اخطار به مشترکان پرمصرف؛ آب ۹ مشترک پرمصرف در تهران قطع شد

تهران (پانا) - سخنگوی صنعت آب اظهار کرد پس از اخطار به مشترکان پرمصرف آب ۹ مشترک در تهران چهار تا پنج ساعت قطع شد و به سایر مشترکان پرمصرف نیز اخطار داده شده است.

کد مطلب: ۱۲۹۱۳۵۲
لینک کوتاه کپی شد
اخطار به مشترکان پرمصرف؛ آب ۹ مشترک پرمصرف در تهران قطع شد

به گزارش ایسنا، فیروز قاسم‌زاده امروز در نشستی خبری با اشاره به وضعیت منابع آبی در کشور گفت: سال گذشته از نظر منابع آبی وضعیت خوبی را نداشتیم به طوری که میزان بارش‌ها در ۵۰ سال اخیر بی‌ سابقه بود و پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در مورد امسال وضعیت زیر نرمال را نشان می‌دهد. در همین راستا پیش‌بینی‌های لازم اندیشیده شده است.

وی با بیان این‌که سه سناریو برای این شرایط تعریف کرده‌ایم ادامه داد: تاکنون ۲۸ میلیارد مترمکعب آب وارد سدها شده که نسبت به سال گذشته میزان ورودی‌ها چهار درصد رشد داشته اما بارندگی ۲۶ درصد رشد داشته است.

سخنگوی صنعت آب با بیان این‌که نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد خروجی‌ها را کاهش داده‌ایم که این عدد بزرگ است، گفت: اگر کمک و همراهی مشترکان نبود نمی‌توانستیم به این عدد برسیم. در حال حاضر ۵۱ درصد حجم مخازن سدها پر است که این مساله در مدت مشابه سال گذشته ۷۰ تا ۸۰ درصد بوده و باید گفت که میزان بارندگی‌ها نسبت به بلندمدت ۲۲ درصد منفی است.

قاسم‌زاده با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای برخورد با مشترکان پرمصرف اظهار کرد: بخش عمده‌ای از مشترکان با درج پرمصرفی آنها در قبوض الگوی مصرف خود را تغییر دادند اما تعدادی از آنها در همان شرایط قبلی باقی ماندند که اخطارهای لازم به آنها داده شد و آب ۹ مشترک را در تهران به مدت چهار تا پنج ساعت قطع کردیم که این مساله تاثیر مثبتی در کاهش مصرف مشترکان دیگر گذاشت.

وی با بیان این‌که این طرح تاکنون در تهران اجرایی شده، تصریح کرد: برای سایر کلانشهرها نیز اخطارهای لازم صادر شده است و اگر مشترکان پرمصرف در کل کشور به روال مصرف خود ادامه دهند آب آنها را قطع خواهیم کرد.

به گفته سخنگوی صنعت آب تعرفه جدیدی را برای مشترکان پرمصرف لحاظ کرده‌ایم اما این‌که این تعرفه تا چه میزان بازدارنده باشد موضوع قابل بحث است چرا که با توجه به درآمد افراد و رقمی که لحاظ شده نمی‌توان گفت که این روش می‌تواند بازدارندگی ۱۰۰ درصد برای کاهش مصرف داشته باشد.

وی با اشاره به میزان مصرف آب در بخش خانگی اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۸.۲ میلیارد مترمکعب در بخش شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد که این عدد در تابستان متفاوت است. در دو هفته اخیر به دلیل افزایش گرمای هوا شاهد افزایش مصرف بوده‌ایم به گونه‌ای که اکنون از پیک سال گذشته عبور کرده‌ایم اما امیدواریم پیک‌های جدید را تجربه نکنیم.

قاسم‌زاده ادامه داد: مصرف را با تهران مورد سنجش قرار می‌دهیم در حال حاضر ۴۴ هزار لیتر بر ثانیه آب وارد شبکه توزیع تهران می‌شود که تاکنون توانسته‌ایم بدون مشکل از این وضعیت عبور کنیم.

وی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص طرح‌های دارای تنش آبی اظهار کرد: در طول ۵۰ سال اخیر میزان بارندگی‌ها از ۲۵۰ میلی‌متر به ۲۳۶ میلی‌متر کاهش یافته است این‌که شهرهای دارای تنش افزایش پیدا می‌کند بدین معنا نیست که اجرای طرح‌ها متوقف شده است. ما در شهرهای دارای تنش اقدامات اضطراری را انجام می‌دهیم.

سخنگوی صنعت آب با تاکید بر این‌که درحال حاضر حدود چهار تا پنج شهر در وضعیت قرمز از نظر زیرساخت‌ها قرار دارند، گفت: برای این شهرها به صورت اضطراری آب را تامین می‌کنیم و از شهرهایی که وضعیت زرد و نارنجی دارند طرح‌هایی را برنامه ریزی کرده‌ایم که در مردادماه به بهره‌برداری می‌رسند. در حال حاضر حدود ۳۰۰ شهر در مرحله تنش آبی قرار دارند.

وی در خصوص افزایش قبوض آب ادامه داد: امسال افزایش قبوض در تعرفه پایه برای مشترکان خوش مصرف اتفاق نیفتاد و برای مشترکان پرمصرف الگوی جدیدی تعریف شد که براساس آن الگو قبوض آنها محاسبه می‌شود.

قاسم‌زاده در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در این خصوص که تا چند سال آینده وارد کننده آب شرب خواهیم شد؟ گفت: اگر بتوانیم در بخش کشاورزی توفیق حاصل کنیم مشکلی ایجاد نخواهد شد مگر این‌که شرایط منابع آبی به گونه دیگری پیش برود که برای این مساله پیش‌بینی‌هایی را لحاظ کرده‌ایم.

وی در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته برای تخصیص آب هیرمند تصریح کرد: نشست‌های متعددی را با طرف افغان برگزار کرده‌ایم که چالش‌هایی ایجاد شد و قرار بر این شده که مذاکرات کافی در دو کشور صورت گیرد و بعد از آن مذاکره‌ دیگری انجام شود که بر اساس برآوردهای صورت گرفته ممکن است به امسال نرسد.

سخنگوی صنعت آب در خصوص آخرین وضعیت نیروگاه‌های برق آبی ادامه داد: ۱۵ درصد تولید برق از این بخش است و تمام نیروگاه‌های برق آبی تا ۱۵ خردادماه اورهال شده است و اکنون در مدار هستند.

وی با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته برای آب‌های ژرف تصریح کرد: در وزارت نیرو یک فاز مطالعاتی برای اکتشاف آب‌های ژرف در حال انجام است و اگر به چاهی برسیم که قابلیت بهره‌برداری داشته باشد آن را وارد مدار خواهیم کرد و از آب‌های ژرف به عنوان یک ذخیره استراتژیک برای زمان‌های خاص استفاده می‌کنیم.

سخنگوی صنعت آب تصریح کرد: تمام تلاش و برنامه ریزی‌های ما بر این محور است که امسال به هیچ عنوان با قطع آب رو به رو نشویم و در این راستا اقدامات و تدابیر لازم صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار