کتابی که بعد از ۵۰ سال هنوز «نو» است

تهران (پانا) - در آیین افتتاحیه نمایشگاه تصویرسازی‌ «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» ضمن مرور دستاوردها و میراث زنده‌یاد مهدی آذریزدی، برگزیدگان این رویداد تصویرگری نیز معرفی شدند.

کد مطلب: ۱۲۹۱۰۵۵
لینک کوتاه کپی شد
کتابی که بعد از ۵۰ سال هنوز «نو» است

به گزارش روابط‌ عمومی خانه هنرمندان ایران، مراسم افتتاحیه نمایشگاه تصویرسازی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و اعلام برگزیدگان این رویداد عصر روز جمعه ۱۰ تیرماه در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علی بوذری مدیرعامل انجمن تصویرگران گفت: یادم هست زمانی که کودک بودم همیشه دوست داشتم تابستان‌ها را در منزل مادربزرگم به سر ببرم چون یکی از شعبه‌های انتشارات امیرکبیر در آنجا بود و مادربزرگ به عنوان هدیه برای من از همین کتابفروشی کتاب می‌خرید و چه چیزی بهتر از «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب». این خاطره مشترک هم‌نسلان من است اما حالا هیچ نشانی از آن دوران نیست؛ نه از مادربزرگ نه آن کتابفروشی چرا که از ۹ شعبه کتابفروشی انتشارات امیرکبیر فقط چهار کتابفروشی باقی مانده و این غم‌انگیز است.

وی افزود: کتاب‌هایی که آن دوره از امیرکبیر خریدم همچنان هست و تاثیر آن در هم‌نسلان من و قبل از من وجود دارد؛ چرا که کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از دهه ۳۰ شکل گرفت، با تصویرسازی‌های زیبا از سوی هنرمندان آن دوره منتشر شد و بسیار در رشد چند نسل از کودکان موثر بود. کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» یکی از مهمترین کتاب‌های این انتشارات بوده، نه تنها متن آن که تصویرگری آن نیز موثر بوده است و همچنان بعد از گذشت پنجاه سال می‌بینیم که این تصاویر چقدر زیبا و نوگرا هستند.

بوذری با بیان اینکه این تاثیر را در طول بیش از ۶۰ سال می‌بینیم و این کتاب‌ها تاریخ تصویرگری ایران را می‌سازند، مطرح کرد: حالا سالگرد صد سالگی مهدی آذریزدی است و ما برای برگزاری این بزرگداشت با نهادهای مختلفی صحبت کردیم اما تنها شورای کتاب کودک با ما همراه شد، متاسفانه نتوانستیم نهادهای دیگر و حتی انتشارات امیرکبیر را با خود همراه کنیم.

در ادامه نوش‌آفرین انصاری نویسنده و پژوهشگر کتاب کودک که در این مراسم حضور نداشت طی یک پیام صوتی از آشنایی خود با مهدی آذریزدی و تاثیر او در تأسیس شورای کتاب کودک گفت.

سپس فروغ الزمان جمالی دبیر شورای کتاب کودک روی صحنه آمد و اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که آذریزدی یک نویسنده بازنویس بود، او کسی است که روشی مشابه فردوسی بزرگ را برگزیده است؛ روش بازنویسی و بازآفرینی. چنین افرادی دوباره آنچه را که نوشته شده است، می‌نویسند. فردوسی هم، چنین کاری می‌کرده، آذریزدی واژه «امروز» را بارها و بارها در نوشته‌هایش تکرار کرده یعنی اینکه او می‌دانسته در چه زمانه‌ای زندگی می‌کرده است. آذر یزدی در سخن‌های گذشته چیزی را می‌جوید که امروزی باشد پس می‌توانیم بگوییم ویژگی دیگر آذریزدی نوجویی اوست؛ کسی که به سراغ کتاب‌های کهن می‌رود، نوجویی می‌کند و به همین جهت می‌گوید «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن».

جمالی افزود: همه کسانی که زندگینامه او را خوانده‌اند، می‌دانند که او یک عاشق شوریده کتاب بود. آذریزدی در ده خرمشهر نزدیک یزد کار می‌کرد اما آنجا برایش تنگ بود پس یه یزد رفت اما آنجا هم برایش تنگ بود، به همین ترتیب به تهران آمد، اما تهران هم برایش چنین بود و از همین رو آذریزدی به تاریخ رفت؛ در واقع او فرزند زمان بود و به همین ترتیب در زمان می‌گردد و در زمان قرار می‌گیرد. حالا اگر ما با او و زمان همراه شویم، به تاریخ برویم و به دل دهه ۳۰ بزنیم، می‌بینیم که این دهه، دهه عجیبی است؛ دهه‌ای پر از تلاطم. ای کاش جوانان تاریخ بخوانند و به سراغ تاریخ بروند. وقتی به دهه ۳۰ می‌رویم، می‌بینیم این دهه شبیه قرن ۴ است، همان زمانی که شاهنامه آفریده شد و فردوسی بود. در این زمان هم مثل همان زمان جست‌وجو و تبیین هویت را می‌بینیم و آذریزدی نماد این جست‌وجو در ادبیات کودک است. او می‌رود تا در نهاد کودکی که از مشروطه پا گرفته است ادبیات ملی و مدرن کودک را پایه‌گذاری کند و این نقش اوست. آذریزدی را می‌شود از جنبه‌های مختلف بررسی کرد، آنچه که من فکر می‌کنم نیاز امروز است، جنبه هویت است، واقعا هویت ایرانیان، امروز چیست؟

وی با بیان اینکه آذریزدی آینده‌نگر بود، توضیح داد: حالا این پرسش مطرح است که امروز در موقعیت جهانی شدن و در موقعیت تاریخی آغاز قرن ۱۴۰۰ هویت ایرانی چیست و چه عناصری دارد؟ این پرسش بزرگ زمان ماست و این هویت امروزی در متن و تصویر کتاب کودک چگونه باید بازتاب یابد؛ به ویژه در مقوله تصویر که کودکان این زمان بیشتر علاقه‌مند تصویر هستند. آذریزدی دیگر کجاست؟

سپس مقداد ساداتی دبیر این رویداد پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: ما برای شکل‌گیری نمایشگاه آقای آذریزدی ۶ ماه تلاش کردیم و این تلاش شبانه روزی یک تیم بود. روزی که آقای بوذری پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه را داد، به این فکر کردم که همه ما از آقای آذریزدی خاطراتی داریم و با توجه به سالگرد صد سالگی ایشان گفتیم چه بهتر که این نمایشگاه در همین تاریخ شکل بگیرد. این را هم باید عنوان کنم که دوازده خرداد آثار با حضور داوران بررسی و داوری شد.

در پایان این مراسم برگزیدگان این نمایشگاه اعلام شدند‌.

در بخش اصلی پدرام کازرونی، نیلوفر عطایی و آروین فولادی فر برگزیده شدند. همچنین آرمین ابوالفتحی، زهرا امینی و سحر خراسانی شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش نگاه ویژه نیز نجلا مهدوی اشرف برگزیده و حنانه ملک‌پور شایسته تقدیر شناخته شد.

پس از برگزاری این مراسم، نمایشگاه تصویرسازی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» با یاد زنده‌یاد مهدی آذریزدی در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا ۲۰ تیر همه روزه (به جز روزهای شنبه‌) از ساعت ۱۵ تا ۲۰ به خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار