رئیس اداره مراقبتهای اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران :
ضرورت حرکت کارآمد تربیتی در مدارس، همسو با خط فکری دانشآموز
تهران(پانا) - رئیس اداره مراقبتهای اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در حاشیه برگزاری رویداد پیشخان گفت حرکت بهینه و کارآمد تربیتی در مدارس در مسیر و همسو با خط فکری دانشآموز و پذیرش قالب فکری و علایق او، میبایست دنبال و اجرایی شود.
رویداد ایدهپردازی پیشخوان از سوی معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، در اردوگاه شهید منتظری شهریار با حضور معاونین پرورشی و تربیت بدنی، کارشناسان حوزه پرورشی و مسئولین سازمان دانش آموزی مناطق ۲۱گانه استان برگزار شد.
در این رویداد محمد قاسمی رئیس اداره مراقبتهای اجتماعی اداره کل آموزش وپرورش شهرستانهای استان تهران بیان کرد:« آموزش و پرورش یک نهاد دولتی و برخاسته از دستورالعملها و برنامههای کاملا مشخص و مدون است و وقتی دستورالعملی صادر میشود تا کف مدرسه در جریان است و همه مدارس موظفند به اجرای آن هستند؛ این در واقع ظاهر قضیه است اما ما در رویداد پیشخان به دنبال این هستیم که این ساختار را تا حدودی عوض کنیم وتحولاتی خلاقانه در آن به وجود آوریم.»
وی افزود:« در این تغییرات، دستورالعمل به قوت خود باقی میماند اما نحوه اجرای آن بر اساس بومشناسی منطقه و محله، شرایط کاری، ظرفیتها و فضاهای تربیتی مناطق، بافت جمعیتی، ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی منطقه و بسیاری فاکتورهای ویژه هر منطقه، خواهد بود؛ در واقع مجریان این دستورالعملها معاونت وکارشناسان پرورشی و تربیتی مناطق خواهند بود که با بررسیهای کامل و جامع منطقه خود، بسترها و زمینههای لازم برای اجرای دستورالعمل را باید فراهم کنند و خاص منطقه خود آن را به مرحله اجرایی دربیاورند.»
قاسمی تصریح کرد:« در رویداد پیشخان، بارش فکری و ایدهپردازی برای فعالیتهای تربیتی آموزش و پیگیری میکنیم همین روش و روال باید در مناطق و به طور جز در مدارس اجرا شود تا شیوههای اجرای دستورالعملها و برنامههای تربیتی، شکلی خاص و منحصر بفرد برای هر منطقه به خود بگیرد.»
این مقام مسئول خاطرنشان کرد:« هدف اصلی از برگزاری اینگونه رویدادها، نزدیکشدن به دانشآموز است چیزی که اکنون مشاهده میشود این است که، فضای دانشآموز با فضای مدرسه و کادراجرایی فاصله عمیقی دارد، باید یاد بگیریم خود را به دانشآموز نزدیککنیم تا ما را بپذیرد؛ همچنین در مسیر تحقق اهداف تربیتی علاوه بر استفاده از روشهایی خلاقانه و ابتکاری، علایق ومسیر فکری دانشآموزان را هم مدنظر قرار دهیم و در قالب ذهنی دانشآموزان سعی در رسیدن به بالاترین هدف تربیتی که همان تربیت دانشآموز تمامساحتی برای دستیابی به حیات طیبه است، داشته باشیم.»
خبرنگار: زهره صفرزاده
ارسال دیدگاه