بررسی اثر اخبار جدید بر بازار دلار

تهران (پانا) - نرخ دلار بازار آزاد در روز‌های پایانی هفته گذشته به گمانه‌های جدید پیرامون مذاکرات هسته‌ای واکنش داد.

کد مطلب: ۱۲۸۹۱۸۸
لینک کوتاه کپی شد
بررسی اثر اخبار جدید بر بازار دلار

به گزارش دنیای اقتصاد، در حالی که قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در روز‌های میانی هفته گذشته از کریدور قیمتی کانال ۳۱ هزار تومانی خارج شده بود و در سطوح قیمتی کانال ۳۲ هزار تومانی معامله می‌شد، در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه با انتشار اخباری از گفت‌وگو‌های جدید مقامات مسوول طرفین مذاکرات وین، به کانال ۳۱ هزار تومان بازگشت. پس از نشست حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور با سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در روز‌های پایانی هفته گذشته، تماس‌هایی میان مقامات مسوول کشور‌های چین، روسیه، عمان و آمریکا برقرار شد. به عقیده بسیاری از تحلیلگران ارزی بازگشت دلار به سطوح قیمتی پایین‌تر ناشی از انتشار اخبار مذکور بوده است. در نهایت نرخ هر برگ اسکناس دلار در معاملات بازار آزاد در روز پنج‌شنبه ۲ تیر با ۱۷۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

در هفته‌ای که گذشت بازار آزاد ارز تهران شاهد یک تلاش نا موفق نرخ دلار در زمینه حضور در کانال قیمتی 32 هزار تومان بود. پس از ثبات نسبی نرخ دلار در کریدور قیمتی 31 هزار و 700 تا 31 هزار و 900 در روز‌های پایانی خرداد ماه، قیمت این ارز در نخستین روز از تابستان تحرکاتی به سمت کانال 32 هزار تومانی داشت که با انتشار اخبار سیاسی جدید این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند‌ و در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در معاملات پایانی روز پنج‌شنبه با 170 تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه به رقم 31 هزار و 900 تومان رسید. به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار ارز تهران ناموفق ماندن تحرکات افزایشی دلار در هفته گذشته ناشی از اخبار جدید پیرامون نشست‌های هسته‌ای وین است. در روز چهارشنبه یکم تیر ماه بود که سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از سفر سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور به ایران خبر داد. ماریا زاخارووا علت این سفر را گفت‌وگو درباره تعدادی از موضوعات بین‌المللی مهم از جمله وضعیت پیرامون برجام، وضعیت روسیه در اوکراین، سوریه و افغانستان دانست. پس از سفر این مقام مسوول روسی به کشور گفت‌وگو‌های تلفنی نیز میان وزیر امور خارجه کشور با همتایان چینی و عمانی خود صورت گرفت. در همین زمینه روز جمعه، برخی منابع مطلع از ملاقات بورل، مسوول وزارت خارجه اروپا با مالی مسوول وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در بروکسل خبر دادند. به عقیده برخی کارشناسان با وجود اینکه تاکنون خبر جریان‌سازی در زمینه از سرگیری نشست‌های وین منتشر نشده است، با این حال اخبار ذکر شده با افزایش سطح انتظارات مثبت توانسته از افزایش قیمت دلار و حضور نرخ این ارز در کانال بالاتر جلوگیری کند.

حضور سکه در نیمه کانال 15 میلیون تومانی

قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات پایانی روز پنج‌شنبه به 15 میلیون و 550 هزار تومان رسید. پس از کاهش نسبی نرخ اونس جهانی طلا که از پارامتر‌های اصلی تشکیل‌دهنده قیمت سکه در معاملات بازار تهران است نرخ این کالای سرمایه‌ای نیز کاهشی 50 هزار تومانی را تجربه کرد. این در حالی است که روز پنج‌شنبه نرخ حباب هر قطعه از این فلز گران‌بها در بازه قیمتی یک میلیون و 860 تا یک میلیون و 890 هزار تومان محاسبه شد. به اختلاف میان ارزش ذاتی یک کالا با نرخ معامله شده در بازار اصطلاحا حباب قیمتی آن کالا می‌گویند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار