رژیم غذایی مناسب برای کودک اوتیسمی

تهران (پانا) - اوتیسم یک اختلال عصبی رشدی در کودکی است، اختلالی که علت و درمان آن مشخص نیست. این بیماری اصولا در سنین ۲ تا ۳ سالگی تشخیص داده می‌شود. کودکان مبتلا به اوتیسم مشکلات زیادی در غذاخوردن دارند و تغذیه آن‌ها یکی از چالش‌های است که والدین همیشه با آن دست به گریبان هستند.

کد مطلب: ۱۲۸۹۵۰۳
لینک کوتاه کپی شد
رژیم غذایی مناسب برای کودک اوتیسمی

‌برخی از غذا‌ها تاثیر منفی بر خلق و خوی کودکان مبتلا به اوتیسم دارد و آن‌ها را دچار آشفتگی می‌کنند. کودکان مبتلا به اوتیسم هر غذایی را نمی‌خورند و تنها به بعضی از غذا‌ها علاقه نشان می‌دهند.

غذا خوردن گزینشی در کودکان مبتلا به اوتیسم باعث می‌شود بسیاری از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها به بدن این کودکان نرسد؛ از سوی دیگر اگر حساسیت غذایی نیز داشته باشند مشکلات تغذیه آن‌ها برای والدینشان چند برابر می‌شود.

به همین دلیل است که اغلب خانواد‌هایی که کودکان اوتیسمی دارند همواره به دنبال این هستند که چه چیزی برای کودک آن‌ها مناسب است، زیرا این کودکان محدودیت‌های زیادی دارند.

متاسفانه کودکان اوتیستیک بیش از سایر کودکان به دچار حساسیت غذایی می‌شوند. از سوی دیگر دچار کمبود مواد غذایی، عدم تحمل غذایی و مشکلات خوردن برخی از خوراکی‌ها هستند.

باید بدانید که رژیم غذایی خاصی برای کودکان اوتیسمی وجود ندارد، اما حذف برخی از خوراکی‌ها از رژیم غذایی آن‌ها می‌تواند منجر به کاهش آشفتگی آن‌ها شود. غذا‌های فاقد کازئین و گلوتن از محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی در این کودکان است. این رژیم شامل حذف گلوتن، پروتئین موجود در گندم و کازئین پروتئین موجود در شیر است.

رژیم غذایی که مناسب کودکان اوتیسمی باشد باید سرشار از ویتامین B۴، E، D، کلسیم و پتاسیم باشد، از سوی دیگر تغذیه مناسب کودکان باید سرشار از حبوبات، ویتامین‌ها، پروتئین باشد.

‌کودکان مبتلا به این اختلال باید از خوراکی‌های بدون رنگ‌های مصنوعی، خوراکی‌های کنسروشده، ادویه‌جاتی مانند فلفل سیاه، غذا‌های فریزشده و آماده، نوشابه، چیپس، پفک، شکر، لبنیات و مشتقات آن، گندم و مشتقات آن ازجمله نان، ماکارونی، کاکائو و شکلات اجتناب کنند.

از سوی دیگر مصرف زیاد میوه و سبزیجات تازه برای تأمین ویتامین‌ها و ماهی تازه برای تأمین اسید‌های چرب امگا ۳ برای آن‌ها مفید است.

فواید خوراکی‌های دارای منیزیم برای کودکان اوتیستیک

یک رژیم غذایی متعادل و مقوی برای کودکان ضروری است، اما وجود منیزیم در خوراکی‌ها جایگاه ویژه‌ای در رژیم‌های غذایی کودکان اوتیسمی دارد. اگر این کودکان دچار کمبود منیزیم شوند منجر به علایمی از جمله تکان دادن دست و رفتار‌های تکراری، دندان قروچه، اضطراب، تمرکز پایین و دامنه توجه کم می‌شوند.

با تامین میزان لازم منیزیم با مصرف مواد مغذی می‌توان این علائم را در کودکان کاهش داد. با کاهش این علائم می‌توان رفتار درمانی موثرتری برای کودک دارای اوتیستیک مهیا کرد. منیزیم را از طریق کنجد و فراورده‌های آن، آجیل‌ها، سبزی‌ها و … می‌توان به کودکان اوتیسم رساند.

تاثیر روغن ماهی در کودکان اوتیسمی

اسید‌های چرب امگا ۳ و بعضی دیگر از انواع اسید‌های چرب برای رشد طبیعی و سالم بدن مفید است. مطالعات نشان می‌دهد مقادیر بالای امگا ۳ باعث افزایش تعاملات و معاشرت در افراد دارای اوتیسم می‌شود.

از سوی دیگر اسید‌های چرب امگا ۳ رفتار‌های بیش فعالانه و مخل کننده در کودکان اوتیسم را کاهش می‌دهد.

یک مطالعه ۶ هفته‌ای که بر روی ۱۳ کودک ۵ تا ۱۷ ساله دارای اوتیسم که در معرض رژیم غذایی غنی از امگا ۳ بودند نشان می‌دهد این کودکان با این رژیم غذایی علائم بیش‌فعالیشان کاهش یافته است.

گردو سرشار از روغن امگا ۳ است و در صورتی که والدین امکان استفاده از ماهی‌های قزل الا و یا سالمون را ندارند می‌توانند از گردو که منبع غنی امگا ۳ است، استفاده کنند. برخی از یافته‌ها نشان می‌دهد روغن امگا ۳ به صورت گیاهی حتی می‌تواند منبعی بهتر و غنی‌تری باشد.

خواص خوراکی‌های دارای ملاتونین برای کودکان اوتیسمی

از معمول‌ترین علائمی کودکان اوتیسمی اختلال در خواب است. این اختلال می‌تواند عدم تمرکز، اضطراب و استرس را در کودک اوتیسمی افزایش دهد. ملاتونین، اما هورمونی است که برای ایجاد خواب در بدن ترشح می‌شود و آرامبخش است.

به گزارش جامعه ۲۴ ملاتونین می‌تواند به خواب آرام کودک اوتیسمی کمک کند و منجر شود که کودک اوتیسمی در بیداری برنامه درمانی موفقی داشته باشد. در صورتی که مشکل اختلال خواب در کودک اوتیسم برطرف شود، می‌تواند روی مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی او تاثیر گذار باشد.

در کنار استفاده از مکمل دارویی که حاوی ملاتونین هستند و می‌توانند در کوتاه مدت مفید باشند و، اما خانواده‌ها بیشتر به دنبال این هستند که چگونه می‌توانند ملاتونین را به غیر از روش دارویی به کودکان دارای اوتیسم برسانند.

بیشتر بانک‌های اطلاعاتی میزان ملاتونین در مواد خوراکی را ذکر نمی‌کنند، اما بر اساس پژوهش‌های منتشر شده در وب سایت معتبر webMD لیست خواکی‌های حاوی ملاتونین به شرح زیر است:

آلبالو

آب آلبالو یا خود آلبالو یکی از معروف‌ترین خوراکی‌ها برای خواب است، محققان معتقدند که آلبالو می‌تواند میزان ملاتونین در بدن را افزایش دهد. آلبالو همچنین علاوه بر کمک به ترشح ملاتونین، انتی اکسیدان زیادی دارد که بر استرس اکسیداتیو موثر است، این موضوع به کودک دارای اوتیسم کمک شایانی می‌کند.

زرشک

زرشک، خوراکی که ما در طبخ بسیاری از غذا‌ها از آن استفاده می‌کنیم و چینی‌ها دمنوش آن را ضد پیری می‌دانند، دارای سطوح بالایی از ملاتونین و همچنین آنتی اکسیدان است.

تخم مرغ

در میان محصولات حیوانی، تخم مرغ از بهترین منابع ملاتونین است. خوراکی که علاوه بر ملاتونین، سرشار از پروتئین، اهن و به امگا ۳ نیز هست.

ماهی

ماهی نیز یکی دیگر از منابع حیوانی حاوی ملاتونین است. جالب است بدانید که بهترین گزینه در میان ماهیان ماهی قزل‌آلا و ساردین هستتند که علاوه بر ملاتونین اسید چرب امگا ۳ با ارزشی را هم برای کودک شما مهیا می‌کند.

آجیل و خشکبار

آجیل‌ها مقدار قابل توجهی ملاتونین دارند، اما پسته و بادام بیشترین میزان ملاتونین در خشکبار را دارا هستند. آجیل‌ها منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و همینطور چربی‌های مفید امگا ۳ هستندو از سوی دیگر منیزیم مورد نیاز کودکان اوتیسمی را نیز می‌توان از طریق آجیل تامین کرد.

منبع: جامعه 24

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار