نرخ تورم ماهانه تیر به 4.6 درصد کاهش پیدا کرد

تهران (پانا) - بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه از قله ۲/ ۱۲ درصدی در خرداد پایین آمد و به ۶/ ۴ درصد در تیرماه رسید.

کد مطلب: ۱۲۹۵۸۱۳
لینک کوتاه کپی شد
نرخ تورم ماهانه تیر به 4.6 درصد کاهش پیدا کرد

به گزارش دنیای اقتصاد، مطابق این گزارش، نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها در تیرماه ۷/ ۵ درصد ثبت شده که این رقم در خرداد حدود ۲۵ درصد بود. با این آمار، به نظر می‌رسد که فشار ناشی از حذف دلار ۴۲۰۰ بر قیمت‌ها در حال کاهش است، اگرچه هنوز این شوک به‌طور کامل تخلیه نشده و رقم تورم در سطح بالایی است و در عین حال بیشترین فشار نیز به دهک‌های کم درآمد وارد می‌شود. در تیرماه تورم نقطه به نقطه ۵۴ درصد بود که یک رکورد منحصر به فرد محسوب می‌شود، هر چند در صورت کاهش تورم ماهانه در مرداد، می‌توان امیدوار بود که تورم نقطه به نقطه نیز در مسیر نزولی قدم بگذارد. کارشناسان معتقدند که عدم تعادل‌های پولی و مالی، در تورم مزمن نقش دارد و برای مهار رشد قیمت‌ها باید سیاستگذار از ابزارهای خود به شیوه اصولی بهره ببرد و انتظارات تورمی مدیریت شود.

آیا می‌توان گفت که اثر شوک 4200 از گزارش تورم در حال تخلیه شدن است؟ آمارها نشان می‌دهد تورم ماهانه تیرماه نسبت به خرداد کاهش قابل‌توجهی داشته است. براساس گزارش منتشرشده، شاخص قیمت مصرف‌کننده در اولین ماه تابستان به 3/ 504 واحد رسیده که نسبت به خردادماه 6/ 4 درصد رشد داشته است. رقم تورم ماهانه در خردادماه به 2/ 12درصد رسیده بود که رکورد تاریخی به حساب می‌آید. حذف ارز 4200تومانی در اردیبهشت‌ماه مهمترین دلیل افزایش تورم ماهانه در پایان بهار بود. اما به نظر می‌رسد کاهش 6/ 7 واحد درصدی تورم ماهانه در تیرماه نشان‌دهنده گذر شوک حذف ارز ترجیحی باشد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیز بر گذرا بودن این شوک تاکید داشتند. البته که تورم ماهانه 6/ 4درصدی همچنان تورم بالایی محسوب می‌شود و نشان‌دهنده موثر بودن عوامل پولی بر تورم است که ممکن است در ماه‌های بعد نیز تکرار شود. بنابراین برای کاهش نرخ تورم و نزول تورم ماهانه به زیر یک درصد، باید سیاست‌های پولی موثر فعال شده و سیاست‌های مالی اصلاح شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار