طحان نظیف در پاسخ به پانا:

نظارت و پیگیری امور از سوی نمایندگان به‌معنای دخالت نیست

تهران (پانا) - سخنگوی شورای نگهبان گفت با بیان اینکه قانونگذاری و نظارت دو وظیفه‌ نمایندگان است و طبق تاکید رهبر معظم انقلاب باید به عدم دخالت در انتصابات توجه داشته باشند، تاکید کرد نظارت و پیگیری قوانینی که مجلس آن را تصویب کرده نباید با دخالت خلط شود.

کد مطلب: ۱۲۹۳۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد
نظارت و پیگیری امور از سوی نمایندگان به‌معنای دخالت نیست

هادی طحان نظیف در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک اعیاد قربان، غدیر و میلاد امام هادی (ع)، اظهار کرد: در آستانه ۲۶ تیر ماه سالروز تاسیس شورای نگهبان هستیم؛ یاد همه بزرگوارانی که در این شورا تلاش و سعی کردند وظایف خود را به خوبی انجام دهند را گرامی می‌داریم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: شورای نگهبان از ۲۶ تیر سال ۱۴۰۰ تا امروز، ۱۳۷ جلسه برای بررسی مصوبات داشته است. در این مدت یک ساله ما در شورای نگهبان ۶۰ مصوبه ارسالی از مجلس را بررسی کردیم که ۱۴ مصوبه در مرحله اول به تایید رسیدند و ۲۱ مصوبه در مراحل بعدی تایید شده است. ۱۷۴ مصوبه و لایحه ارسالی از دیوان عدالت اداری در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته که ۴۱ مورد خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر عدم دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات دولتی، آیا شورای نگهبان برنامه‌ای برای رد صلاحیت نمایندگانی که در این انتصابات دخالت کردند، دارد؟ گفت: تاکنون نسبت به این موضوع چندین بار صحبت شده است و رهبر معظم انقلاب نیز در این خصوص تأکیداتی داشته‌اند. واقعیت این است که وظایف و صلاحیت‌های مجلس براساس قانون مشخص است؛ قانونگذاری و نظارت دو وظیفه‌ای است که ما براساس قانون می‌توانیم برای مجلس در نظر بگیریم و تأکید و تکیه اصلی باید بر این موضوعات باشد.

وی ادامه داد: نظارت و پیگیری امور به‌معنای دخالت نیست بحث عدم دخالت در انتصابات موضوعی است که باید به آن توجه شود اما باید به این وجه نیز توجه کنیم که نظارت و پیگیری قوانینی که مجلس آن را تصویب کرده نباید با دخالت خلط شود. مجلس این حق را دارد که قوانینی وضع می‌کند را پیگیری کند. البته برای این کار نیز ابزارهایی در قانون اساسی پیش‌بینی شده است؛ سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص از این ابزارهاست. بنابراین باید به حق نظارت بر اجرای قوانین نیز توجه داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه ساماندهی ثبت‌نام‌ها برای وزارت کشور نیز بیان کرد: این مصوبه لازم‌الاجرا بوده و هست البته دولت قبل به مصوبه عمل نکرد و مبنای عمل ما در شورای نگهبان همین مصوبه بوده و هست. اگرچه دولت قبل این مصوبه را اجرا نکرد اما ما طبق آمار و ارقام معتقدیم که این مصوبه اثر خودش را گذاشت و تعداد ثبت‌نام‌ها کاهش یافت.

طحان‌نظیف درباره احتمال تغییر دبیر شورای نگهبان اظهار کرد: براساس قانون اساسی انتخاب فقهای شورای نگهبان جزو وظایف رهبری است. بهتر است رسانه‌ها در این زمینه گمانی‌زنی نکنند؛ چون در آستانه ۲۶ تیر هستیم، ان شالله به زودی اعلام خواهد شد.

وی در خصوص اصلاح قانون انتخابات نیز گفت: این سوال را باید مجلس بپرسید. درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس، آخرین بار شورای نگهبان در سال ۹۸ اظهار نظر کرد و نسبت به متن اشکالاتی گرفت و بعد از آن مجلس هنوز اصلاحی نسبت به متن انجام نداده است. اگر متنی از مجلس به شورای نگهبان جهت اظهار نظر فرستاده شود، آن را بررسی خواهیم کرد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره افزایش تعداد نمایندگان مجلس گفت: تاکنون یک نوبت این کار انجام شده و آن هم از طریق لایحه بوده است و اساساً این موضوع در قالب طرح نبوده است. واقعیت این است که ما رویه دیگری هم در این خصوص نداریم. این موضوع فعلا در مجلس تصویب نشده است تا شورا بخواهد در این بخش اظهار نظری کند. البته ما هم در شورای نگهبان بحثی در این خصوص نداشتیم که بخواهیم نتیجه آن را به شما اعلام کنیم. باید اجازه داد این طرح تصویب شود و بعد از آن منتظر پاسخ شورای نگهبان باشیم.

وی درباره عدم حضور فقهای شورای نگهبان در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نیز اظهار کرد: علت عدم حضور فقهای شورای نگهبان در برخی جلسات مجمع تشخیص، همزمانی برگزاری جلسات مجمع با جلسات شورای نگهبان است. جلسات شورای نگهبان با حضور همه‌‌ اعضا برگزار می‌شود و به ندرت پیش می‌آید که حتی یک نفر از اعضا هم در جلسات غیبت داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص طرح شفافیت قوای سه‌گانه نیز اظهار کرد: نظر رسمی شورای نگهبان به رسانه‌ها و مجلس اعلام شد و کمیسیون تخصصی مجلس هم چند نوبت جلسه برگزار کرده و از شورای نگهبان برای تبیین نظرات دعوت شده و حضور پیدا کرده‌ایم. اگر کار در کمیسیون تخصصی تمام شده باشد باید در دستور صحن قرار بگیرد‌.

وی در پاسخ به این سوال که در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی برخی اعلام می‌کنند این طرح مخالف اصل ششم برنامه توسعه است، موضع شورای نگهبان در این خصوص چیست، گفت: ما در شورای نگهبان وظیفه بررسی مغایرت با قانون اساسی را داریم و بررسی مغایرت با قانون برنامه ششم در صلاحیت شورای نگهبان نیست. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس اما اگر نمایندگان بخواهند قانونی را مخالف قانون اصل ششم برنامه توسعه مصوب کنند تصویب با دو سوم باید صورت بگیرد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره نقاط ضعف این نهاد اظهار کرد: ارزیابی عملکرد شورای نگهبان بر عهده مردم، نخبگان و رسانه‌هاست. ما در شورای نگهبان اقدامات زیادی انجام می‌دهیم مثلا در بررس مصوبات جلسات متعددی با نخبگان، دستگاه‌ها و افراد مختلف داریم و فکر می‌کنم در این جهت باید اطلاع‌رسانی بیشتری داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار