تابستان فرصتی برای خود بودن و با خانواده بودن است / فیلم

یاسوج (پانا) - اولین ماه تابستان در حالی به روزهای پایانی می‌رسد که بازار برنامه‌های غنی‌سازی اوقات‌فراغت کودکان و نوجوانان همچنان گرم است. نوجوانان با داشتن یک برنامه برای اوقات‌فراغت خود می‌توانند استعدادهای خود را توسعه بخشیده و شخصیت خود را گسترش دهند و با استفاده مطلوب از اوقات تابستان می‌توانند توانایی‌های خود را دو چندان کنند.

کد مطلب: ۱۲۹۴۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد
تابستان فرصتی برای خود بودن و  با خانواده بودن است / فیلم

یک روانشاس کودک و نوجوان در گفت‌وگو با پانا فرصت‌های تابستانی دانش‌آموزان را زمینه شکوفایی و رشد آنان برشمرد و در این خصوص بیان کرد: «طی سال‌های اخیر اکثر والدین دغدغه مدرسه رفتن و رشد تحصیلی فرزندشان را دارند، والدین باید بدانند که فرزندان آنها نیاز به رشد همه‌جانبه دارد و تابستان فرصت ارزشمندی است اما این روش‌ها نباید تک‌بعدی باشد.»

الهام رستمی با تاکید بر اینکه بعضی والدین در تابستان به دنبال جبران 9 ماه سال تحصیلی هستند، گفت: «ما دو نوع والدین داریم، والدینی که به دنبال جبران ۹ماه تحصیل در این سه ماه هستند یعنی اینکه کامل به اوقات فراغت می‌پردازند بدون در نظر گرفتن کلاس علمی به مکان‌های تفریحی، آموزشی و فرهنگی روی می‌آورند یا والدینی که باز هم به‌دنبال 9 ماه تحصیلی هستند، به طور مثال در تابستان بهترین فرصت است که فرزند من در کلاس‌های زبان و ریاضی شرکت کند و او را برای سال بعد آماده کنم اما در نتیجه هر دوی این برنامه‌ها می‌تواند آسیب‌زا باشد.»

این روانشناس خاطرنشان کرد: «لازم است تا دوستان فرزند نوجوانتان را بیشتر بشناسید، چرا که در دوران فراغت افراد بیشترین الگوبرداری را از همسالان و دوستان نزدیک خود دارند، گاهی دوستان ناباب آسیب‌های فراوانی را برای نوجوان به وجود می‌آورند، والدین باید فرزند خود را درک کنند و فضایی آرام و بدون تشنج برای نوجوانان مهیا کنند.»

فضای مجازی اوقات فراغت دانش‌آموزان را تغییر داد

رستمی ادامه داد: «استفاده از فضای مجازی به واسطه بیماری کرونا خیلی بیشتر شد، بدون اینکه آموزش‌های لازم را والدین، کودکان و نوجوانان دیده باشند، این موضوع آسیب‌هایی به همراه داشته و خواهد داشت، اما ما به عنوان کسانی که دست‌اندرکار هستیم و با کودک و نوجوان کار می‌کنیم یا والدین به عنوان بزرگترها در خانواده چقدر به این آموزش‌ها اهمیت بدهیم و چقدر پیگیر باشیم، خیلی تاثیرگذار است. متاسفانه اکثر والدین اجازه می‌دهند کار به جایی برسد که کودکان و نوجوانان ما دچار آسیب شوند.»

وی ضمن تاکید بر جایگاه یادگیری در تابستان، توصیه کرد: «اگر کودک شما به طور مثال در درس ریاضی مشکل دارد، به دنبال کلاس تقویتی نباشید، با معلمانی که تجربه و تخصص لازم را دارند، گرفتن تست ‌یا با مراجعه به مکان‌های تخصصی ریشه‌یابی شود.»

رستمی افزود: «کودک برای یادگیری یک مطلب نیاز به آموزش با بازی و تفریح دارد. یعنی صرفاً کودک من زنگ ریاضی را در کلاسی رسمی و خشک تجسم نکند. اگر آموزش همراه با بازی، ریشه‌یابی، همراه با برطرف‌کردن موضوع از پایه باشد، قطعا می‌تواند کمک کند، اما کلاس‌های رسمی و پشت سر هم مشکل را چندین برابر می‌کند.»

در پایان این روانشناس کودک و نوجوان نیز تابستان را اینگونه توصیف کرد: «تابستان فرصتی برای خود بودن، با خودم بودن، با خانواده بودن است. نباید این فرصت از نوجوانان گرفته شود؛ اجازه دهیم نوجوانان با خود و همراه خانواده باشند و اگر قرار است کلاسی را در نظر بگیرند، برنامه داشته باشند و حتما از آنان نظرخواهی کنند.»

دانش آموز خبرنگار: محمدصادق بهرامی پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار