یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با پانا:

کاهش تنش بین آنکارا و دمشق بر روابط ایران و ترکیه ‌تاثیر مثبت خواهد گذاشت

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ضمن تمجید از دیپلماسی کشورمان برای جلوگیری از وقوع هر نوع درگیری احتمالی ترکیه و سوریه، بر ادامه این نوع دیپلماسی تاکید کرد و گفت کاهش تنش بین آنکارا و دمشق بر روابط ایران و ترکیه هم تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

کد مطلب: ۱۲۹۱۴۴۹
لینک کوتاه کپی شد
کاهش تنش بین آنکارا و دمشق بر روابط ایران و ترکیه ‌تاثیر مثبت خواهد گذاشت

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با پانا درباره سفر وزیر خارجه به ترکیه و سوریه اظهار داشت: «با تعویقی که در سفر وزیر امور خارجه به ترکیه رخ داد بالاخره این سفر انجام گرفت و دکتر امیر عبدالهیان با رییس‌جمهور و وزیرخارجه ترکیه ملاقات و گفت‌وگو کرد. سفر بلافاصله آقای امیرعبدالهیان به دمشق نشان از این دارد که وزیر امور خارجه ایران در آنکارا علاوه بر مسائل دو‌جانبه موضوع حمله ترکیه به شمال سوریه را هم با مقامات ارشد ترکیه به بحث گذاشته و تلاش کرده که از شدت بحرانی که در پیش خواهد بود بکاهد. به نظر می‌رسد که ترکیه در انجام این حمله به علت مسایل امنیتی خود جدی است ولی با موانعی همچون مخالفت روسیه و آمریکا هم روبه‌روست.»

وی ادامه داد: «طرف ایرانی در آنکارا نظرات و نگرانی‌های امنیتی مقامات امنیتی ترکیه را شنیده به‌طوریکه وزیر خارجه ایران در مصاحبه مشترک با همتای ترک خود اعلام کرد که نگرانی‌های امنیتی ترکیه را درک می‌کند. به همین جهت در سفر به دمشق به دنبال راه‌حلی بود که ضمن بیان دیگاه‌های طرف ترک به مقامات سوریه، در صورت امکان راه‌حلی پیدا شود که با اقداماتی از سوی مقامات امنیتی ترکیه، تا حدودی رضایت آنکارا به‌دست آید و این حمله صورت نگیرد‌.»

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: «معلوم نیست که چقدر وزیر ایرانی در این تلاش خود موفق بوده است ولی خوب است که این نوع دیپلماسی‌رها نشده و با پیگیری موضوع ابتدا مقامات ترکیه و سوریه با واسطه بتوانند با یکدیگر صحبت کنند و سپس این مذاکرات بدون واسطه باشد. اگر دیپلماسی ایرانی بتواند با این هدف نائل گردد نه تنها دو کشور ترکیه و سوریه می‌توانند بر بعضی از مشکلات یا بسیاری از آن‌ها غلبه کنند بلکه با کاهش تنش بین آنکارا و دمشق بر روابط ایران و ترکیه هم تاثیر مثبت خواهد گذاشت.»

وی در این باره تصریح کرد: «البته به‌شرطی که دو کشور سوریه و ترکیه درک کنند که این دو همسایه فقط از طریق گفت‌وگو است که می‌توانند بر خصومت‌ها غلبه کنند. اگر دو کشور به‌جای نگاه مستمر به گذشته، آینده را مد نظر قرار دهند قطعا منافعی را می‌توانند بین خود تقسیم کنند و جمهوری اسلامی نیز در به‌وجود آمدن چنین جوی می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار