یک آموزگار اهل جوادآباد:

برای تدریس باید تعامل دو طرفه بین دانش‌آموزان و معلم برقرار باشد

جوادآباد (پانا) - آموزگار خلاق دبیرستان حشمت روشنی در شهر اسفراین گفت برای تدریس باید یک تعامل دو طرفه بین دانش‌آموزان و معلم برقرار باشد و دانش‌آموزان نیز باید در امر آموزش سهیم باشند‌.

کد مطلب: ۱۲۹۶۳۸۷
لینک کوتاه کپی شد
برای تدریس باید تعامل دو طرفه بین دانش‌آموزان و معلم برقرار باشد

معلمان جوان با ذهنی فعال و پویا، پر از ایده و خلاقیت‌های گوناگون که قادر به برقراری ارتباط‌ عاطفی با دانش‌آموزان هستند و از طریقه‌های نوین تدریس استفاده می‌کنند، نقش بسیار گسترده‌ای در یادگیری هرچه بهتر دانش‌آموزان ایفا می‌کنند.

مدینه احمدی، معلم با بیان اینکه خلاقیت در آموزش به خصوص آموزش مجازی که در کشور ما تقریبا نوظهور بود، مبحث مهمی است، عنوان کرد: «خلاقیت در تدریس اشتیاق و انگیزه‌ از دست رفته برای یادگیری را در دانش‌آموزان تقویت می‌کند و موجب تثبیت در حافظه برای مدت زمان طولانی‌تری می‌شود، من و تمامی همکارانم در آموزش‌های مجازی پیوسته در تلاش بودیم که روحیه دانش‌آموزان را حفظ کنیم و این‌که بنده دوره‌های تدریس را به صورت آنلاین و نه جلسه‌ای بلکه گارگاهی اداره می‌کردم تا همه‌ دانش‌آموزان فعالیت داشته باشند.»

وی همچنین ادامه داد: «در دوران آموزش مجازی، برای آموزش از انیمیشن‌های متفاوت، اینفوگرافیک‌ها، آهنگ‌ها و فیلم‌های مختلف استفاده می‌کردم و هرماه از دانش‌آموزان می‌خواستم اگر هر گونه انتقاد یا نظری دارند در کلاس ارائه کنند و با یک نظرسنجی بین خودشان مخالف یا موافق بودن خویش را عنوان کنند.»

معلم شهر اسفراین در خصوص آموزش در دوران پساکرونا عنوان کرد: «در اولین جلسه‌ آموزش حضوری در دوران پساکرونا با دانش‌آموزانم صحبت کردم و به آنها گفتم برای تدریس باید یک تعامل دو طرفه بین دانش‌آموزان و معلم برقرار باشد و دانش‌آموزان نیز در امر آموزش سهیم باشند، همچنین میز و نیمکت‌ها را به صورت مکتبی گرد کلاس‌ قرار می‌دادیم و جوی کاملا دوستانه و راحت در کلاس برقرار بود که همه می‌توانستند نظر خویش را بدون خجالت یا ترس از شماتت بیان کنند و به آموزش‌ها بیش از پیش علاقه‌‌مند شده بودند.»

این معلم ضمن اشاره به اینکه استفاده از نیروهای جوان باانگیزه و انقلابی در آموزش و پرورش موجب ارتقاء سیستم می‌شود، بیان کرد: «خلاقیت در تدریس نوعی کادرسازی است برای آینده نظام تعلیم و تربیت جوانان تحصیل کرده و خلاق که با انگیزه و اشتیاق در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند و بزرگترین پشتوانه در جهت آموزش نیروی انسانی هستند.»

احمدی افزود: «به عنوان معلمی که همواره با دانش‌آموزان روبه‌رو بوده‌ام و کم و کیف یادگیری دانش‌آموزان را از نزدیک لمس کرده‌ام می‌توانم بگویم استفاده نیروهای جوان با ایده و خلاقیت‌های نوین می‌تواند در یادگیری دانش‌آموزان تعیین کننده باشد، چرا که اگر درسی با ایده، خلاقیت و فن‌بیان متفاوت به دانش‌آموز ارائه شود حتما علاقه‌مند می‌شود، زیرا ذات یادگیری برای بشر لذت به همراه دارد، اما اگر بخواهیم این یادگیری را از حالت خشک و بی‌روح خارج کنیم و با خلاقیت ترکیب کنیم به قطع در وهله‌ اول دانش‌آموز علاقه‌مند خواهد شد و وقتی که علاقمند شود فراگیری درس برای دانش‌آموز بهتر خواهد شد و در آزمون‌ها و زندگی خویش بهتر می‌تواند چیزی که یادگرفته‌ است را به کار ببندد.»

دانش آموز خبرنگار: زهرا شرفی نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار