‌در گفت‌وگو با پانا:

سیدصالحی: دلالان فوتبال ایران را گروگان گرفته‌اند

فوتبال ما با این روند به بن‌بست می‌رسد

تهران (پانا) - پیشکسوت فوتبال ایران معتقد است دلالان فوتبال را گروگان گرفته‌اند و هر طور دوست دارند برای آن تصمیم‌سازی می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۹۳۲۹۹
لینک کوتاه کپی شد
سیدصالحی: دلالان فوتبال ایران را گروگان گرفته‌اند

سید‌مهدی سید‌صالحی در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به وضعیت خودش به‌عنوان مدیر تیم شهر خودرو گفت: «هنوز صحبتی برای ادامه مسیر نشده است. منتظریم ببینیم وضعیت باشگاه چه می‌شود و حمیداوی مالک باشگاه چه تصمیمی برای فصل جدید می‌گیرد. متأسفانه مسئولان در مشهد هیچ حمایتی از تیم نکردند و با این روند نمی‌شود در آنجا تیمداری کرد. طبق قرارداد هم بدون اجازه هیات فوتبال مشهد مالک نمی‌تواند تیم را از این استان بیرون ببرد.»

وی با اشاره به نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال افزود: «نقل و انتقالات و بازخرید و فروش بازیکنان سال‌به‌سال بدتر می‌شود. متأسفانه دلالان ریختند بر سر فوتبال ما و هرچه بازیکن بی‌کیفیت است دارند با رقم‌های بالا جابجا می‌کنند. سازمان لیگ برای جلوگیری از این آشفته‌بازار، باید استفاده از بازیکن خارجی را آزاد کند و محدودیتی نباشد. اگر این اتفاق بیافتد، خودبه‌خود قیمت بازیکنان داخلی هم می‌شکند. متأسفانه بازیکنان داخلی ما باقیمت‌هایی که می‌شنویم، اصلاً کیفیت بالایی ندارند و نمی‌ارزند. من یک سال کنار زمین بودم و می‌دانم چه خبر است. وقتی امید ایران از تاجیکستان می‌بازد، کیفیت‌ها مشخص می‌شود. وضعیت فوتبال ایران با این روند به بن‌بست می‌خورد. نشان می‌دهد که تا زمانی به پایه‌ها و مدارس فوتبال توجهی نشود، به بیراهه می‌رویم. آن‌هایی که باید در رأس کار باشند، نیستند و کسانی امور فوتبال را می‌چرخانند که فقط بله‌قربان‌گو هستند.»

پیشکسوت فوتبال ایران تصریح کرد: «در فوتبال پایه هیچ نظارتی نیست. متأسفانه دلالان به فوتبال پایه هم رخنه کرده‌اند. بازیکنی که مستعد است وارد پایه نمی‌شود و فقط آن‌هایی که پول می‌دهند، بازی می‌کنند. همین‌الان ما کلاس‌های لازم را برای گرفتن مدرک مربیگری گذراندیم اما هیچ پیشنهادی نیست. چون به دلال جماعت وصل نیستیم. همه‌جا بر اساس عملکرد مربی و بازیکن انتخاب و جابجا می‌شود اما ایران برعکس است. هرکس دلال خوب و گردن‌کلفتی داشته باشد، قرارداد آن‌چنانی می‌بندد. اینجا بر اساس داشتن دلال خوب تیم می‌گیرند. این وضعیت باید بالاخره جایی از بین برود. باید بین مدیران باشگاه‌ها اتحادی ایجاد شود تا رقم‌ها بشکند. این پول‌هایی که بازیکنان از آن حرف می‌زنند، واقعاً کیفیتشان به‌اندازه آن نیست. با این کیفیت‌ها وضعیت فوتبال ما در سال‌های آینده به سطحی می‌رسد که برای نتیجه گرفتن مقابل تیم‌های مالزی و تایلند دست به دعا شویم تا نبازیم. سطح فوتبال ما خیلی افت کرده است. باشگاه‌هایی که بنیه قوی دارند، باید دنبال تقویت تیم‌های پایه خودشان بروند و بازیکن سازی را باب کنند.»

سید‌صالحی گفت: «همه تیم‌های بالانشین یارگیری کردند و بر اساس پولی که داشتند اقدام به خرید بازیکن کردند. اما این بازیکن خریدن‌ها مهم نیست و باید در لیگ کیفیت بازیکنان و تیم‌ها را ببینیم. سپاهان هم مربی بزرگی آورده است استقلال هم با آوردن ساپینتو سعی کرده تغییراتش را با نظرات او اعمال کند. البته از الان نمی‌شود راجع به این مربیان و طبق روزمه ای که دارند، نتیجه‌گیری کرد. باید کیفیت آن‌ها را در لیگ دید و نظر داد.»

وی با اشاره به خداحافظی سیدجلال حسینی از فوتبال خاطرنشان کرد: «سید می‌توانست هنوز هم‌بازی کند. او اگر فصل پیش برای پرسپولیس بیشتر بازی می‌کرد، شاید آن‌ها بازهم قهرمان می‌شدند. او فوق‌العاده بود و توانست همیشه باصلابت وقدرتمند پیش برود. او بی‌نظیر بود. همه هم‌نسلان ما بازنشسته شده‌اند. الان از لیگ ما فقط وحید امیری شاید در تیم ملی فیکس بازی کند و بقیه تیم ملی لژیونر هستند که سالیان قبل در لیگ بازی می‌کردند. کیفیت‌ها خیلی پائین است و چند سال دیگر به بن‌بست می‌رسیم. هیچ بازیکن سازی‌ای نشده است تا پشتوانه داشته باشیم. باشگاه‌ها باید به فوتبال پایه اهمیت دهند. به بازیکن سازی اهمیت دهند تا دست دلالان کوتاه شود. تفاوت بازیکن چندمیلیاردی با چندمیلیونی واقعاً زیاد نیست. ما در شهر خودرو بازیکن 200 میلیونی داشتیم که می‌توانست باکیفیتی که داشت در بهترین تیم‌ها بازی کند. تازه آیا این قراردادهایی که می‌بندند همه‌اش به بازیکن می‌رسد؟ بدون شک این‌طور نیست.»

مهاجم پیشین سپاهان با اشاره به عملکرد نوید‌کیا در این تیم افزود: «محرم تمام امکانات را داشت. عیار بازیکنانی که تیم به آن نیاز داشت، مشخص شد. یکسری بازیکنان هستند که برای مربی بازی را درمی‌آورند. این بازیکنان در سپاهان نبودند. سال اول تیم را خودش نبسته بود اما سال دوم این تیم دسترنج خودش بود. در یارگیری موفق نبودند. اگر مهدی کیانی را دادند، ریگی را گرفتند. اگر می‌خواستند مغانلو را بیاورند، استنلی را داشتند و فروختند. اگر محبی را دادند، فرشاد احمدزاده را گرفتند. به‌هرحال معتقدم ازلحاظ کیفیت فوتبالی سپاهان عالی بود اما در برخی بازی‌ها واقعاً مربی باید چکار می‌کرد که بازیکن گل خالی را نمی‌زد؟ فکر می‌کنم روی نیمکت دست نوید کیا خالی بود و دستیارانی می‌توانست داشته باشد تا به او کمک کنند. تکسیرا با قلعه نویی به سپاهان آمد اما هنوز هم هست. او برای سپاهان چکار کرده که باقی‌مانده است؟»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار