سِمیرُم،سومین شهر مرتفع ایران/ فیلم

اصفهان (پانا) - شهر سمیرم با ارتفاع حدودا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا به عنوان سومین شهر مرتفع ایران محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۹۵۵۹۴
لینک کوتاه کپی شد
سِمیرُم،سومین شهر مرتفع ایران/ فیلم

سمیرم شهری کوهستانی، با آب‌وهوای سرد و دارای پستی و بلندی‌های بسیاری است. قدمت سمیرم به ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، برخی قدمت سمیرم را بسیار بیشتر از این می‌دانند.[نیازمند منبع] سمیرم رتبه اول تولید سیب مرغوب در کشور را داراست. از سوغاتی‌های این شهر می‌توان به انواع سیب، کشک، قارا، قاتُق، قالی، گلیم و جاجیم اشاره کرد. مردم سمیرم به زبان فارسی صحبت می کنند.

سمیرم دارای آب و هوای کوهستانی با زمستان‌های سرد و تابستان‌های خشک و معتدل است. میزان بارندگی در شهر سمیرم در طول سال به‌طور متوسط ۴۰۰ میلی‌متر است که ۲۷٪ آن در پاییز ۵۸٪ آن در زمستان و ۱۳٪ آن در بهار و ۲٪ آن در تابستان رخ می‌دهد. متوسط درجه حرارت سالانه ۱۰/۱ درجه سانتی گراد و متوسط حداکثر حرارت ۱۷/۳ درجه و متوسط حداقل درجه حرارت ۳/۵ درجه است. تعداد روزهای یخبندان به‌طور متوسط ۱۴۳ روز است که این تعداد بین ۱۱۷ و ۱۶۹ روز در سال متفاوت است.

شهر سمیرم در ۱۶۵ کیلومتری جنوب شهر اصفهان و در کوهپایه‌های شرقی رشته کوه‌های زاگرس واقع شده‌است. سمیرم در دامنه پرشیب کوه بهرز و کوه سیاه قرار گرفته و در واقع شهر سمیرم توسط کوه‌های متعددی احاطه شده‌است.

دانش آموز خبرنگار: رهام رسولی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار