پانا بررسی کرد

برنامه‌ریزی برای آینده دو رشته کاربردی کشاورزی و گردشگری در مدارس

تهران (پانا) - این روزها که موضوع امنیت غذایی در دنیا حرف اول را می‌زند یکی از رشته‌های تحصیلی که نیاز جدی به توجه دارد، کشاورزی است و از سوی دیگر رشته پرکاربرد گردشگری است که در شرایط پساکرونا، درآمدهای اقتصادی بسیاری را برای کشورهای دنیا به همراه است و ایران باوجود پتانسیل‌های خوبی که در این زمینه دارد نتوانسته متناسب با ظرفیت‌ها از آن بهره گیرد.

کد مطلب: ۱۲۸۸۶۳۲
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌ریزی برای آینده دو رشته کاربردی کشاورزی و گردشگری در مدارس

آموزش اقتصادی در مدارس نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌هایی است که اگر به‌موقع و برنامه‌ریزی‌شده انجام شود می‌تواند در انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان و به‌تبع آن آینده اقتصاد ایران بسیار اثرگذار باشد.

جای خالی آموزش‌های اقتصادی به دانش‌آموزان

یعقوب محمودیان، کارشناس حوزه آموزش با تأکید بر اینکه مباحثی در رابطه با آموزش‌های اقتصادی به کودکان باید در کتاب‌های درسی گنجانده شود، اظهار کرد بدون شک نیاز است تا وزارت آموزش و پرورش را در مسیر آموزش‌های کاربردی به دانش‌آموزان، وزارتخانه‌هایی مانند فرهنگ و ارشاد و صمت یا سایر وزارتخانه‌ها همراهی کنند و یک تعامل چندجانبه باید در این مسیر وجود داشته باشد.

این کارشناس حوزه آموزش در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:‌ «در دوره‌های زمانی در آموزش و پرورش، طرح کاد و مهارت‌های عملی به دانش‌آموزان داده می‌شد که پس از آن به فنی و حرفه‌ای بدل شد. بدون شک یک سری از مهارت‌های زندگی به‌تناسب جنسیت در مدارس به دانش‌آموزان آموزش داده شود.»

وی از تألیف کتابی درزمینهٔ اقتصاد کودک و دانش‌آموز خبر داد و افزود: «اکنون پرسش‌هایی مطرح است به‌طور مثال اینکه دانش‌آموز باید چه مهارت‌های اقتصادی داشته باشد و اینکه دانش‌آموزان باید نگاه اقتصادی داشته باشند یا خیر‌، اظهار کرد:‌ «کتاب اقتصاد دانش‌آموز در دست تألیف است که در آن به این بحث که کودک یا نوجوان باید از کودکی پس‌انداز یا مدیریت امور مالی را آموزش ببینند یا خیر پرداخته خواهد شد.»

چگونه به کودک آموزش دهیم برای مخارجش تصمیم بگیرد

محمودیان با اشاره به‌ضرورت آموزش در دروس و مهارت‌های کاربردی در آموزش و پرورش عنوان کرد:‌ «به‌طور مثال در تحقیقی مشخص شد در یک دبیرستان دخترانه مهارت‌های پذیرایی از چند مهمان نیز وجود ندارد. احیای طرح کاد با این حجم از دانش‌آموزان ممکن است شدنی نباشد اما آموزش مهارت‌های عملی به دانش‌آموزان باید تقسیم‌بندی و در نظام آموزشی به‌صورت منسجم‌تری پیگیری شود.»

وی با بیان اینکه اکنون هیچ رویکرد واحدی برای اقتصاد کودک و نوجوان وجود ندارد،‌ تصریح کرد:‌ «پرسش‌های مهمی مطرح است به‌طور مثال آیا باید به کودک اجازه دهیم که خود برای مخارجش تصمیم بگیرد یا آنکه پس‌انداز کردن برای کودکان خوب است یا بد است و اینکه کودکان با موضوعات اقتصادی چه مواجهه‌ای باید داشته باشند.»

مجلس واسطه‌گری می‌کند تا هنرستان‌های کشاورزی احیا شود

احد آزادی‌خواه، دبیر اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با مهم خواندن توسعه رشته‌های مرتبط با امنیت غذایی اعلام کرد که کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی حاضر است واسطه‌گری کند تا آموزش ‌و پرورش نیازهایش را اعلام کند و هنرستان‌های کشاورزی احیا شود.

دبیر اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت‌وگو با پانا درباره توسعه رشته کشاورزی در مدارس گفت: «یکی از اقدامات مهمی که وزارت آموزش ‌و پرورش در رابطه با هدایت تحصیلی باید انجام دهد این است که بتواند استعدادها را به سمت نیازمندی‌های کشور سوق دهد و در حوزه مدیریت و ایجاد راهبردهای جدید باید اقدامات مؤثری انجام دهد.»

آزادی‌خواه اظهار کرد: «یکی از حوزه‌هایی که متأسفانه در سال‌های اخیر مغفول مانده است، هنرستان‌های کشاورزی است. اخیراً هم در مجلس شورای اسلامی برای توسعه هنرستان‌های کشاورزی با معاون وزیر آموزش ‌و پرورش جلسه‌ای داشته‌ایم و این نهاد هم بر اهمیت این مهم کاملاً واقف است.»

جای خالی پیوند میان رشته‌های امنیتی - سیاسی و حوزه غذا

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه رشته‌های مرتبط با امنیت غذایی مخصوص رشته‌های کشاورزی باید مورد توجه قرار بگیرند، اظهار کرد:‌ «در این موضوع دو نکته مهم وجود دارد. یکی اینکه بسیاری از رشته‌های کشاورزی مورد توجه ماست اما مورد غفلت واقع‌شده که نیاز اصلی کشور ماست. این حوزه‌ها عبارت‌اند از، حوزه زراعت، دامداری، طیور، اصلاح نباتات و گیاه‌شناسی و همه موارد مشابه که متأسفانه غفلت کرده‌ایم و استعدادهای‌مان را از این جریان دور کرده‌ایم و آن‌ها را صرفاً به سمت پزشکی و پیراپزشکی برده‌ایم.»

آزادی‌خواه درباره اهمیت ایجاد رشته‌های جدید در حوزه امنیت غذایی عنوان کرد:‌ «در شرایط کنونی نیازمندی‌های‌مان در این حوزه مورد غفلت واقع شده است، اما نکته دیگر رشته‌های جدید حوزه امنیت غذایی است که باید مورد توجه قرار بگیرند. یعنی پیوند بین رشته‌های امنیتی، سیاسی با حوزه غذا که می‌توان رشته‌های جدید و میان‌رشته‌ای تعریف کرد. در این موضوع آموزش و پرورش و وزارت علوم باید دست‌به‌دست هم دهند و رشته‌های جدیدی تعریف کنند.»

وی افزود: «موضوع دوم این است که این نوع رشته‌ها باید ترویج داده شوند و استعدادهای تازه‌ای به سمت این حوزه‌ها سوق داده شوند تا دانش‌آموزانی که به سمت پزشکی می‌روند به سمت رشته‌های حوزه امنیت غذایی و کشاورزی هدایت شوند. در این روش بجای حوزه درمان به پیشگیری توجه کرده‌ایم. یعنی اگر بهداشت غذایمان تضمین شود حتماً به حوزه درمان نیاز کمتری خواهیم داشت مخصوصاً در موضوع سرطان که به طرز چشمگیری رو به رشد است.»

باید تربیت کشاورز برای‌آینده را جدی گرفت

مجتبی خیام نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه برای بهره‌وری در حوزه کشاورزی باید موضوع تربیت کشاورزان آینده را جدی گرفت اعلام کرد که وزارت جهاد کشاورزی آماده هر نوع همکاری با آموزش و پرورش برای تحقق این مهم است.

این روزها موضوع امنیت غذایی در دنیا حرف اول را می‌زند و برخی از کارشناسان اقتصادی عنوان کرده‌اند که رشته‌های تحصیلی مرتبط با حوزه صنعت غذا در آینده از پردرآمدترین مشاغل دنیا می‌شود. این در حالی است که در کشور ایران همچنان دانش‌آموزان برای رشته‌های علوم تجربی و ریاضی فیزیک سر و دست می‌شکنند و آشنایی با رشته‌های مرتبط با حوزه کشاورزی ندارند.

70 درصد از بهره‌وران کشاورزی کم‌سواد یا بی‌سوادند

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «سازمان تات در ارتباط با آموزش و پرورش بیشترین همکاری که می‌تواند داشته باشد این است که در تربیت کشاورزان آینده کمک کند. متاسفانه 70 درصد از بهره وران کشاورزی ما یا کم سواد هستند و یا بی‌سوادند. بنابراین اگر برای کشاورزان آینده نتوانیم تربیت لازم را انجام دهیم بهره‌وری که انتظار داریم رخ نخواهد داد. درواقع آموزش و پرورش مهم‌ترین حلقه‌ای است که در این زمینه می‌تواند کمک کند و آن راه‌اندازی هنرستان‌های کشاورزی است.»

برای ساخت هنرستان‌های شبانه‌روزی تربیت کشاورز آماده‌ایم

خیام نکویی با بیان اینکه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی آمادگی دارد تا در موضوع هدایت تحصیلی به کمک وزارت آموزش و پرورش بیاید، گفت: «ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که ظرفیت‌هایمان را به کمک آموزش و پرورش بیاوریم. حتی هنرستان‌های شبانه‌روزی چه پسرانه و چه دخترانه را در نقاط مختلف کشور ایجاد کنیم و با همکاری وزارت آموزش و پرورش در تربیت نسل آینده کشاورزان اقدام کنیم.»

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: «اگر تربیت‌یافتگان هنرستان‌های کشاورزی طی مراحلی به دوره‌های علمی و کاربردی هم ورود پیدا کنند و در آن مقطع دستاوردی داشته باشند که قابلیت تجاری‌سازی داشته باشد، می‌توانند از ظرفیت مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری استفاده کنند.»

ضرورت بازنگری در رشته‌های تحصیلی دانش‌آموزان

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی معتقد است در شرایطی که حرف اول در دنیا موضوع امنیت غذایی است، ضرورت بازنگری در رشته‌های تحصیلی دانش‌آموزان ضروری به نظر می‌رسد.

علیرضا نظری، نماینده مردم خمین و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا گفت: «در دنیا و ازجمله در ایران که کشوری خشک و کم‌بارش است، موضوع امنیت غذایی مطرح است اما متأسفانه همچنان در مدارس ما دانش‌آموزان به سمت رشته‌های پزشکی و مهندسی سوق داده می‌شوند درحالی‌که این مهم حکایت از ضرورت بازنگری در رشته‌های تحصیلی دانش‌آموزان دارد.»

جای خالی توجه به رشته‌های حوزه کشاورزی در مدارس

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اهمیت توسعه رشته‌های مرتبط با حوزه کشاورزی، اظهار کرد: ‌«توجه به رشته‌های مرتبط با حوزه کشاورزی و حوزه غذا و همچنین توسعه آن ضروری است زیرا این موضوع بستر تولید مبتنی بر نوآوری می‌شود. باید با موضوعات مبتنی بر روش‌های روز جهانی پیش رفت.»

تغییر فرهنگ غذایی کشور نیازمند تغییرات بنیادین در مدرسه است

وی با اشاره به اهمیت بهره‌وری در حوزه کشاورزی گفت: ‌«فرهنگ مطرح در کشور ایران در حوزه غذا و افزایش بهره‌وری در این بخش و کاهش هدررفت‌هایی که در حوزه کشاورزی وجود دارد، اعم از آب یا محصولات کشاورزی در هنگام برداشت یا مصارف خانگی همه وابسته به یکسری تغییرات بنیادین است که این تغییرات مبنایش مدرسه است.»

وی افزود:‌ «همه این موضوعات نشان از لزوم توجه جدی در بازنگری رشته‌های آموزش ‌و پرورش دارد. ما در کشوری هستیم که به‌ناچار باید خودمان را با محدودیت‌های جوی تطبیق دهیم و مردم را برای مبارزه با محدودیت‌های طبیعی آماده کنیم. راهکار اساسی و بنیادین برای مدیریت درست منابع، افزایش بهره‌وری و جلوگیری از هدر رفت محصولات تولیدی، فرهنگ‌سازی است که بخشی از این مهم در آموزش و پرورش می‌تواند رقم بخورد.»

برای جا انداختن فرهنگ گردشگری باید از همان دوران مدرسه آموزش آغاز شود

یکی دیگر از رشته‌های مهم رشته گردشگری است. حرفه گردشگری در دنیا یکی از منابع اصلی درآمد ارزی و ایجاد اشتغال است که به گفته دبیر فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی اگر از همان دوران دبیرستان به‌عنوان یک‌رشته اصلی با برنامه‌ریزی به آن نگاه شود قطعاً در آینده می‌تواند منشأ رونق اقتصادی ایران باشد و این مهم با همکاری جدی میان دو وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با وزارت آموزش‌وپرورش ممکن خواهد شد.

محمد صالح جوکار، دبیر فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت تدریس رشته گردشگری در مدارس ایران گفت: «گردشگری به‌عنوان یک حرفه مهم است. از دو منظر می‌توان به این موضوع مهم نگاه کرد. ازیک‌طرف باید فرهنگ‌سازی لازم در حوزه گردشگری انجام شود که این مهم از همان دوران کودکی و در زمان تحصیل در مدرسه باید جا بیافتد.»

وی افزود: «درواقع از همان زمان مدرسه نوجوانان باید بدانند گردشگری چیست و چه‌کارها و حرفه‌هایی را می‌توان در این حوزه انجام داد. همه این موضوعات جزو فرهنگ گردشگری است که می‌توان در مدارس آموزش داد.»

گردشگری یک شغل تخصصی است

دبیر فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «از سوی دیگر بحث گردشگری است که به‌عنوان یک حرفه و صنعت باید موردتوجه قرار گیرد. تمامی مهارت‌های لازم و تخصصی در این رشته در بخش‌های مختلف اعم از هتل‌داری و راهنمایی گردشگری گرفته تا موضوع آژانس‌های مسافرتی و حتی کسانی‌که آثار و جغرافیای منطقه را معرفی و روایت می‌کنند باید در قالب یک‌رشته تخصصی آموزش دیده باشند که البته این رشته در دانشگاه وجود دارد اما با همین نگاه تخصصی می‌توان برای دانش‌آموزان کار و دانشی هم تعریف شود تا در بلندمدت اثربخش باشد.»

دو نهاد وزارتی برای توجه به رشته گردشگری تفاهم‌نامه ببندند

جوکار با اشاره به اینکه باید دو نهاد مهم وزارتی مرتبط با این رشته با هم تعامل بیشتری داشته باشند، عنوان کرد: «جای خالی تفاهم‌نامه میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با وزارت آموزش‌وپرورش به چشم می‌خورد. خوب است که این مهم زودتر انجام شود زیرا اشتراک‌هایی در این زمینه بین این دو نهاد وجود دارد که می‌تواند مکمل یکدیگر باشند. اگر از پتانسیل این دو نهاد استفاده شود قطعاً در آینده شاهد رونق و توسعه صنعت گردشگری در ایران خواهیم بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار