معلم منتخب استانی شهرستان ملارد:
مهمترین چالش در رشتههای فنی و حرفهای و کارودانش، عدم تناسب محتوای درسی با بازار کار است
ملارد (پانا) - معلم منتخب استانی شاغل در منطقه ملارد، مهمترین چالش رشتههای فنی و حرفهای و کارودانش را عدم تعادل بین مطالب کتابهای درسی و شرایط بازار کار عنوان کرد.
مهدی بشیرنژاد دهقان، معلم نمونه استانی و مدرس درس امور زراعی در هنرستان کشاورزی شهید بهشتی ملارد، در مورد چالشهای رشته فنی و حرفهای و کارودانش بیان کرد: «در امر خطیر آموزش در هنرستانهای فنی و حرفهای و کارودانش، مهمترین چالشی که امروزه مشاهده میشود، عدم تعادل بین مطالب کتب درسی با بازار کار است.»
وی ادامه داد: «بر اساس استانداردهای آموزشی، لازم است آموزش همواره با تکنولوژی روز همسو و همراه باشد که متأسفانه با توجه به بار مالی زیاد برای تولید محتوا و تغییر سالانه در کتب درسی، امکانپذیر نیست و این موضوع مهم، مستلزم اقدام و ازخودگذشتگی هنرآموزان در این عرصه است.»
این هنرآموز نمونه استانی، در مورد چگونگی فراهم کردن زمینه تناسب کتب آموزشی و محیط کار افزود: «مقدمه این امر داشتن طرح درس جامع سالانه و روزانه بروز در رشتههای مورد تدریس است که این مساله در بین هنرآموزان با توجه به سابقه تدریس و تسلط به دروس و همچنین زمانبر بودن این امر برای تدوین و تبیین، نادیده گرفته میشود.»
بشیرنژاد دهقان تصریح کرد: «عدم تدوین و تبیین مطالب درسی باعث میشود زمان و دقایق کلاس برای هنرآموز و هنرجو خستهکننده باشد؛ این در حالی است که میتوان در رشتههای فنی و حرفهای و کارودانش و با توجه به سرفصلهای تعریف شده و سلیقه و خلاقیت هنرآموز، مطالب فراوانی جهت تدریس آماده کرد.»
مدرس امور زراعی پیرامون راهکار جذاب کردن کلاس درس، خاطرنشان کرد: «با توجه به تجربه شخصی در تدریس، قبول یک واحد درسی بدون طرح درس سالانه و آماده شدن در کلاس درس بدون طرح درس خستهکننده است و باعث عدم رضایت هنرآموز و همچنین هنرجو خواهد شد، بنابراین سعی بر این است که با توجه به سرفصلها و مطالب کتب درسی، مطالب تکمیلی و بروز آن رشته در طرح درسهای سالانه و روزانه گنجانده شود تا آموزش به بازار کار نزدیک و برای مهارتدهنده و مهارتآموز جذاب و مفید باشد.»
خبرنگار: سحر شیخی
ارسال دیدگاه