مدیر منابع طبیعی گلوگاه در پاسخ به چرایی قطع یک درخت کهنسال در گلوگاه

مالک درخت با مجوز منابع طبیعی آن را قطع کرد

گلوگاه (پانا) - مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گلوگاه در واکنش به تصاویر پخش شده از قطع یک درخت جنگلی کهنسال در فضای مجازی گفت برابر اظهارات همکاران در منابع طبیعی شهرستان بندرگز این محدوده از اراضی بالادست جز مستثنیات محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۸۹۵۸۸
لینک کوتاه کپی شد
مالک درخت با مجوز منابع طبیعی آن را قطع کرد

چند روزی است پخش فیلم ها و تصاویری از قطع یک‌ درخت کهنسال جنگلی با قدمتی چند صد ساله در اراضی روستای مصیب محله واکنش دوستداران طبیعت در شهرستان گلوگاه را سبب شده است. بسیاری از دوستداران محیط زیست، به قطع این درخت واکنش منفی نشان داده و‌‌ خواهان پاسخگویی منابع طبیعی شهرستان شدند.

خبرگزاری پانا شهرستان‌ گلوگاه جهت اطلاع از صحت و سقم این اتفاق به سراغ مدیر منابع طبیعی شهرستان گلوگاه رفته است.

کمیل قلی نژاد در گفت‌و‌گو با پانا گفت: «عرصه مورد نظر در روستای مصیب محله شهرستان گلوگاه واقع شده اما از نظر حوزه مدیریت منابع طبیعی در مدیریت منابع طبیعی شهرستان بندرگز استان گلستان قرار دارد.»

وی ادامه داد: « با توجه به اینکه این عرصه از منابع طبیعی از نظر جغرافیایی و‌ سرزمینی در حوزه استحفاظی شهرستان گلوگاه قرار دارد و با توجه به دستور فرماندار و دادستان شهرستان از ابتدای آگاهی از این مسأله، پیگیری آن در دستور کار منابع طبیعی شهرستان گلوگاه قرار گرفت.»

قلی نژاد افزود: «این عرصه از منابع طبیعی بر اساس اظهارات مأمورین منابع طبیعی بندرگز به استناد نقشه های سال ۱۳۴۲ جز مستثنیات محسوب شده و در اختیار اهالی این روستا قرار گرفته است.»

وی افزود: «بر اساس ماده ۶ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها‌ و مراتع در عرصه های مستثنیات، متملکین این زمین ها حق قانونی در بهره برداری از زمین خود را دارا هستند.»

مدیر منابع طبیعی شهرستان گلوگاه عنوان کرد: بر همین اساس مالک این زمین‌ با ارائه مستندات قانونی و درخواست مجوز از اداره منابع طبیعی شهرستان بندرگز، اقدام به قطع این درخت کرده‌‌ است.

با توجه به توضیحات مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گلوگاه، گرچه‌ مالک این زمین‌ با منع قانونی در قطع این درخت روبرو نبوده است، اما از بین بردن چنین درختی با این قدمت، آثار مخرب زیست محیطی را بر منابع طبیعی شهرستان گلوگاه برجای می‌ گذارد.

تصاویر قطع این گونه جنگلی دارای قدمت دل هر انسانی را به درد می آورد. امروز حفظ و حراست از جنگل ها و منابع طبیعی خواسته بسیاری از علاقه مندان به طبیعت و بسیاری از شهروندان است. مطالبه دوستداران محیط زیست از مسئولان، نظارت جدی در حراست از منابع ملی است. امیدواریم با مدیریت چنین مواردی از وقوع حوادث مخرب مشابه این اتفاق در آینده جلوگیری شود.

پیگیری خبرگزاری پانا شهرستان گلوگاه برای کسب اطلاعات تکمیلی از مدیریت منابع طبیعی شهرستان بندرگز ادامه خواهد داشت.

خبرنگار: اویس خادم لو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار