«زبان آموزش» به عنوان یک برنامه پیش رو تبیین شد

تهران (پانا) - نشست علمی زبان آموزش به همت دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۹۴۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد
«زبان آموزش» به عنوان یک برنامه پیش رو تبیین شد

این نشست علمی صبح روز سه شنبه 28 روز از تیرماه 1401 با ارائه دکتر سیدبهنام علوی مقدم عضو هیأت علمی سازمان پژوهش با عنوان "زبان در خدمت آموزش" به صورت حضوری برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر لطیف عیوضی معاون متوسطه دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی ابتدایی و نظری با تأکید بر اینکه یک مأموریت مهم سازمان پژوهش فعالیت به عنوان واسط فرهنگ تخصصی به فرهنگ عمومی است، یادآور شد: کار سازمان پژوهش انتقال هنر، دانش و اخلاق از فرهنگ تخصصی به فرهنگ عمومی بوده و در واقع این سازمان با زبان آموزش این وساطت را انجام می‌دهد.

وی هدف از برگزاری این نشست را مطرح شدن زبان آموزش در سازمان و کشف ظرافت‌ها و ویژگی‌های آن دانست و افزود: شکل گیری زبان آموزش و شنیده شدن پژواک آن در سازمان اهمیت بسیار زیادی دارد.

در ادامه دکتر سیدبهنام علوی مقدم با تعریف نقش زبان در آموزش و تعلیم و تربیت و طرح سوالی پیرامون اینکه زبان چیست؟ به مواردی همچون زبان و مهارت‌های آن مانند گوش کردن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن اشاره کرد.

وی واژه و دستور زبان را از خرده مهارت‌های زبانی برشمرد و ارتباط، محمل تفکر و اندیشه، خود واگویی و هنر زبانی را از نقش های زبان دانست.

عضو هیأت علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تشریح انواع ارتباط گفت: کلمات و ساختار زبانی 8 درصد، فرازبان 37 درصد و حرکات بدنی 55 درصد یک ارتباط را تشکیل می‌دهند؛ در این میان شدت، بلندی و کوتاهی صدا، سکوت، تاکید، سرعت، زیر و بمی و مکث زیر مجموعه فرازبان می شود و حرکات بدنی شامل جایگزینی، تایید و فاصله بدنی، دست، پا و سر می‌شود.

علوی مقدم گونه شخصی، گونه زمانی، گونه جغرافیایی، گونه اجتماعی، تحصیلات، شغل، جنسیت، طبقه اجتماعی و سن را جزو گونه‌های زبانی برشمرد و به عوامل تاثیرگذار در تعیین گونه زبانی به سیاق، سبک و رسانه اشاره کرد.

تعیین کتاب درسی به عنوان یک سبک رسمی همراه با سیاق علمی در سطح دانش آموزان و رسانه نوشتاری دیدگاه این عضو هیأت علمی دانشگاه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص بسته آموزشی بود.

در پایان حاضران به بیان نظرات، دیدگاه‌ها، پرسشهای خود پرداختند و علوی مقدم به آنها پاسخ داد.

سخنرانی سیداکبر میرجعفری نیز در این نشست برنامه‌ریزی شده بود که وی ارائه‌ای انجام نداد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار