عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفتوگو با پانا مطرح کرد؛
نیروهای آموزشی مناطق مرزی و کمبرخوردار به صورت اختصاصی تربیت شوند
تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به ارائه راهکارهایی درباره حل معضل قدیمی کمبود معلم در مناطق مرزی پرداخت.
امانقلیچ شادمهر در گفتوگو با پانا اظهار داشت: «کمبود معلم در مناطق مرزی مشکلی است که در دهههای گذشته با آن روبرو بودهایم و تاکنون در کشور لاینحل باقی مانده است. آنچه مجلس برای حل این مشکل مدنظر دارد همان طرح تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش است.»
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: «ما هر سال در آموزش و پرورش ۵۰ هزار معلم بازنشسته داریم؛ طوری که در طول ۳ سال به ۱۵۰ هزار معلم بازنشسته میرسد. کمبود نیرو یکی از اساسیترین و با اولویتترین مسائل آموزش و پرورش ما است. این مسئله باید در اولویت مسئله مجلس قرار بگیرد تا برنامهای برای حل این مشکل داشته باشیم.»
وی خاطرنشان کرد: «کمیسیون آموزش به زودی مسئله تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش را پیگیری خواهد کرد تا هر چه زودتر این مسئله در صحن علنی مجلس بررسی و حل شود.»
این نماینده مجلس یازدهم افزود: «برای حل این مشکل ابتدا باید بخشنامه نقل و انتقال که به معلمان اجازه داده میشود از مناطق محروم به شهرهای بزرگ منتقل شوند لغو شود. زیرا خیلی از متقاضیان شغل معلمی بعد از قبولی در آزمون استخدامی به محض حضور در مناطق محروم درخواست انتقال به شهرهای بزرگ را میدهند و این مناطق همچنان با کمبود معلم دست و پنجه نرم می کنند.»
شادمهر ادامه داد: «دومین راهکار کمبود معلم در مناطق مرزی این است که از تحصیلکردگان بومی این مناطق که بیکار و بسیار مشتاق به فعالیت هستند استفاده شود، به این صورت که از فارغالتحصیلان رشتههای مرتبط در مناطق مرزی به صورت خرید خدمات استفاده کنند تا نیروی انسانی پایداری در مناطق مرزی داشته باشیم.»
این نماینده مجلس یازدهم گفت: «وزارت آموزش و پرورش باید در فرایند استخدام معلمان بومی که برای تدریس در مناطق مرزی و محروم استخدام میشوند، پیگیریهای لازم را انجام دهد.»
شادمهر در پاسخ به سوالی درباره تاثیر فعالیت قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی در رفع تبعیض و محرومیت از مناطق مرزی، اظهار داشت: «وزارت آموزش و پرورش برای برقراری عدالت و کیفیت آموزشی در مناطق محروم، مرزی و حاشیهنشینها باید نیروی انسانی تربیت کند . قطعا زمانی که به صورت اختصاصی برای این مناطق نیرو تربیت شود، کیفیت آموزشی بهتر خواهد شد و بهتر است از نیروهای گذری استفاده نشود.»
* زهرا قاسمی
ارسال دیدگاه