مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفت‌وگو با پانا اعلام کرد؛

‌برنامه‌های شهرداری تهران برای آموزش‌های محیط‌زیستی به دانش‌آموزان

تهران (پانا) - مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه یکی از گروه‌های بسیار مهم که می‌توان اقدامات اثرگذاری انجام داد، کودکان و نوجوانان هستند، گفت بهتر است آموزش‌های محیط زیستی از سنین پایه و کودکی شروع شود زیرا موجب تغییر نگاه و رفتار از سنین کودکی می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۹۳۳۱۶
لینک کوتاه کپی شد
‌برنامه‌های شهرداری تهران برای آموزش‌های محیط‌زیستی به دانش‌آموزان

شینا انصاری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به هفته بدون پلاستیک اظهار کرد: «اکنون در هفته بدون کیسه‌های پلاستیک هستیم. تاکید بر روی کاهش مصرف محصولات پلاستیکی یکبار مصرف و کیسه‌های پلاستیکی است یعنی تمرکز بر روی کاهش مصرف محصولات یکبار مصرف است. پلاستیک به هر حال کاربردهای خوبی در علوم مختلف پزشکی و صنعت دارد اما بحث بر سر این است که پسماندهای بی‌رویه‌ای که تولید می‌شود، کاهش یابد.»

مدیر‌‌کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر اهمیت آموزش در زمینه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی گفت: «یکی از موضوعات مهم در زمینه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی این است که اقدامات فرهنگی و آموزشی در این بخش انجام شود. با توجه به تغییر سبک زندگی در سه، چهار دهه اخیر و رفاه‌طلبی افراد، استفاده از محصولات پلاستیکی یکبار مصرف افزایش یافته است و همین مساله باعث شده که سبک زندگی تغییر پیدا کند و به سمت استفاده بی‌رویه از محصولات یکبار مصرف برود که در این بخش نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی وجود دارد.»

آموزش‌های محیط زیستی از کودکی شروع شود

وی ادامه داد: «برای آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی، باید گروه‌های مختلف مخاطب مد نظر قرار بگیرند. یکی از گروه‌های بسیار مهم که می‌توان اقدامات اثرگذاری انجام داد، کودکان و نوجوانان هستند. برنامه‌های آموزشی را می‌توان برای این مخاطبان طراحی و اجرا کرد. در واقع بهتر است آموزش‌های محیط زیستی از سنین پایه و کودکی شروع شود زیرا موجب تغییر نگاه و رفتار از سنین کودکی می‌شود.»

انصاری تصریح کرد: «شهرداری تهران در حد بضاعت خود، برنامه‌های آموزشی را برای کودکان و نوجوانان اجرا می‌کند اما به نظر می‌رسد یک برنامه کلان در نظام ‌تعلیم و تربیت باید برنامه‌ریزی شود به ویژه کارهای آموزشی و فرهنگی کودکان و نوجوانان باید در بخش‌های مختلف محیط زیست از جمله موضوعات پسماند و تفکیک پسماند از مبدا و کاهش مصرف محصولات پلاستیکی یکبار مصرف انجام شود که در نهایت به کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی منجر شود.»

وی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران وظیفه مستقیم درباره آموزش محیط زیست به کودکان ندارد، گفت: «با سازمان محیط زیست و معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی، برنامه‌ای اجرا شد که به مربیان مهدهای کودک آموزش داده شود. کتابچه‌ای نیز در این زمینه تهیه شده است که تسهیلگران مورد آموزش قرار بگیرند و بتوانند با زبان کودکان مباحث محیط زیست را انتقال دهند. سازمان محیط زیست به عنوان متولی اصلی آموزش محیط زیست، برنامه‌هایی را با آموزش و پرورش در دستور کار دارد ولی ما در مجموعه شهرداری تلاش کردیم برنامه‌هایی را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در حوزه کودک و نوجوان داشته باشیم.»

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران خاطرنشان کرد: «یکسری برنامه‌ها به‌طور مستقیم در بحث مدارس و همیاران کودک در سنوات گذشته که مدارس فعال بودند برای آموزش‌های محیط زیستی به کودکان و نوجوانان در دستور کار بود که از مهرماه دنبال می‌شود اما این برنامه‌ها به صورت نظام‌مند از طریق سازمان محیط زیست دنبال می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار