طریفی حسینی در افتتاحیه مسابقات ورزشی آموزشوپرورش استثنایی اظهار کرد؛
استعداد بسیاری از قهرمانان ملی و پارالمپیکی از کف مدارس استثنایی کشف شده است
تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مأموریت اصلی نظام آموزش و پرورش را بسترسازی برای رشد و تعالی و کمال انسان عنوان کرد.
حمید طریفی حسینی در افتتاحیه بیست و دومین دوره مسابقات ورزشی دانش آموزان و کارکنان آموزش و پرورش استثنایی بابیان اینکه هدف ما در نظام تعلیم و تربیت ایجاد بسترها و شرایط لازم جهت پدیدایی و شکوفایی استعدادهای همه افراد است، گفت: یکی از مهمترین سیاستهای نظام آموزش و پرورش، هموار کردن مسیر رشد و تعالی افراد در تناسب با استعدادهای آنان و تضمینکننده کیفیت آموزش و تحقق عدالت تربیتی است، فراهم کردن تعلیم و تربیت تمام ساحتی و خلق موقعیتهای متنوع یاددهی یادگیری متناسب با نیازها و استعدادهای متفاوت دانش آموزان است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: تربیتبدنی بهعنوان یکی از ساحتهای اصلی تعلیم و تربیت هم هدف و هم وسیله تحقق سایر ساحتهای تربیتی است.
وی در ادامه بیان کرد: موقعیتهای ورزشی همچون مسابقات ورزشی نهتنها موقعیتهای تربیتی برای رشد و تربیت استعدادهای بدنی بلکه موقعیتهایی جهت کسب فضایل و ارزشهای معنوی و اخلاقی همچون ایثار و فداکاری، مروت و مردانگی، نظمپذیری و احترام به قانون و ... هستند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تأکید بر اینکه ما به تربیتبدنی در مدارس بهجز درس تربیتبدنی از منظر بسترسازی برای رساندن دانش آموزان به مرتبه نخبگی و قهرمانی ورزشی نیز نگاه میکنیم، اظهار کرد: ورزش مدارس، بسترساز پدید آیی استعدادهای ورزشی و جشنوارهها و مسابقات ورزشی زمینهساز شناسایی و کشف نظاممند استعدادهای برتر ورزشی دانش آموزان هستند.
طریفی حسینی ادامه داد: قهرمانان این مسابقات ورزشی و مسابقات مشابه آن، استعدادها و سرمایههای راهبردی کشور برای ورزش قهرمانی در سطوح ملی و فتح قلههای جهانی بهویژه پارالمپیک هستند.
وی با اشاره به این مطلب که سرمایهگذاری مستمر، نظاممند و هدفمند در ورزش مدارس و دانش آموزان استثنایی رمز موفقیتهای پایدار و دائمی ورزش کشور در سطوح ملی، جهانی و پارالمپیک است، افزود: بسیاری از قهرمانان ملی و پارالمپیکی امروز کشور از کف مدارس استثنایی ما کشف استعداد شده و در مسیر ورزش حرفهای و قهرمانی هدایت و تربیتشدهاند.
وی در ادامه اضافه کرد: نمونه آن، بازیهای پاراآسیایی سال گذشته بود که بخش مهمی از مدالهای کاروان کشور ما در بحرین توسط دانش آموزان مدارس استثنایی کسب شده بود.
طریفی حسینی با بیان اینکه در حال حاضر ضرورت داشتن یک «الگوی جامع استعدادیابی و استعداد پروری مدرسه محور» با حضور کلیه ذینفعان ازجمله معاونت تربیتبدنی وزارت، فدراسیون ورزش دانشآموزی و کمیته ملی پارالمپیک در آموزش و پرورش استثنایی بهشدت احساس میشود، تأکید کرد: تاکنون ارتباط نظاممند و مستمر و مؤثری بین این بازیکنان با مدارس استثنایی وجود نداشته است.
وی اجرای مستمر «طرحهای پایش و غربالگری استعدادهای ورزشی در سطح مدارس استثنایی» با کمک کلیه این ذینفعان را یکی از مهمترین مؤلفههای این الگوی جامع عنوان کرد و اظهار داشت: غربالگری و کشف استعدادهای ورزشی در مدارس استثنایی ابزاری کارآمد و میان بُر برای قرار دادن سریعتر دانش آموزان استثنایی در مسیر نخبگی و ورزش قهرمانی بهویژه در رشتههای پارالمپیکی است.
وی گفت: خواهش ما از کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیونها و هیاتهای ورزشی فرا رفتن از حضور در مسابقات و جشنوارههای ورزشی دانش آموزان استثنایی و سرمایهگذاری و حضور فعال و مؤثر در عرصه ورزش دانشآموزی در سطح مدارس است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، شناسایی و گزینش استعدادهای ورزشی از کف مدارس و تربیت و رشد و هدایت این استعدادها در موقعیتها و عرصههای ورزشی برون مدرسهای تا رساندن آنها به مرز نخبگی و ورزش قهرمانی در میادین ملی و بینالمللی را، از دیگر مؤلفههایی دانست که باید مورد توجه قرار گیرند.
وی با بیان اینکه نقطه کانونی و حوزه تمرکز «نظام حکمرانی استعدادیابی و استعداد پروری ورزشی کشور» باید «ورزش مدارس» باشد، اعلام کرد: ما در اینجا هرچقدر که سرمایهگذاری کنیم کم است و یکی از الزامات این کار توانمندسازی معلمان و مربیان ورزش برای نقشآفرینی فعال در این عرصه است.
طریفی حسینی بیان کرد: البته ما در این دوره از مسابقات، مسابقات ورزشی همکاران آموزش و پرورش استثنایی را نیز داریم و تأکید کرد، ما در آموزش و پرورش علاوه بر دانشآموز به معلمان هم باید توجه کنیم.
وی با اشاره به اینکه شورونشاط و سلامت جسمی و روحی معلمان قطعاً در انگیزهها و توانمندی آنها جهت ایفای مؤثرتر نقش معلمی و کیفیت آموزش تأثیرگذار است، افزود: بعد از بیش از ۲ سال از شیوع ویروس کرونا و محدودیتهایی که بعضا در محیطهای تحصیلی و ورزشی ایجاد شده بود این مسابقات برای تغییر حال و هوا و روحیه همکاران ما بسیار مفید و اثرگذار خواهد بود.
طریفی حسینی در پایان با بیان اینکه هر معلم ورزشکار ما میتواند به عنوان یک مربی برای دانش آموز هم باشد، گفت: معلمی که خودش ورزشکار باشد میتواند نقش یک مربی و هدایتگر در مسیر استعدادی ورزشی دانش آموزان را داشته باشد.
ارسال دیدگاه