نوری: آزمونهای هوشمند در دستور کار قرار گیرد
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در بازدید از مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اشاره به پیشرفتهای علوم در حوزه فناوری اطلاعات از این مرکز خواست تا آزمونهای هوشمند را در دستور کار قرار دهد.
یوسف نوری در بازدید از مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، با تبریک پیشاپیش اعیاد بزرگ ماه ذیالحجه، اظهار کرد: با توجه به پیشرفتهایی که دنیا در زمینه فناوری اطلاعات داشته است و لزوم ورود دانشهای نوین به دستگاهها و سازمانها و بهروز رسانی علوم مختلف، ضرورت دارد و برای انجام همه کارها و برنامهها باید از بستر الکترونیک استفاده کنیم تا اهداف تحولی محقق شود.
وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد مرکز سنجش و پایش کیفیت اظهار کرد: بخش عمدهای از فعالیتهای مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی را باید به استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در راستای بند سیزدهم تحول در نظام آموزش و پرورش اختصاص دهیم، این فرمایش مقام معظم رهبری بدین معنا است که بخش کوچکی از کارهای این مرکز باید صرف برگزاری و نظارت بر آزمونهای نهایی باشد و بخش عمده فعالیتهای این مرکز باید صرف استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت شود.
نوری اضافه کرد: در بخش تحولآفرینی ضروری است این مرکز از مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به مرکز استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام آموزش و پرورش تبدیل شود، لذا همگی باید در این مسیر تلاش کنند و این مهم، هدف اول مرکز سنجش شود.
وی با اشاره به اینکه آزمونهای هوشمند باید در دستور کار این مرکز قرار گیرد، اظهار کرد: امروز دنیا به سمت هوشمند سازی رفته است، بنابراین باید تلاش کنیم آزمونهای هوشمند در برنامه درسی گنجانده شود. ضروری است نسبت به این موضوع و ارتباط آن با برنامه درسی عمیقتر شویم، اگر این اتفاق بیفتد سند تحول به نحو بهتری محقق خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: اطلاعات و دادههای آماری مربوط به سنجش و کنکور دانش آموزان سالهای گذشته باید جمعآوری و تجزیه و تحلیل شود و با ارائه تحلیلهای دقیق، جهتگیری نظام تعلیم و تربیت بر اساس اسناد بالادستی مشخص شود.
عضو کابینه دولت مردمی تصریح کرد: وجود اطلاعات و آمارهای دقیق برای مدیران نظام در جهتگیریهای کلیدی نظام تعلیم و تربیت بسیار دارای اهمیت است و یکی از بهترین راهها برای تعیین جهتگیریها و قانعسازی مدیران نظام در سیاستگذاریهای کلی، تجزیهوتحلیل دادهها، از قبیل نمرات امتحانات نهایی، کنکور و ... است.
وی بابیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگترین پوششهای اتباع خارجی در دنیا را دارد، اظهار کرد: این موضوع باید بهطور مناسبی در دنیا اطلاعرسانی شود و تلاشها و زحمتهای جمهوری اسلامی ایران در این زمینه بهطور مناسبی دیده شود تا کشورهای دنیا بدانند چه خدماتی از سوی جمهوری اسلامی ایران به اتباع بیگانه ارائه میشود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چرخش از محوریت محتوای درسی به برنامه درسی باید موردتوجه قرار گیرد، اظهار کرد: برای کیفیتبخشی از هیچگونه تلاشی در راستای تأمین اعتبارات دریغ نخواهیم کرد.
شایانذکر است؛ در ابتدای این دیدار محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی گزارشی از فعالیتهای این مرکز ارائه داد و در ادامه تعدادی از کارکنان مرکز مطالبی را ارائه و پیشنهادهایی را مطرح کردند.
گفتنی است؛ در این نشست، تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانی، آزمون هوشمند، رتبهبندی معلمان و ... ازجمله موضوعاتی بود که موردبحث و بررسی قرار گرفت.
ارسال دیدگاه