باقرزاده در دیدار با سرپرست و مسئولان دانشگاه فرهنگیان:

دانشگاه فرهنگیان،‌ معلمان انسان‌ساز تربیت کند

تهران (پانا) - باقرزاده در نشست معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با سرپرست دانشگاه فرهنگیان، از مدیران کل معاونت پرورشی خواست تا هماهنگی های لازم را با دانشگاه فرهنگیان برای برگزاری دوره‌های ویژه توانمندسازی نومعلمان و نومربیان به عمل آورند.

کد مطلب: ۱۲۸۹۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد
دانشگاه فرهنگیان،‌ معلمان انسان‌ساز تربیت کند

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش طی نشست با سرپرست و مسئولان دانشگاه فرهنگیان، به ظرفیت و توانایی این دانشگاه برای تبدیل شدن به نقطه تحول آموزش و پرورش به ویژه در فعالیت های تربیتی و پرورشی اشاره داشت.

«اصغر باقرزاده» و «رضا صحرایی» در دفتر این معاونت با یکدیگر دیدار و پیرامون مسائل مشترک در حوزه آموزش و توانمندسازی نومعلمان رایزنی کردند.

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین «علی تقوی» نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان،‌ «علی محمدی» معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان به همراه «امیر تجلی نیا» مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش‌، «عباس مهاجر» مدیرکل امور فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی این وزارت، و «حسین عبادتی» قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی حضور داشتند.

* انسان است که انسان تربیت می‌کند

دکتر باقرزاده با بیان اینکه از روز نخست یکی از برنامه‌های اصلی که به وزیر محترم آموزش و پرورش اعلام کردم، توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان بود،‌گفت: ما معتقدیم انسان است که انسان تربیت می‌کند و هرگز از اهمیت دانشگاه فرهنگیان غافل نیستیم؛ چرا که هر قدر به ورودی‌های این دانشگاه توجه کنیم و در توانمند شدن نومعلمان بکوشیم،‌ اثر آن را قطعا خیلی زود در مدارس و دانش آموزان خواهیم دید و فردای ما تا حد قابل قبولی تامین است.

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یکی از برنامه های ما اعتلای مربیان و معاونان پرورشی است که در تابستان امسال به مدد الهی به اجرا خواهیم رساند.

وی افزود: در حوزه معلمان تازه استخدام شده‌ی ماده 28 باید ابتدا به مصاحبه‌گران توجه شود و سپس به مهارت‌آموزی این عزیزان توجه شود تا یار و مددکار ما باشند.

باقرزاده از مدیران کل معاونت پرورشی خواست تا همه‌ی هماهنگی های لازم برای برگزاری دوره‌های ویژه توانمندسازی نومعلمان و نومربیان را با دانشگاه فرهنگیان را به عمل آورند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که در همه استان‌ها یک ستاد برای برگزاری هر چه بهتر این دوره ها تشکیل شود و معاونان پرورشی نیز با مدیران پردیس های دانشگاه فرهنگیان مرتبط بوده و در این راستا هم افزایی کنند.

*نو معلمان،‌ دارای یک مهارت ویژه خواهند بود

دکتر صحرایی نیز با اشاره به اینکه دو مجموعه برنامه بلند مدت و کوتاه مدت برای دانشجو معلمانی داریم که به زودی در مدارس حاضر خواهند شد، ‌اظهار داشت: ما مهارت هایی را احصاء کردیم که یک فرهنگی در هنگام فارغ التحصیلی حتما در یکی دوتای آن باید حاذق باشد،‌برای مثال یک آموزگار ابتدایی باید در حد یک مربی فوتبال کاربلد باشد،‌ یا در کمک های اولیه و یا در خطاطی سرآمد باشد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: با توجه به اینکه ورودی های سال 98 دو سال به علت کرونا غیرحضوری تحصیل کردند،‌یک دوره فشرده سه تا چهار هفته ای برایشان داریم تا آنها را قوی و مسلط به مدارس سراسر کشور گسیل داریم؛‌ در این دوره به طور مثال برای آنها کلاس های «چگونه یک اردوی موفق برگزار کنیم» «آشنایی و تحلیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند گام دوم انقلاب اسلامی» «ایمنی و بهداشت» و... برگزار خواهد شد.

وی افزود: در بخش فرهنگی و تربیتی از معاونت محترم پرورشی و فرهنگی وزارت خواستاریم تا پای کار آمده و ما را در نظارت و اجرا کمک کند.

صحرایی همچنین پیشنهاد داد ما می توانیم با هماهنگی و همکاری شما ترتیبی اتخاذ کنیم که دانشجو معلمان در طول تحصیلشان در مدارس حضور پیدا کرده و یار مربیان پرورشی باشند،‌ اینگونه هم خود تجربه می اندوزند و هم به مربیان عزیز پرورشی در فعالیت هایی مثل اردو و .. یاری می دهند.

* دانشگاه فرهنگیان، امید آموزش و پرورش انقلابی است

در این نشست نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان نیز اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان امید آموزش و پرورش انقلابی است.

حجت الاسلام تقوی خاطرنشان کرد: با تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان، پشتیبانی و حمایت‌های جناب آقای رئیس جمهور، حضور آقای نوری وزیر محترم آموزش و پرورش، شما در معاونت پرورشی،‌ آقای صحرایی در رأس دانشگاه و همراهی وزیر محترم علوم،‌ یک فرصت تاریخی پیش روی ما قرار دارد تا کاری شاخص در این دانشگاه انسان ساز و آینده ساز انجام دهیم.

وی یادآور شد: در حوزه علمیه دانشگاهیان،‌ دانشجویان 30 واحد می گذرانند که برای نگرش و دانش آنها بسیار اهمیت دارد،‌ اینک حدود 200 دانشجو در دوره های حوزه ما شرکت می کنند.

*هر نومعلم دارای پرونده فرهنگی و تربیتی خواهد بود

همچنین معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در این نشست گفت: 16 مهارت برای دانشجو معلمان احصا و تعریف شده است که کسب 8 مهارت اجباری و 8 مهارت اختیاری خواهد بود.

علی محمدی افزود: ما به هر نومعلم در پایان تحصیل، یک پرونده فرهنگی و تربیتی خواهیم داد که در آن مهارت های کسب شده و میزان تجربه آن ها درج شده است.

وی اضافه کرد: برای معلمان استخدام شده ماده 28 نیز دوره های ویژه ای مانند «فن بیان،‌ روخوانی قرآن،‌ رهبری اردو،‌ تشکل های دانش آموزی و آشنایی با هنرهای تجسمی و...» در نظر گرفته ایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان افزود: ظرفیت‌های اصلی دانشگاه فرهنگیان،‌ یکی حمایت‌ها و تاکیدات رهبر معظم انقلاب است و دیگری دانشجویان دغدغه‌مند.

محمدی این را هم گفت که دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور دارای 950 کانون در 25 عنوان برای دختران و پسران دانشجو است،‌ 350 انجمن علمی در 18 رشته دانشگاهی فعال است و همچنین 260 نشریه دانشجویی در دانشگاه های فرهنگیان سراسر کشور منتشر می‌شود.

*فرهنگیان جدیدالورود؛ توانا، انقلابی و با دانش

تجلی نیا،‌ مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش‌ نیز گفت: ۷۵ درصد کسانی که خودکشی می‌کنند معمولا قبل از اقدام، با یک نفر از اطرافیان مثل دوست، والدین، معلم و... صحبت می کنند. بنابراین اگر ما به معلم و مربی‌مان به خوبی آموزش پیشگیری از آسیب های اجتماعی دهیم، می‌توانیم جلوی ۷۵ درصد از خودکشی ها را بگیریم.

مهاجر، مدیرکل امور فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز خاطر نشان کرد: برای تامین مربیان دوره های هنرهای تجسمی و اردویی برای تربیت معلمانی در حد و اندازه نظام مقدس جمهوری اسلامی آمادگی داریم.

حسین عبادتی، قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی هم تاکید کرد: توجه به معیارهای انقلابی و داشتن سابقه فعالیت تشکیلاتی برای جذب اساتید دانشگاه فرهنگیان و همچنین معلمان آینده بسیار ضروری است و نباید افرادی که در دوره‌های بصیرتی سطح بالا شرکت داشته اند، نادیده انگاشته شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار