بررسی زمان درست واقعی شدن قیمت انرژی در گفت‌وگو با پانا:

واقعی‌کردن قیمت انرژی منوط به ثبات اقتصادی و کنترل تورم است

تهران (پانا) - یک اقتصاددان معتقد است بهترین زمان برای واقعی‌کردن قیمت انرژی در ایران زمانی است که ثبات اقتصادی باشد و تورم کنترل شود.

کد مطلب: ۱۲۹۶۶۸۲
لینک کوتاه کپی شد
واقعی‌کردن قیمت انرژی منوط به ثبات اقتصادی و کنترل تورم است

مدتی قبل دولت سیزدهم مسئله واقعی‌کردن قیمت انرژی و پرداخت یارانه آن به همه مردم را مطرح کرد و بعد از مشورت با کارشناسان حوزه انرژی از این مهم منصرف شد اما مسئله اینجاست که بالاخره چه زمانی قیمت انرژی در ایران باید واقعی باید شود؟

شرایط اقتصادی ایران اجازه واقعی‌کردن قیمت انرژی را نداده است

زینت گلی، اقتصاددان در گفت‌وگو با پانا درباره واقعی‌کردن قیمت بنزین و انرژی‌ها در ایران گفت: «مدتی قبل دولت سیزدهم موضوع واقعی کردن قیمت بنزین را مطرح کرد اما از دستور کار خارج شد. این موضوع امکانات خاصی نمی‌خواهد و در ایران امکانات اولیه موجود است اما مسئله اینجاست که شرایط اقتصادی ما اجازه نمی‌دهد این موضوع عملی شود.»

وی افزود: «در شرایطی که کشور تورم بالایی را تجربه می‌کند مسئله واقعی‌کردن قیمت انرژی درست نیست. وقتی می‌توان یارانه انرژی را واقعی کرد که شرایط اقتصادی باثبات بوده و نرخ تورم پایین باشد و شاهد رشد اقتصادی بالا باشیم.»

در ثبات اقتصادی هم یک دوره 5 سال برای واقعی‌کردن انرژی لازم است

گلی با اشاره به اینکه نباید یک دفعه قیمت انرژی را واقعی کرد، گفت: «واقعی‌کردن قیمت انرژی باید در یک دوره زمانی 5 ساله انجام شود و نه اینکه یک دفعه بخواهیم این کار را انجام دهیم. در شرایط ایران امکان اجرای چنین طرحی را ندارد.»

وی افزود: «تجربه جهانی و کشورهایی که قیمت انرژی را واقعی کردند، چنین است که ابتدا سعی کردند ثبات اقتصادی در کشورشان حاکم باشد و تورم‌های تک‌رقمی داشته باشند. در چنین شرایطی بخواهیم قیمت بنزین و هر حامل انرژی را بالا ببریم، چندان منطقی نیست.»

سیگنال‌های قیمتی در مسئله واقعی‌کردن قیمت انرژی مهم است

این اقتصاددان بابیان اینکه زیرساخت‌های اجرای چنین طرح‌هایی باید فراهم شده باشد، اظهار کرد: «وقتی قرار است سیاستی اجرا شود که افزایش قیمت ایجاد می‌شود و بخواهیم مدیریت مصرف انرژی هم داشته باشیم، قاعدتاً باید زیرساخت‌هایی از قبل آماده‌شده باشد. برای مثال در بحث حامل‌های حوزه حمل‌ونقل باید بتوانیم حمل‌ونقل عمومی را گسترش دهیم و مردم بتوانند جایگزینی پیدا کنند، به‌جای اینکه مثلا برای رفت‌وآمد از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند. تازمانیکه زیرساخت این جانشینی را نداشته باشیم مردم ناگزیراند که آن مصرف را انجام دهند و مدیریت مصرف اتفاق نخواهد افتاد.»

گلی با اشاره به اینکه در این نوع طرح‌ها سیگنال قیمتی هم مهم است، اظهار کرد: «قیمت‌ها همیشه به مردم آلارم می‌دهد که چه کنند. توجه به اینکه قیمت‌ها بالا رفته است و با هزینه درآمد خانوار همخوانی ندارد، ناگزیر آن جایگزینی انجام می‌شود ولی اگر که آن حمل‌ونقل نباشد مقداری ازآنچه می‌توانست بالفعل شود عملا اتفاق نمی‌افتد و در گام اول اگر بخواهیم مدیریت مصرف داشته باشیم حتما باید زیرساختهای حمل‌ونقل عمومی را گسترش دهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار