تنها ۴ درصد دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمد به سمت رشته ریاضی اقبال دارند

یاسوج(پانا) - معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان در خصوص وضعیت هدایت تحصیلی و توزیع نامناسب رشته‌ای در استان هشدار داد و عنوان کرد که اکثر دانش‌آموزان در حال حاضر به سمت رشته علوم تجربی رفته و رشته‌های فنی و ریاضی را از یاد برده‌اند.

کد مطلب: ۱۲۹۴۸۸۳
لینک کوتاه کپی شد
تنها ۴ درصد دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمد به سمت رشته ریاضی اقبال دارند

طبق اماری که در جلسه شورای آموزش و پرورش استان ارائه شد، تنها ۴ درصد دانش آموزان استان به سمت رشته ریاضی اقبال دارند و همچنین کمتر از ۲۲ درصد از دانش آموزان به سمت و سوی هنرستان های فنی و حرفه ای می‌روند باید گفت که در سال‌های آینده هیچ نیروی فنی در استان کهگیلویه و بویراحمد نخواهیم داشت استانی که باید با نیروی انسانی آموزش دیده اعم از مهندسین فنی و تکنسین های فنی به سمت توسعه حرکت کند متاسفانه با این روند چرخ توسعه از حرکت باز خواهد ایستاد.

محمد جمالی آرند معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان در این نشست گفت: در بحث هدایت تحصیلی نیاز است که از سوی مسئولان ورود جدی انجام شود چرا که باید مسیر زندگی را برای آنها ترسیم کرده و همچنین توسعه استان به هدایت تحصیلی درست وابسته است.

وی با بیان اینکه برای هدایت تحصیلی شاخص‌هایی وجود دارد که ۳۵ درصد آن تنها مربوط به نمرات پایه نهم تحصیلی است گفت: در بحث هدایت تحصیلی جایگاه استان ما مقبول و مناسب نیست.

این مسئول در آموزش و پرورش استان بیان کرد: در توزیع رشته ها متاسفانه کمتر از ۴ درصد به سمت رشته ریاضی هدایت می‌شوند در بحث کاردانش و حرفه‌ای کمتر از ۲۲ درصد به رشته های کاردانی و فنی و حرفه ای در استان هدایت می‌شوند در حالی که طبق برنامه باید ۵۰ درصد جذب رشته های فنی حرفه ای شوند که در استان ما این رقم کمتر از ۲۲ درصد است.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد بیکار نشستیم و برای اولین بار سند توسعه آموزش فنی حرفه ای را تدوین کردیم گفت: در سطح اداره کل ستادی جهت همراهی با سند تحول بنیادین تشکیل دادیم و باید دستگاه‌های خارج از آموزش و پرورش ما را کمک کنند زیرا در سطح کلی بین وزارتخانه آموزش و پرورش با سایر وزارتخانه ها اعم از بهداشت و درمان، گردشگری و صمت و ارشاد و ورزش و جوانان تفاهم‌نامه‌هایی وجود دارد.

این مسئول گفت: برای نمونه خواستار نشستی با معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان شدیم که پس از گذشت سه هفته تاکنون نتوانسته‌ایم با ایشان ارتباط برقرار کنیم!و

جمالی افزود: برای اینکه بتوانیم هنرستان بهورزی را در استان راه اندازی کنیم آماده تهیه فضا و و برخی امکانات لازم دیگر بوده ایم اما هر بار که مراجعه کردیم پاسخ منفی گرفته ایم.

وی در ادامه گفت: می‌خواستیم وضعیت هنرستان وابسته به تحقیقات کشاورزی را پیگیری کنیم که در سنوات گذشته هنرستان آیت‌الله ملک حسینی تاسیس شده بود که اولا فضای مناسبی نداشته و در حد یک دبیرستان نظری است.

جمالی تصریح کرد: با همکاران تحقیقات نشستی برگزار کردیم توافقات انجام شد که در مرکز امامزاده جعفر گچساران این کار انجام شود که باز هم به در بسته برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت هایی در آموزش و پرورش استان داریم و همه وسایل و امکانات در اختیار ما نیست گفت: باید سایر دستگاه ها به کمک ما بیایند یکی از راهکارها موضوع فرهنگ سازی توسط رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما است که باید پای کار باشند.

خبرنگار: محمدصادق بهرامی پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار