اوجی در حاشیه جلسه هیأت دولت خبر داد؛

طراحی 20 پروژه اولویت‌دار برای جلوگیری از خام‌فروشی

تهران (پانا) - وزیر نفت گفت بیست پروژه اولویت‌دار در حوزه تولید نفت و اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی طراحی شده است.

کد مطلب: ۱۲۹۱۹۸۵
لینک کوتاه کپی شد
طراحی 20 پروژه اولویت‌دار برای جلوگیری از خام‌فروشی

جواد اوجی در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) هیات دولت، گفت: با شروع کار دولت سیزدهم، دولت مردمی و وزارت نفت طی این ۱۰، ۱۱ ماهه بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار قرارداد و تفاهم نامه در بحث سرمایه گذاری در بخش های بالادست و پایین دست نفت در حوزه های پتروشیمی، صنایع پالایشگاهی و حوزه گاز امضاء کرد.

وی در رابطه با تامین منابع مالی این ۲۰ میلیارد دلار تصریح کرد: بخشی از ظرفیت و توان خود وزارت نفت از سهم ۱۴.۵ بوده، بخشی از تسهیلات بانکی و فاینانس و بخشی نیز از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی بوده است. خوشبختانه طی یک ماه و نیم گذشته جلساتی در شورا و تیم اقتصادی دولت به ریاست آقای دکتر مخبر داشتیم و تقریبا ۲۰ پروژه اولویت دار وزارت نفت در بحث تولید نفت و گاز، امنیت انرژی کشور، قدرت صادرات و اقتصاد مقاومتی و همچنین در حوزه جلوگیری از خام فروشی تعریف کردیم که پروژه های بسیار شیرین و اولویت داری هستند و ۵ پروژه نیز در این خصوص انتخاب شده است.

وزیر نفت در ادامه اظهارکرد: در این بسته با تیم اقتصادی دولت ۵ پروژه اولویت دار وزارت نفت و پروژه هایی که برای سرمایه گذاران بسیار جذاب است را تعریف کردیم که روز گذشته اولین تفاهم نامه آن با ۶ بانک و ۶ هلدینگ بزرگ اقتصادی به امضا رسید که بزرگترین میدان نفتی مشترک ما با کشور همسایه است و دوستان در شرکت ملی نفت تلاش می کنند و به زودی منجر به امضای قرارداد خواهد شد.

اوجی افزود: خوبی کار این است که میدان آزادگان دیگر به صورت یکپارچه و تحت مدیریت یکپارچه مخزن و تحت یک کارفرما مدیریت می شود. از مزایای دیگر این کار این است که بانک ها دیگر تسهیلات نمی دهند و خود این ۶ بانک و ۶ هلدینگ بزرگ اقتصادی در این پروژه سرمایه گذاری و مشارکت می کنند و ۷ میلیارد دلار در این پروژه سرمایه گذاری است.

وی با اشاره به اینکه امروز از میدان نفتی آزادگان که بزرگترین میدان نفتی مشترک‌مان است روزی ۱۹۰ هزار بشکه در روز تولید می کنیم، تصریح کرد: ان شاءالله با این سرمایه گذاری ظرف چند سال آینده ظرفیت تولید نفتمان از این میدان به ۵۷۰ هزار بشکه نفت خواهد رسید و قطعا در این گونه از پروژه ها بخشی از کارخانجات، صنایع و توان پیمانکاران و سازندگان در کشور به کار گرفته می شود و تحولی ایجاد خواهد کرد.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: بسته ای که دولت به اتفاق وزارت نفت پروژه ها را تعریف کرد ۲۵ میلیارد دلار است که روز گذشته ۷ میلیارد دلار آن با امضای تفاهم نامه و با حضور آقای رئیسی و معاون اول ایشان امضا شد، هفته آینده نیز دومین آن با عنوان پتروپالایشگاه شهید قاسم سلیمانی در استان هرمزگان با ۳۰۰ هزار بشکه امضاء خواهد شد که بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد و توان ما را در بحث ظرفیت پالایشگاهی افزایش خواهد داد.

اوجی عنوان کرد: تدابیری اندیشیده شده که مردم نیز در این پروژه ها مشارکت داشته باشند و جدای از بانک ها و هلدینگ های بزرگ اقتصادی که سرمایه گذاری می کنند، این پروژه ها در بورس نیز تعریف خواهند شد و سرمایه ها و مشارکت مردمی را نیز در این پروژه ها خواهیم داشت. قطعا این اقدامات می تواند از بحث تورم جلوگیری کند و نقدینگی افسارگسیخته ای که در سطح جامعه وجود دارد را به سمت مولدهای اقتصادی، تولید و پروژه هایی که اولویت و نیاز کشور است هدایت کند. همچنین سرمایه گذاری هایی هستند که از خام فروشی جلوگیری کرده و ارزش افزوده بالایی را برای کشور در بر دارد.

وی خاطرنشان کرد: هر پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای که به بهره برداری برسد توان تولید محصولات فرآورده های نفتی ما را افزایش می‌دهد و بحث هایی که در مورد صادرات نفت وجود دارد مانند تحریم ظالمانه را کاملا خنثی می کند.

وزیر نفت یادآور شد: این نوید را به ملت می دهم که در این بسته ۲۵ میلیارد دلاری که با کمک دولت و سازمان برنامه و بودجه در حوزه پروژه های صنعت نفت و گاز و پتروشیمی کشور تعریف شده و دیروز اولین تفاهم نامه آن امضاء شد، ان شاءالله هفته آینده پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای شهید سلیمانی افتتاح شده و هفته های آتی نیز این پروژه ها را اعلام می کنیم.

اوجی تاکید کرد: با توجه به توانمندی که در بخش بورس وجود دارد نیز این پروژه ها ارائه خواهد شد و سهام مردمی و جذب سرمایه های مردمی در این پروژه ها در نظر گرفته شده است، چراکه پروژه های بسیار سودآوری هستند و ارزش افزوده بسیار بالایی دارد. به طور مثال پروژه میدان نفتی آزادگان که امروز ۱۹۰ هزار بشکه تولید دارد، در سال دوم به ۲۲۰ هزار و سال بعد به ۳۲۰ هزار بشکه خواهد رسید و از سال دوم هزینه هایی که در این پروژه انجام شده شروع به برگشت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه پروژه های نفتی بسیار جذاب هستند و خواهان بسیاری دارد، اظهار کرد: با توجه به قیمت نفت و گاز که روز به روز در دنیا در حال افزایش است شاهد هستیم که موسسات اقتصادی، بانک ها و موسسات بین المللی پیش بینی می کنند که قیمت نفت در ماه های آینده جهشی خواهد داشت. متاسفانه در چند سال گذشته سرمایه گذاری آنچنانی در حوزه نفت و گاز صورت نگرفته بود که ان شاءالله با سرمایه گذاری هایی که مد نظر دولت است، قطعا نقدینگی افسارگسیخته ای که امروز در سطح جامعه وجود دارد به سمت تولید کشیده خواهد شد و هم مردم بهره آن را خواهند دید و هم اینکه امنیت انرژی در کشور ایجاد خواهد شد و از بحث خام فروشی جلوگیری کرده و به اقتصاد کمک مثمر ثمر خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار