در گفت‌وگوی پانا با نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بررسی شد؛

عناصر اجرای الگوی حکمرانی مطلوب در آموزش و پرورش

تهران (پانا) - نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی عناصر لازم برای اجرای مدل حکمرانی مطلوب در بدنه آموزش و پرورش را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۸۲۷۱
لینک کوتاه کپی شد
عناصر اجرای الگوی حکمرانی مطلوب در آموزش و پرورش

جعفر قادری در گفت‌وگو با پانا درباره اینکه الگوی مطلوب حکمرانی در بدنه آموزش و پرورش، چه زمینه‌ها و عناصری نیاز دارد؛ اظهار داشت: «آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای است که نیازمند مشارکت معلمان، دانش‌آموزان و اولیای دانش‌آموزان در پیشبرد اهداف خود است و بدون همکاری معلمان، کادر اداری و دانش‌آموزان نمی‌تواند اهداف خود را پیش ببرد. بنابراین مدل حکمرانی این وزارتخانه باید مبتنی بر مشارکت مجموعه‌های ذی‌ربط باشد و به هیچ وجه به حالت تحکمی و دستوری کار این وزارتخانه پیش نخواهد رفت.»

وی ادامه داد: «این وزارتخانه نیازمند مدل‌های مشارکتی است، مدل‌هایی که بتواند یک نوع اقناع.سازی را در مخاطبان و زیرمجموعه‌های خود ایجاد کند. یعنی اگر تصمیمات آن مبتنی بر عقل، خرد و دانش نباشد به هیچ وجه مورد پذیرش و استقبال قرار نخواهد گرفت. بنابراین باید تمام تلاش آموزش و پرورش بر این باشد که بتواند مشارکت مجموعه‌های خود را داشته باشد.»

وی اضافه کرد: «محیط آموزش و پرورش محیط کاملا علمی و تربیتی و اخلاقی است و صرف توجه به موضوعات علمی و بی‌توجهی به مسائل تربیتی نمی‌تواند آموزش و پرورش را در پیشبرد اهدافش کمک کند. تلاش باید این باشد که در کنار تعلیم، تربیت هم به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد و از آموزه‌های دینی و تربیتی برای پیشبرد اهدافش استفاده کند و فقط یک فضای تعلیم و آموزشی را حاکم نکند.»

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «نکته دیگری که باید در حکمرانی آموزش و پرورش مورد توجه قرار بگیرد این است که صرف آموزش‌های نظری نمی‌تواند برای پیشبرد امور آموزش و پرورش مورد توجه قرار بگیرد و باید در کنار آموزش‌های نظری به آموزش‌های عملی هم توجه شود و تلاش وزارتخانه باید این باشد که دوره‌های تجربی و کارآموزی و عملی را به فعالیت‌های خود اضافه کند.»

قادری گفت: «همچنین اختلاف سطوح زندگی و دریافت‌ها در محیط‌های آموزش و پرورش نمی‌تواند به حل معضلات آموزش و پرورش کمک کند و حتی می‌تواند ایجاد مشکل کند. بنابراین باید در محیط‌های آموزشی و اداری و پرورشی، تفاوت دریافتی‌ها کاملا منطبق بر چارچوب‌های پذیرفته شده باشد.»

وی تاکید کرد: «مطلب دیگری که باید در حکمرانی آموزش و پرورش مورد توجه قرار بگیرد این است که دولت به تنهایی نمی‌تواند همه نیازهای آموزش و پرورش را تامین کند و توجه به حمایت‌های خیرین و کمک‌های اولیا و مربیان و همینطور مساعدت دستگاه‌های مختلف می‌تواند به آموزش و پرورش کمک کند. تنها تامین نیازهای مادی هم مطرح نیست طبعا وضعیت دانش‌آموزی در محیط‌های خیرساز و مدارس وقفی ساخته شده، کاملا روی مسائل تربیتی و پرورشی می‌تواند موثر باشد.»

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: «آموزش و پرورش در شیوه حکمرانی خود حتما باید از ظرفیت آموزش‌های مجازی و غیرحضوری استفاده کند که این آموزش‌ها در کنار آموزش‌های حضوری می‌تواند مکمل فعالیت‌های آموزش و پرورش باشد. درست است که فصل تابستان فصل استراحت و بازیابی توان معلمان است ولی باید توجه داشته باشد که از ظرفیت این فصل هم برای ارتقای توان معلمان استفاده کند و دانش‌آموزان را به سمت فعالیت‌های آموزنده تفریحی بکشاند.»

قادری افزود: «آموزش و پرورش باید از ظرفیت فضاها و امکانات خود به درستی استفاده کند در حقیقت وزارتخانه‌ای که می‌خواهد دیگران را به افزایش راندمان و بهره‌وری و کارایی توصیه کند خود باید در کارایی و بهره‌وری از بقیه سرآمد باشد.»

وی به رقبای تربیتی معلمان از قبیل فضای مجازی، جامعه و ... اشاره کرد و گفت: «از طریق منع استفاده از امکانات رقابتی که وجود دارد نمی‌شود دانش‌آموزان را از برخی از فعالیت‌ها دور نگه داشت اما اگر معلم فعالیت‌های تربیتی خود را توام با عشق و علاقه و محبت انجام دهد و بتواند ارتباط خوبی را با دانش‌آموزان برقرار کند طبعا این عشق و علاقه می‌تواند دانش‌آموزان را به سمت و سویی بکشاند که از امکانات جایگزین استفاده نکنند و علاقه‌مند باشند.»

قادری در این باره تاکید کرد: «ما باید به سمت و سویی برویم که آموزش و پرورش بتواند افراد علاقه‌مند و عاشق به آموزش و پرورش را جذب کند. اینطور نشود که افرادی که در جاهای دیگر سرخورده می‌شوند و افرادی که از همه جا رانده هستند به آموزش و پرورش بیایند. باید به گونه‌ای برخورد کنیم که هم معلم تامین شود و هم اینکه افراد عاشق در این وزارت‌خانه حضور پیدا کنند و آموزش، عشق و علاقه آن‌ها باشد نه از سر ناچاری. شرایط ورود به آموزش و پرورش باید سخت باشد و افرادی که نمی‌توانند به مسئولیت خود عمل کنند باید به راحتی بتوانند جدا شوند و در جاهای که بهتر می‌توانند عمل کنند ورود پیدا کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار