معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به پانا:

کمبود نهاده دامی نداریم

فقط ۱۵ درصد مراجعه‌کننده متقاضی خرید دام داشتیم/ قیمت نان تغییری نخواهد کرد/ واردات نهاده‌های دامی توسط شرکتی گمنام قانونی بود

تهران (پانا) - معاون اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه دام مازاد زیاد است اعلام کرد که بعد از اعلام وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین نهاده دامی فقط ۱۵ درصد مراجعه‌کننده برای دریافت نهاده دام وجود داشت، پس کمبودی وجود ندارد.

کد مطلب: ۱۲۸۸۳۷۲
لینک کوتاه کپی شد
کمبود نهاده دامی نداریم

نشست خبری محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با موضوع تشریح اهم برنامه‌ها و اقدامات تولیدی، زیربنایی، اشتغال‌زایی وزارت جهاد کشاورزی طی سال‌جاری برگزار شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پانا مبنی بر وجود حرف‌وحدیث‌هایی راجع به لاغر شدن دام‌ها به دلیل احتمالی کمبود نهاده‌دامی، گفت: «در هفته گذشته سه نشست با مجموعه دامداران داشتیم و نگاه این بود که دام آزاد وجود دارد و هنوز جمعبندی از قیمت دام برای بررسی در کمیسیون شورای قیمت‌گذاری به دلیل اختلاف اعداد اتحادیه‌ها ارایه نشده است تا در شورای قیمت‌گذاری ارایه، تصویب و ابلاغ شود.»

قربانی با رد کردن موضوع کمبود نهاده‌های دامی گفت: «ما در تأمین نهاده‌ها مشکل نداریم زیرا بعد از اعلام ما فقط ۱۵ درصد متقاضی خرید نهاده دامی مراجعه کردند و همچنان ۸۵ درصد ظرفیت خالی داریم. آنچه ما برآورد کرده‌ایم این است که واحدهای دامداری و مرغ داری نهاده ذخیره شده، دارند که البته به دلیل شرایط اقتصادی درگذشته ناگزیر ذخیره کرده‌اند و به همین دلیل برای خرید مراجعه نمی‌کنند. ضمن اینکه خرید تضمینی در حال انجام است.»

تحولات دنیا موضوع امنیت غذایی را جدی کرده است

قربانی در این نشست با اشاره به تحولات غذایی در ایران گفت: «رسانه‌ها در این مدت اصحاب تبیین بودند و به وزارت جهاد کشاورزی کمک کردند. در این وزارتخانه گاهی در برخی حوزه‌ها تمرکز پیدا می‌کردیم و اگر جایی خللی بود با مطالبه‌گری رسانه‌ها اقدام اصلاحی داشتیم.»

وی افزود: «در سال گذشته در دنیا تحولات زیادی در حوزه کشاورزی رخ داده است اعم از تغییرات اقلیم و خشک‌سالی و غیره که به دنیا پیام داد که باید اصلاحاتی داشته باشند. وال‌استریت ژورنال در سال ۲۰۰۰ پیش‌بینی کرده بود که جنگ آینده جنگ غذا است و امروز می‌گویند جنگ جهانی غذا یا نان. پیش‌بینی این بود که وزارت جهاد کشاورزی و سیاست خارجی ادغام می‌شوند و وزارت امنیت غذایی راه‌اندازی می‌شود و امروز در کشورهای همسایه این مهم در حال انجام است و شاهد راه‌اندازی وزارت امنیت غذایی هستیم. تحولات جدیدی بر اساس آن پیش‌بینی‌ها رخ داده است.»

قربانی گفت: «کشورهای دنیا به سه کشور روسیه چین و آمریکا در حوزه غذا نیازمند می‌شوند و پیش‌بینی رسانه‌های بزرگ دنیا این است چین قدرت برتر دنیا شود و روسیه جای امریکا را خواهد گرفت و این پیش‌بینی رسانه‌های بزرگ دنیاست. ایران هم باید به سمت تامین امنیت غذایی برود.»

مهم‌ترین اقدام سال گذشته اجرای قانون تمرکز در وزارت جهاد کشاورزی بود

قربانی با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در یک سال اخیر گفت: «در سال گذشته قانون تمرکز در وزارت جهاد کشاورزی اجرایی شده و از تولید تا سفره و حتی بازرسی و نظارت هم به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است و این قانون کشاورزی را در ایران احیا خواهد کرد.»

وی با مروری بر اقدامات انجام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: «کشت قراردادی گندم انجام شد و در گام اول ما ساده‌ترین مدل را اجرایی کردیم تا فرهنگ این مهم جا بیافتد. این اقدام ریسک تولید را کم خواهد کرد و اتفاقات مهم دیگری خواهد افتاد. در گام اول با گندم شروع کردیم و ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی را به سمت کشت قراردادی بردیم. بلافاصله عملیات کشت قراردادی برنج را داشتیم و بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی گلستان و مازندران زیر این نوع کشت رفت.»

وی افزود: «چغندرقند و پنبه از گذشته جزو کشت قراردادی بوده و اکنون هم برای آینده کشت قراردادی سیب‌زمینی را تبیین کرده‌ایم. این مهم به همت تشکل‌ها انجام خواهد شد زیرا هدف ما حضور تشکل‌هاست. همچنین خرید تضمینی دام روستایی را داشته‌ایم. به دلیل خشک‌سالی به عشایر فشار زیادی آمده بود و با کمک شرکت بازرگانی دولتی و شرکت دام سبک حدود ۱۰۰ دام سبک خرید تضمینی انجام شد.»

افزایش قیمت تضمینی گندم به کشاورزان انگیزه داد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: «همچنین موضوع افزایش قیمت انرژی‌ها را داشتیم اما اکنون وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین کالا در شرایط پایداری قرار دارد و با توجه به تصویری که حداقل برای ۵ سال آینده ترسیم می‌شود، واردات را ادامه خواهیم داد.»

وی با اشاره به اینکه از روسیه و کشورهای اطراف مانند مالزی و پاکستان و هند و غیره در حال واردات کالا هستیم، گفت: «سعی داریم ذخایر را در سطح بالا حفظ کنیم. همچنین اعلام قیمت تضمینی را داشتیم و قیمت گندم را از ۷ هزار و ۵۰۰ به ۱۱ هزار و ۵۰۰ رساندیم و این منجر به امیدبخشی به کشاورزان شد.»

پیش‌بینی فائو افزایش عملکرد ایران در حوزه غلات است

قربانی اظهار کرد: «امسال میزان خرید گندم ما افزایش پیدا کرده است. همچنین چون به کشاورزان توصیه شده بود از کودهای فسفاتِ استفاده کنند این مهم انجام شد و فائو اعلام کرده که در حوزه غلات ایران افزایش عملکرد خواهد داشت.برای کودهای فسفاتِ و پتاسه کاهش قیمت خواهیم داشت.»

وی افزود: «پرداخت تسهیلات یارانه‌ای را داشتیم که با پرداخت ۱۱ هزار همت انجام شد. عملیات ثبت‌نام در سامانه سیتا حدود ۸ ماه معطل‌مانده بود که این مهم به سرانجام رسید. همچنین قرارداد عاملیت با بانک کشاورزی و کارآفرینی امید و تعاون تعریف‌شده تا تسهیل و سرعت پرداخت ها را داشته باشیم.»

تات رویکردش را دانش‌بنیان کرده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: «با نام‌گذاری سال دانش‌بنیان وزارت جهاد کشاورزی دو اقدام محوری داشت یکی تصویب ۱۹ ماده در ۴ محور که وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را به ۲۰ درصد برساند و برای ایجاد بازار تضمینی با نهادهای مختلف وارد مذاکره شود تا تحول سازی دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی داشته باشیم.»

وی افزود: «در آیین‌نامه دانش‌بنیان باید سازمان تات رویکردش را به سمت پارک‌های فناوری ببرد و مدتی قبل هم اولین پارک فناوری تاسیس شد. در این پارک‌ها هم دهکده‌ها و مزارع نوآوری راه‌اندازی خواهد شد و بازار تضمین‌شده‌ای هم برای محصولات این شرکت‌ها ایجاد می‌شود.»

هوشمند سازی تأمین منابع از مبدأ از سال 1402

قربانی گفت: «هوشمندسازی تأمین منابع از مبدأ و از ابتدای سال ۱۴۰۲ از پروژه هوشمندسازی زنجیره تأمین را داریم و سهم هر کدام از حلقه‌ها در آن مشخص شده است. همچنین تسویه‌حساب با تولیدکنندگان بذر را داشتیم و برای اولین بار یارانه تولید بذر انجام شد.»

قربانی با اشاره به موضوع آزادسازی نرخ ارز گفت: «این مهم در سه مرحله تأمین و تبیین و توزیع با محوریت وزارت جهاد کشاورزی در حال اجراست. اکنون در مرحله تبیین هستیم. با اصحاب رسانه تشکل‌ها سازمان نظام‌مهندسی‌ها و همه مجموعه‌های فعال جلسات تبیینی داشتیم. موضوع پس زدگی تولید که حدود ۳۰ درصد کاهش تقاضا را پیش‌بینی کرده بودیم و در گام سوم تولیدکننده و واردکننده، صنایع در گردش نیاز دارند و بسته حمایتی در حد ۲۰ همت در نظر گرفتیم که برای مرغ و جوجه یک‌روزه و لبنیات و شیر خشک و غیره در نظر گرفته شد.»

وی افزود: «تأمین مالی ۲۰ همتی شروع شده و آمارها نشان می‌دهد با استقبال بیش از ۲۰۱ هزار بهره‌بردار آغاز شد. پرونده ۱۵۰ هزار نفر تائید شد و از این تعداد نهایت ۵۰ هزار نفر به بانک مراجعه کرده و تشکیل پرونده داده‌اند. تا اکنون ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر بهره‌بردار پرداختی داشتیم و در حوزه طیور ۲هزار ۷۵۰ بهره‌بردار تسهیلات دریافت کرده‌اند و در حوزه دام ۳۴ هزار و ۷۵۰ نفر تسهیلات دریافت کرده‌اند.»

طرح هوشمندسازی نان قرار است چگونه اجرایی شود؟ گفت: اجرای طرح هوشمندسازی نان به صورت پایلوت در زنجان ‌آغاز شد تا آسیب‌ها و خلاهایی که ممکن بود وجود داشته باشد احصا و مرتفع شود. همچنین مسئولان مربوطه نیز بتوانند زیرساخت‌های اطلاعاتی ایجاد کنند و با پیوست اجتماعی، توجیه نانوایی‌ها و بحث‌های فنی کار را پیش ببرند، زیرا این طرح نیازمند کارتخوان هوشمند است.

وی ادامه داد: «فرآیند خرید نان مانند سابق است. یعنی خریدار کارت می‌کشد تعداد قرص نان مورد نیاز خود و پلاستیک را انتخاب و پرداخت از کارت بانکی انجام می‌شود.»

قیمت نان تغییری نخواهد کرد

معاون اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه قیمت نان هیچ تغییری نخواهد داشت، گفت: «این طرح در زنجان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، فارس و تهران و چند شهر دیگر اجرایی شده است. پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان تیر این طرح کل کشور را پوشش دهد. در کل کشور برای این طرح به ۸۳ هزار دستگاه کارت‌خوان نیاز است. بحث‌های مربوط به پشتیبانی از کارت‌خوان‌ها بسیار پراهمیت است. این دستگاه‌ها نیز نوع خاصی هستند. عملاً هم اتصال در برخی نانوایی شروع شده و در تهران نیز حدود ۹۰۰۰ کارت‌خوان به نانوایی‌ها داده شده است.»

قربانی در ادامه گفت: «خرید نان از کارت‌بانکی انجام می‌شود که به کد ملی متصل است. هیچ کارت دیگری صادر نمی‌شود. مقداری از هزینه نان از حساب خریدار کسر می‌شود مابقی نیز از حساب سایه پرداخت و به‌حساب نانوایی‌ها واریز می‌شود.»

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه با این طرح یارانه‌ها مستقیم و هدفمند به دست مردم می‌رسد و آرد چند نرخی در بازار و نشت یارانه نخواهیم داشت گفت: «همچنین این طرح در جلوگیری از قاچاق و ضایعات نان اثر بسیار زیادی داشته و خروج آرد برای مصارف غیرانسانی به حداقل می‌رسد، همچنین کیفیت نان و رضایت مشتری نیز ارتقا می‌یابد. هیچ محدودیتی در تعداد نان وجود ندارد و باکارت بانکی هر تعدادی که نیاز است می‌توان خریداری کرد. تا به این لحظه اکثر مشکلات این طرح رفع شده و در حال تعمیم به استان‌های دیگر است.»

واردات نهاده‌های دامی توسط شرکتی گمنام قانونی بود

محمد قربانی، معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه واردات نهاده‌های دامی توسط شرکتی گمنام که گفته می‌شود از زیرمجموعه‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی است، مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده و بسیاری عنوان می‌کنند این شرکت نتوانسته نهاده موردنیاز مرغداران را تأمین کند؟ اظهار داشت: «آریوتجارت سهیل نام شرکتی است که از آن طی روزهای اخیر بسیار یاد می‌شود. ضمن اینکه وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امنیت غذایی است و مسئولیت تأمین امنیت غذایی کشور را دارد. این وزارتخانه نمی‌تواند منتظر تصمیم یک واردکننده برای واردات یک کالا بماند یا به‌عنوان مثال واردکننده‌ای یک کشتی را تا خلیج‌فارس بیاورد و برگرداند برای اینکه اعداد و ارقامی بالاتر از نورم جهانی درخواست می‌کند و زمانی که با خواسته او مخالفت شده، چنین اقدامی را انجام می‌دهد.»

قربانی با اشاره به وضعیت کشور و جهان و بحران تأمین امنیت غذایی، تصریح کرد: «شرایط به صورتی است که ما تمام کشتی‌هایی را که می‌بینیم تلاش می‌کنیم به نفع مردم و امنیت غذایی جذب کنیم و در این چارچوب از تمام ابزارهای قانونی و ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم. یکی از این ابزارها شرکت آریوتجارت سهیل بوده و در این زمینه هیچ کار غیرقانونی نیز صورت نگرفته است.»

قربانی اضافه کرد: «بر اساس ماده ۳ اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی و بندهای ۱۳ و ۱۵ این اساسنامه، سازمان مرکزی تعاون روستایی می‌تواند عنداللزوم وارد فعالیت‌های بازرگانی شود و ما نیز از این ظرفیت‌ها استفاده کردیم و به‌صورت کاملاً قانونی و به شکل شراکتی، شرکت آریو تجارت سهیل راه‌اندازی شد. این شرکت با واردات نهاده‌های دامی از مناطق شمالی این نهاده‌ها را در سامانه بازارگاه عرضه کرد و تولیدکنندگان خرید و از این نهاده‌ها استفاده کردند. اعداد و ارقامی که در این زمینه در رسانه‌ها مطرح می‌شود نمی‌دانیم از کجا آمده. چراکه باید مستند صحبت کرد.»

قربانی با اشاره به اینکه در شبکه حمل‌ونقل شرکت آریوتجارت سهیل سرعت لازم را نداشت، گفت: «به دلیل اعتراضاتی که در این حوزه صورت گرفت ما مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران را مأمور کردیم تا بر این روند نظارت داشته باشند. نهاده توسط این شرکت تأمین و به داخل کشور انتقال داده شده و در حال انتقال به سطح تولیدکنندگان است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.»

وی با بیان اینکه در مرحله‌ای متوجه شدیم میزان نارضایتی‌ها افزایش پیدا کرده و به همین جهت ارزیابی چندمرحله‌ای انجام دادیم و متوجه شدیم مسئله در سرعت تأمین است. گفت: «به همین جهت هفته گذشته جایگزینی برای شرکت آریوتجارت سهیل تعیین کردیم و تعهدات این شرکت را به شرکت پشتیبانی امور دام انتقال دادیم تا محموله‌های تولیدکنندگان را تأمین کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار