معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی:

افزایش کیفیت آموزش و پرورش در مناطق آزاد موجب تقویت پایه‌های اقتصادی و تجاری می‌شود

چابهار (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی گفت یکی از راه‌های تقویت پایه‌های اقتصادی و تجاری در مناطق آزاد تجاری پرداختن به مقوله تعلیم و تربیت و افزایش ضریب کیفیت آموزش و پرورش در این مناطق است.

کد مطلب: ۱۲۹۶۷۵۶
لینک کوتاه کپی شد
افزایش کیفیت آموزش و پرورش در مناطق آزاد موجب تقویت پایه‌های اقتصادی و تجاری می‌شود

احمد محمود‌زاده در جلسه شورای اداری آموزش و پرورش قطب چابهار اظهار کرد: هدف غایی و فلسفه ایجاد تمدن مناطق آزاد، اقتصاد و تجارت است، اما تحقق پیشرفت و توسعه اقتصادی بدون توسعه، نقش‌آفرینی و بازآفرینی فرهنگی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: توسعه اقتصادی بدون رویکرد فرهنگی عملا توسعه‌ای پایدار نخواهد بود.

محمودزاده تصریح کرد: یکی از راه‌های تقویت پایه‌های اقتصادی و تجاری در مناطق آزاد تجاری پرداختن به مقوله تعلیم و تربیت و افزایش ضریب کیفیت آموزش و پرورش در این مناطق است.

وی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی اعتقاد بر این است که نیروی انسانی انقلابی، متعهد و متخصص عامل خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی است که هم موجب تداوم و استمرار انقلاب اسلامی و هم حفظ و گسترش دستاوردهای انقلاب خواهند شد.

محمودزاده با بیان اینکه تربیت این نیروی انسانی وظیفه آموزش و پرورش است، خاطر نشان کرد: براساس اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین دانش آموزان مومن، متعهد، متخلق به اخلاق اسلامی، کارآفرین و مقتصد در دستگاه تعلیم و تربیت، تربیت می شوند.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد توسعه فرهنگی، توسعه تربیتی و آموزشی مناطق آزاد تجاری و بهبود شرایط آموزش و پرورش در این مناطق نیازمند ترسیم یک نقشه راه مشترک میان سازمان مناطق آزاد و آموزش و پرورش است که باید بر اساس پایه و اصول زیست بوم و شرایط اقتصادی حاکم در این مناطق در کنار توجه به اسناد بالادستی، سند تحول دولت مردمی و سند تحول بنیادین به عنوان مطالبه جدی مقام معظم رهبری از دستگاه تعلیم و تربیت، تهیه شود و مبنای پایش دقیق ظرفیت های آموزش و پرورش در این مناطق قرار گیرد.

وی فقدان یک نقشه راه مشترک را یکی از چالش های جدی در آموزش و پرورش به ویژه در مناطق آزاد تجاری عنوان کرد و گفت: در حال تدوین این نقشه راه در قالب یک تفاهم نامه با هفت مناطق آزاد تجاری در کشور هستیم و این موضوع نیازمند احصای چالش های فراروی آموزش و پرورش با همکاری و مدیریت سازمان مناطق آزاد تجاری است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه منطقه آزاد چابهار نیازمند انجام یکسری اقدامات جهادی، عملی و ویژه است، اظهار کرد: وقتی از مناطق آزاد تجاری به عنوان مناطق سرآمد کشور صحبت می کنیم باید تلاش کنیم آموزش و پرورش در تراز این مناطق را ایجاد کنیم.

محمودزاده با اشاره به وجود نگاه تجملاتی و مرفه به مناطق آزاد کشور ادامه داد: با وجود این نگاه بیرونی، وضعیت کمی و کیفی مسایل مرتبط با آموزش و پرورش در این مناطق مطلوب نیست و با چالش های عمده ای روبرو هستیم‌.

وی افزود: در هفت منطقه آزاد تجاری ۲۳۰ هزار دانش آموز، ۱۱ هزار نیروی فرهنگی، ۱۵۹۰ مدرسه وجود دارد.

محمودزاده عدم ماندگاری نیروی انسانی، وجود کلاس های کانکسی یا فرسوده، بازماندگان از تحصیل و ضعف تجهیزات و امکانات آموزشی و پرورشی و پایین بودن کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی را از مهمترین چالش های موجود در مناطق آزاد نام برد.

وی ادامه داد: این در حالی است که شاخص های آموزشی و تربیتی در این مناطق باید از میانگین کشوری بالاتر باشد و شاهد کسب رتبه های برتر کشوری در مدارس این مناطق باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در میان ارگان های مختلف، امکان به صفر رساندن بازماندگان از تحصیل، افزایش کیفیت آموزشی و پرورشی، حذف مدارس کانکسی یا فرسوده و در کنار اینها ورود به مهارت آموزی و توسعه هنرستان‌ها و رشته های فنی با توجه به نیاز و ظرفیت اقتصادی مناطق آزاد با تکیه بر توان شرکت های دانش بنیان وجود دارد.

محمودزاده در بخش دیگری به برقراری دیپلماسی آموزشی و پرورشی از طریق مدارس مناطق آزاد با کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: با توجه به ایران هراسی که از سوی دشمنان در حال انجام است، با ایجاد این دیپلماسی می توانیم از ظرفیت مدارس دولتی و غیردولتی مناطق آزاد برای مقابله با اقدامات دشمنان در کشورهای همسایه استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در مدت کوتاهی که از عمر این دولت می گذرد، هماهنگی های کاملی بین مناطق آزاد و آموزش و پرورش انجام گرفته است و جلسات متعددی برای استفاده از ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری مناطق آزاد، تسهیل فرآیند های آموزشی و پرورشی و مانع زدایی برای رسیدن به اهداف کمی و کیفی آموزش و پرورش در این مناطق مدنظر قرار گرفته است‌.

محمودزاده افزود: ایجاد قرارگاهی برای اجرایی سازی سند تحول بنیادین و همچنین فعالیت قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی از دیگر اقدامات ویژه ای است که در آموزش و پرورش در حال انجام است.

وی در پایان ضمن قدردانی از زحمات و تلاش های همایون امیری با اعلام حکمی از سوی وزیر آموزش و پرورش، احمد علی سرحدی را به عنوان مدیر آموزش و پرورش منطقه آزاد چابهار معرفی کرد و گفت: به دلیل اهمیتی که دولت برای مناطق آزاد تجاری قایل است، در استان سیستان و بلوچستان علاوه بر مدیرکل آموزش و پرورش، مدیر آموزش و پرورش منطقه آزاد چابهار نیز با حکم وزیر منصوب می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار