‌در گفت‌وگو با پانا:

تورج حق‌وردی: فصل قبل ضعیف‌ترین سال داوری در لیگ برتر بود

علایق رنگی در قضاوت داور تاثیری ندارد

تهران (پانا) - پیشکسوت داوری ایران معتقد است فصل بیست و یکم ضعیف‌ترین داوری‌های لیگ برتر فوتبال در دوره‌های قبل بوده است.

کد مطلب: ۱۲۹۲۸۶۸
لینک کوتاه کپی شد
تورج حق‌وردی: فصل قبل ضعیف‌ترین سال داوری در لیگ برتر بود

تورج حق‌وردی در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به تصمیمات جدید کمیته داوران گفت: «تصمیمات جدیدی که کمیته داوران برای تغییر وضعیت داوری کشور گرفته است، اگر اجرا شود، آینده روشنی را خواهیم داشت. وقتی تعداد داوران لیگ برتری کم شود، کیفیت کار و همچنین پایش و ارزیابی داوران راحت‌تر خواهد شد و به‌آسانی می‌شود، قضاوت‌ها را موردبررسی دقیق و موشکافانه قرارداد. این بررسی دقیق باعث می‌شود تا کسی که مستحق قضاوت در لیگ برتر نیست، جای کسی که استعداد و توانایی داوری در سطح بالا را دارد، تنگ نکند و شایسته‌سالاری بیشتر شود.»

وی افزود: «اگر کم کردن تعداد داوران در کیفیت فصل جدید هم تأثیر زیادی نداشته باشد، بدون شک در فصل‌های آتی جواب خواهد داد. کار دیگری که انجام‌شده، سلیمانی به‌عنوان دبیر دپارتمان داوری انتخاب‌شده است. او چندین سال کارکرده است و هم آدم مجرب و هم‌سالمی است که از کارش سررشته دارد و خبره است. اگر کمیته داوران بتواند، این حرکت را اجرایی کند و زیر بار فشار هیات های استان‌ها نرود، کار بزرگی است که بدون شک نتیجه مثبت خواهد داد. بالاخره چون هیات استان‌ها رای دهنده هستند، برای همین ممکن است گروکشی و سهم خواهی کنند و اجازه ندهند، تعداد داوران کم شود. این کم کردن داوران اگر اجرایی شود، بدون شک گام خیلی بزرگی به سمت توسعه داوری و کیفیت سازی قضاوت‌هاست.»

داور پیشین فوتبال تصریح کرد: «کمترین تأثیر کم کردن داوران در لیگ برتر این است که نخبه‌های داوری در رأس کار و قضاوت قرار می‌گیرند و شایسته‌سالاری می‌شود. هرکسی که قضاوت بهتری می‌کند، در لیگ برتر می‌ماند. واقعاً کیفیت قضاوت‌ها سال‌هاست آمده است. لیگ بیست و یکم ضعیف‌ترین سال داوری بود و تیمی نبود که اعتراض نداشت. از هفته اول تمام تیم‌ها اعتراض را شروع کردند تا هفته آخر. هر هفته حداقل چند بازی داستان‌های داوری خودش را داشت. انگیزه‌ها با اضافه شدن داوران از بین رفته بود. اما اگر تعداد داوران کم شود، اگر کسی ضعیف است، کنار می‌رود و کسی که شایستگی دارد، به بالاترین سطح می‌رسد. داوران هم باانگیزه بیشتری سوت می‌زنند.»

تورج حق وردی گفت: «داور اگر قوی عمل کند و مدیریت خوبی داشته باشد، نه بازیکن داخل زمین و نه نیمکت جرات اعتراض نخواهد داد. داور خوب به دادوبیداد مربیان کنار زمین توجه نمی‌کند و به کسی باج نمی‌دهد. سال قبل اکثر بازی‌هایی که از داور جوان استفاده‌شده بود و کسی آن‌ها را نمی‌شناخت، بازی به جنجال کشیده می‌شد و به مشکل می‌خورد. وقتی داوری ناشناخته نباشد و بتواند مدیریت کند، کسی هم اعتراض نمی‌کند. مدیریت کردن بازی به خود تجربه داوران برمی‌گردد. وقتی داور مدیریت بازی را بلد نباشد، اشتباه می‌کند و به‌راحتی از داخل و بیرون زمین تحت تأثیر دادوبیداد و اعتراض قرار می‌گیرد. الان دیگر این‌قدر آنالیز زیاد شده است که وقتی مربی‌ای بخواهد ضعف فنی‌اش را گردن داور بیاندازد و حرف مفت بزند، دستش رو می‌شود.»

وی ادامه داد: «فصل قبل بااینکه داوران جوان زیادی در لیگ برتر قضاوت کردند اما اصلاً عملکردشان خوب بود. بازهم داوران قدیمی و باتجربه‌تر بودند که قضاوت خوبی داشتند. به نظرم سال گذشته زاهدی فر قضاوت‌های خیلی خوبی داشت و نمره خیلی خوبی گرفت. متأسفانه جوان‌گرایی شتاب‌زده و نافرم بود. هرکسی توانستند آوردند و به او قضاوت بازی لیگ برتری دادند. این بی‌برنامگی باعث بی‌کیفیت شدن قضاوت‌ها می‌شود. اگر کم شدن داوران اجرایی شود، قضاوت در لیگ برتر و باکیفیت شدن داوری‌ها بیمه می‌شود.»

داور پیشین فوتبال تصریح کرد: «اینکه ممکن است داوری به رنگی یا تیمی علاقه داشته باشد، طبیعی است اما به‌هیچ‌عنوان این علایق رنگی در قضاوت داوران تأثیرگذار نیست و در قضاوت‌ها آن را لحاظ نمی‌کنند. هرکسی می‌خواهد کارش را به بهترین شکل انجام دهد. بدون شک هر داوری بیشتر از هر تیم و شخصی، اول خودش و آینده‌اش را دوست دارد. برای رسیدن به لیگ برتر باید فیلترهای زیادی را رد کنی. پس داوری که به این سطح می‌رسد، قطعاً از این مارها نمی‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار