وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

دیم‌زار و شیلات، دو بخش مغفول‌مانده در کشاورزی است

سال آینده به خودکفایی گندم خواهیم رسید

تهران (پانا) - وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به دو بخش مغفول در وزارت جهاد کشاورزی، بر توجه به دو مسئله دیم‌زار و شیلات تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۶۳۲۸
لینک کوتاه کپی شد
دیم‌زار و شیلات، دو بخش مغفول‌مانده در کشاورزی است

همایش ملی آغاز سال زراعی جدید و جهش تولید در دیمزارها در محل وزارت جهاد کشاورزی با حضور محمد مخبر، معاون رییس جمهوری و سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد.

اقتدار غذا از اقتدار نظامی بالاتر رفته است

سید‌جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در این همایش اظهار کرد: «وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امنیت غذایی بوده و این امنیت از گذشته مورد توجه بوده است. امروز اقتدار غذا از اقتدار نظامی بالاتر رفته است.»

وی افزود: «جنگ اوکراین برای همه دنیا اهمیت غذا را ثابت کرده و تامین غذای پایدار برای دولت‌ها مهم است. در اولین جلسه سال ۱۴۰۱، قیمت گندم به همت ریاست جمهوری اصلاح شد و این موضوع بسیار اهمیت دارد. خشکسالی ما تغییر نکرده است اما کشاورزی، اقتصادی شد.»

تاثیر اصلاح قیمت گندم

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال این اقدام خوب در خرید گندم خودش را نشان داده و نتیجه تصمیم زراعی امسال را سال آینده می‌بینیم، اظهار کرد:‌« در شمال کشور تغییر کاربری بیداد می‌کند چون اقتصاد کشاورزی نداریم، این مهم در امنیت غذایی اثر دارد.»

سه اقدام مهم در حوزه کشاورزی

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه سه اقدام مهم تا کنون انجام شده است، اظهار کرد: «اصلاح قیمت گندم انجام شد و اگر تامین مالی باشد ما سال آینده به خودکفایی گندم خواهیم رسید. در شرایط کنونی از شهریور تا اخر اسفند ۴۰ همت پول نیاز داریم و اگر تامین شود از ۱۵ فروردین به بعد این تامین مالی برمی‌گردد. اگر این مهم انجام شود، سال آینده اتفاق مهمی خواهد افتاد. دوم، ۴۵ درصد قیمت کودهای پایه پایین آمد. سوم، کشاورزی قراردادی است و برخی کشورها تا ۹۰ درصد این مهم را انجام داده‌اند.»

فقط ۸ درصد تولیدمان از دیمزارهاست

وی افزود: «ستاد اجرایی کار مبارکی انجام داده و کشور را به سمت خودکفایی برده است و این روزها طرح دیمزارها را پیگیر می‌کند. ما ۸ درصد تولیدمان از دیمزار است و نشان می‌دهد چقدر کم کار شده است و این درحالی است که امام جامعه، امام خمینی بارها درمورد این مهم سخن گفته است.»

در جهش تولید دو بخش مغفول در کشاورزی داریم

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه در طرح‌های جهش تولید دو بخش مغفول در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد، گفت: «یکی دیمزار است و ما از آب سبز استفاده می‌کنیم و هنوز جای کار دارد و در بخش دیگر شیلات باید توجه شود، در این زمینه کار نشده و سواحل ما به حال خود رها شده است.»

مهاجر: درطرح جهش تولید در دیمزار ۴ میلیون و ۲۰۰هزار هکتار زیر پوشش می‌رود

علیرضا مهاجر، معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی نیز با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در دنیا گفت: «مقام معظم رهبری بارها به نکات امنیت غذایی اشاره کرده است و امسال هم این موضوع را با اتکا به تولید داخل بر ما تکلیف کردند.»

وی افزود: «از ۳ سال پیش این برنامه با همراهی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام این برنامه آغاز شد و در گذشته ۶۸۰ هزار هکتار و سال گذشته ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار دیمزار توسعه پیدا کرد.»

مهاجر گفت: دستاوردهای خوبی به حضور حضرت اقا ارسال شد و حضرت اقا توصیه کردند با علاقه این مهم را ادامه دهید. در نهایت تصمیم بر توسعه این طرح شد و ۴میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم زیر پوشش این طرح بیاید و البته به صورت برنامه برای ۲۱ استان در نظر گرفته شد تا اجرا شود. اگر پتانسیل و تمایل در این استان ها باشد تا ۵ میلیون هکتار این رقم افزایش خواهد داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: «وسعت کل اراضی تا ۱۶۵ میلیون هکتار در داخل کشور است و از این عدد ۳۵ میلیون هکتار امکان کشت دارد و پتانسیل بیشتر شدن هم دارد زیرا در آینده یا مواد غذایی انقدر گران می‌شود و یا تکنولوژی آنقدر ارزان می‌شود که می‌توان کویرها را به آبادانی برسانیم.»

مهاجر با اشاره به طرح جهش تولید در موسسه تحقیقات دیم اظهار کرد: «در گام اول در ۶ استان کار آغاز شده و در آن سالها بارندگی خوب بود ولی متاسفانه درگیر خشکسالی هستیم. همچنین بیمه‌کردن اراضی کمک کرد تا کشاورزانی که زمین‌های‌شان دچار خشکسالی شده ضررشان جبران شود.»

مهاجر گفت: «خرید گندم از مرز ۶ میلیون تن گذشته است و به ۷ میلیون تن هم خواهد رسید و بقیه محصولات هم به همین نسبت جهش تولید خوبی داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار