علت تغییر و نوسان هسته زمین چیست؟

تهران (پانا) - هسته داخلی طی شش سال از سال ۱۹۶۹ تا ۷۴ تغییر جهت داده است. یافته‌های جدید تأیید کرد که هسته داخلی زمین با سرعت پایین‌تری می‌چرخد و تغییر جهت داده است. این یعنی نوسان.

کد مطلب: ۱۲۹۱۰۶۶
لینک کوتاه کپی شد
علت تغییر و نوسان هسته زمین چیست؟

به گزارش ثریا، مشاهدات دقیق نشان داده است که هسته داخلی زمین (IC) طی دهه‌ها حرکت می‌کند و تغییر می‌کند. از سوی دیگر، الگو، سرعت و نیروی محرکه گذار در این مورد هنوز مورد بحث است. مدل‌های پذیرفته‌شده قبلی پیشنهاد می‌کردند که هسته درونی زمین به‌طور پیوسته سریع‌تر از سطح سیاره می‌چرخد. یک مطالعه جدید با مدل‌های پذیرفته شده قبلی در تناقض است و شواهدی ارائه می‌کند که هسته داخلی زمین در حال نوسان است. با تجزیه و تحلیل داده‌های لرزه‌ای، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان داده‌اند که هسته داخلی طی شش سال از سال ۱۹۶۹ تا ۷۴ تغییر جهت داده است. آنها همچنین مدل جدیدی از حرکت هسته داخلی را پیشنهاد کردند که تغییرات طول هسته را توضیح می‌دهد.

مطالعه اولیه که در سال 1996 منتشر شد، بیان کرد که هسته داخلی زمین در حدود 1 درجه در سال سریعتر از بقیه جهان می چرخد، پدیده ای که به عنوان ابر چرخش شناخته می شود. یافته‌های جدید تأیید کرد که هسته داخلی با سرعت پایین‌تری می‌چرخد. جان ویدیل، یکی از نویسندگان این مطالعه و پروفسور دین در علوم زمین در کالج ادبیات، هنر و علوم USC Dornsife، گفت: «با کمک یافته‌های ما، همانطور که مردم ادعا کرده‌اند، می‌توانیم سطح زمین را در مقایسه با هسته داخلی آن ببینیم. بعد از گذشت 20 سال ، آخرین مشاهدات ما نشان می دهد که هسته داخلی از سال 1969 تا 71 کمی کندتر می چرخید و سپس از سال 1971 به 74 جهت دیگر حرکت می کرده. همزمانی این دو مشاهده، نوسان را به تفسیر محتمل تبدیل می‌کند.»

پس از تجزیه و تحلیل داده‌های لرزه‌ای یک تأسیسات نیروی هوایی ایالات متحده در مونتانا، دانشمندان دریافتند که هسته داخلی کندتر از آنچه قبلاً پیش‌بینی شده بود آن هم تقریباً 0.1 درجه در سال می‌چرخد. آنها امواج تولید شده از آزمایش‌های بمب هسته‌ای زیرزمینی شوروی را از سال 1971 تا 74 در مجمع‌الجزایر نوایا زملیا با استفاده از تکنیک جدید شکل‌دهی پرتوی توسعه‌یافته تجزیه و تحلیل کردند. این آخرین مطالعه اولین بار بود که نوسان شش ساله شناخته شده از طریق رصد مستقیم لرزه‌شناسی نشان داده شد. ایده ای که هسته درونی نوسان می کند، یک مدل بود، اما جامعه مطالعاتی بر سر دوام بودن آن دو دسته شده است. دانشمندان با انتظار همان جهت و سرعت چرخش در جفت آزمایش‌های اتمی قبلی وارد این مرحله شدند، اما در عوض، بر عکس آن را دیدند. آنها کاملاً شگفت زده شدند که هسته در جهت دیگری حرکت می کرد.»

این مطالعه از این گمانه زنی حمایت می کند که هسته داخلی بر اساس تغییرات طول روز - مثبت یا منفی 0.2 ثانیه در طول شش سال و میدان‌های ژئومغناطیسی، که هر دو از نظر دامنه و فاز با نظریه مطابقت دارند، نوسان می کند. یافته‌ها نظریه قانع‌کننده‌ای را برای بسیاری از سؤالات مطرح‌شده توسط جامعه پژوهشی ارائه می‌کنند. هسته داخلی ثابت نیست - زیر پای ما حرکت می کند و به نظر می رسد هر شش سال یک بار چند کیلومتر به عقب و جلو می رود. یکی از سؤالاتی که سعی کردیم به آن پاسخ دهیم این است که آیا هسته داخلی به تدریج حرکت می کند یا در دراز مدت در مقایسه با هر چیز دیگری ثابت است؟ محققان در حال تلاش برای درک چگونگی شکل‌گیری و حرکت هسته درونی در طول زمان هستند و این یک گام مهم در درک بهتر این فرآیند است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار