ستاد حاکمیتی بوده و با دستور مستقیم رهبر معظم انقلاب اسلامی تشکیل شده است.

وی اظهار داشت: این ستاد شامل هیاتی متشکل از سران قوای سه‌گانه، نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی و مجموعه‌های درگیر با مسائل اجتماعی و فرهنگی است و کوچک‌شده این ستاد در برش استانی به ریاست نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان و متعاقب آن در شهرستان‌ها است.

حجت‌الاسلام ناصر با بیان اینه ستاد امر به معروف و نهی از منکر 3 پشتوانه قانونی برای فعالیت دارد، تصریح کرد: بند 11 مصوبه 421 شورای فرهنگی عمومی، مصوبه جلسه 820 شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین ماده 28 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، پشتوانه‌های ستاد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار