امام جمعه اردبیل:

اصلاح جامعه ره‌آورد توجه به آموزش و پرورش است

اردبیل(پانا) - امام جمعه اردبیل گفت اصلاح جامعه ره‌آورد توجه به آموزش و پرورش است.

کد مطلب: ۱۲۹۳۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد
اصلاح جامعه ره‌آورد توجه به آموزش و پرورش است

آیت‌الله سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه اردبیل در همایش یک روزه ائمه جمعه شهرستان‌ها با مسئولان آموزش و پرورش استان اظهار کرد: اظهار کرد: آموزش و پرورش شایسته ‌ترین فضا و استراتژیک ترین نقطه تربیتی در انتقال مفاهیم و ارزش‌ها است که ضروری بوده در کنار مربیان و معلمان آموزشی و پرورشی، خانواده‌ها نیز پشتیبانی‌های لازم را انجام دهند.

وی اصلاح جامعه را به دست مجموعه آموزش و پرورش بسیار مؤثر و راهگشا توصیف کرد و گفت: در تأمین امنیت نیروی انتظامی ۲۰درصد نقش‌آفرینی می‌کند در حالی که ۸۰درصد رسالت بر عهده سایر نهادها است که در این بین تربیت صحیح می‌تواند جامعه را از بزه‌ها و آسیب‌ها در امان نگه دارد.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: خروجی آموزش و پرورش باید به تربیت و تعالی انسان‌های شایسته منجر شود چرا که امروز کشور ما با برخی نارسایی‌های رفتاری و تربیتی روبه‌روست که نشان می‌دهد چندان در این عرصه موفق عمل نکردیم و باید در فرآیند تربیتی خود بازنگری کنیم.

عاملی افزود: شایسته نیست در نظام اسلامی انسان‌هایی را تربیت کنیم که نتیجه و خروجی آن افزایش دزدی، سرقت، اختلاس و سایر ناهنجاری‌ها باشد بلکه بهتر است در کنار قانون و عدالت، احسان و عمل صحیح به مبانی اخلاقی و تربیتی مد نظر قرار گیرد تا خروجی شایسته‌ای را در جامعه شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: کودکان با معصومیت خاص نیاز به تربیت، پرورش و تعالی شایسته‌ای دارند و ضروری است آموزش و پرورش احساس جمعی را تقویت کرده و اجازه ندهد تا کودکان و نوجوانان ما با برخی خلأهای روحی و روانی روبه‌رو شوند.

رئیس کمیته همکاریهای استان اقتدار هر کشور را مرهون مبانی فرهنگی، تربیتی و علمی توصیف کرد و ادامه داد: اگر همپای تحولات علمی جهان حرکت نکنیم، قطعاً دچار عقب‌ماندگی خواهیم شد و ضروری است در این حوزه آموزش و پرورش پیشگام و جلودار باشد.

عاملی اضافه کرد: به جای گزارش‌دهی بهتر است خروجی کار ما نمایشگر همه اقدامات و فعالیت‌های مؤثر باشد و در گام اول ضروری است بنیه‌های علمی نسل آینده را تقویت کنیم که این خود نیازمند همراهی آموزش و پرورش و نهاد خانواده است.

وی بیان کرد: ما مدیر موظفی نمی‌خواهیم بلکه مدیری در مجموعه آموزش و پرورش باید شبانه‌روزی در مسیر تربیت و تعالی نسل آینده حرکت کرده و بهترین و شایسته‌ترین بستر تعالی را فراهم کند.

نماینده ولی فقیه در استان رعایت عدالت آموزشی را در تمام ابعاد یادآور شد و اظهار کرد: ائمه جمعه باید از ظرفیت مصلی‌ها در مسیر تعلیم و تربیت بیشتر استفاده کنند و شایسته است مصلی‌ها به فضای آموزشی و تربیتی تبدیل شده تا خروجی مطلوبی را در نظام آموزش و پرورش شاهد باشیم.

عاملی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: عقلانی نیست که میلیاردها تومان صرف احداث مصلی‌ها شود تا برای یک ساعت در آئین‌های نماز جمعه این فضاها مورد بهره‌برداری قرار گیرد بلکه بهتر است مصلی‌ها به عنوان قطب فرهنگی یک شهر در ایجاد تحولات فرهنگی، تربیتی و علمی نقش‌آفرینی اصلی را داشته باشند.

وی ضرورت راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار و توجه به غنی‌سازی علمی و سواد دانش‌آموزان را در ابعاد مختلف یادآور شد و گفت: در کنار مسائل آموزشی، باید مسائل تربیتی را به عنوان عناصر تأثیرگذار مورد توجه قرار دهیم که در این زمینه بهتر است هماهنگی بیشتر بین مدرسه، خانه و فضای مجازی به وجود آید تا تأثیرگذاری مبانی تربیتی را شاهد باشیم.

امام جمعه اردبیل افزود: خانواده‌ها باید با نظارت و دقت نظر بیشتر فرزندان خود را در مسیر تربیت صحیح قرار دهند و بی‌محابا کودکان و نوجوانان ما گرفتار فضای مجازی و آسیب‌های ناشی از آن قرار نگیرند.

عاملی موضوع تربیت را کاری سخت و پیچیده بیان کرد و ادامه داد: ما به فضاهای سالم تربیتی به عنوان مطالبه اصلی پدرها و مادرها و خانواده‌ها نیاز داریم و باید در این عرصه با حساسیت و دقت نظر عمل کنیم.

رئیس کمیته همکاری‌های استان خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه باید فرزندان ما بدانند که بحث حجاب و عفاف مسئله عقلانی و منطقی است و به هیچ وجه زیبایی یک زن به فریبایی او نیست بلکه شایستگی یک زن به حجاب، عفاف و شایستگی‌های اخلاقی او است و در این زمینه به فرموده مقام معظم رهبری باید هجومی عمل کرده و از اقدامات فله‌ای پرهیز کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار