رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

ضرورت راه‌اندازی واحدهای مددکاری اجتماعی در مدارس

تقویت ارتباط دانش‌آموز با مدرسه بر عهده مددکار اجتماعی است

تهران (پانا) - رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر راه‌اندازی واحدهای مددکاری اجتماعی در مدارس می‌گوید دانش‌آموزان نیازمند یکسری مراقبت‌های اجتماعی هستند که ذاتا وظیفه مددکار اجتماعی است و تقویت ارتباط دانش‌آموز و خانواده با محیط مدرسه کار مددکار اجتماعی است.

کد مطلب: ۱۲۸۸۰۵۰
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت راه‌اندازی واحدهای مددکاری اجتماعی در مدارس

سید‌حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «یکی از حوزه‌های کاری جدی مددکاران اجتماعی در محیط‌های آموزشی، مدارس هستند. مدرسه به دلیل وجود گروه‌های هدفی که دارد و این گروه‌ها سه ضلع مثلت دانش‌آموزان، اولیای مدرسه و اولیای خانه را تشکیل می‌دهند از محیط‌های اجتماعی محسوب می‌شود که در آن سه ضلع مذکور به طور مستمر با هم در ارتباط هستند. یعنی به‌طور میانگین دانش‌آموز 14 سال در محیط مدرسه حضور دارد، معلم باید 30 سال کار کند و تا زمانی که دانش‌آموز در مدرسه است نیز خانواده با مدرسه مرتبط است.»

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درخصوص ضرورت راه‌اندازی واحدهای مددکاری در مدارس افزود: «یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در برنامه‌های حوزه مددکاری اجتماعی و ارتقای سلامت اجتماعی، در دسترس بودن گروه‌های مخاطب است که مدرسه این ویژگی را دارد. مدرسه محیطی اجتماعی است که گروه‌های مختلف در آن حضور دارد. در این راستا شناسایی نیازها و مشکلات افراد یکی از مهم‌ترین وظایف مددکاران اجتماعی است. رصد مسایل دانش‌آموزان یکی از وظایف مددکاران اجتماعی است. همچنین شناسایی خانواده‌های نیازمند یا شناسایی افرادی که نیازهای خاص‌تری دارند از وظایف مددکاران اجتماعی است.»

وی گفت: «هماهنگی برای بهره‌مندی افراد دارای نیازهای ویژه (منظور فقط افراد دارای معلولیت نیست)، افرادی که دارای مشکل هستند، دانش‌آموزانی که ناسازگاری دارند، در مدرسه تاخیرهای مکرر دارند یا از مدرسه فرار می‌کنند و والدین آنها درگیر طلاق هستند یا کودک آزاری‌هایی که صورت می‌گیرد بر عهده مددکاران اجتماعی است. یعنی باید جایی باشد که این دانش‌آموزان شناسایی شود و به مراجع و منابع اجتماعی متعدد ارجاع دهد. این کار بر عهده مددکار اجتماعی است.»

حضور یک مددکار اجتماعی در مدرسه با شناسایی نیازها و مشکلات دانش‌آموز، چه بسا کمک می‌کند به تدوین سیاست‌های بهتر، بازنگری سیاست‌ها و اجرای بهتر سیاست‌ها در مدرسه

تقویت ارتباط دانش‌آموز و خانواده با محیط مدرسه کار مددکار اجتماعی است

موسوی چلک تصریح کرد: «تقویت ارتباط دانش‌آموز و خانواده با محیط مدرسه کار مددکار اجتماعی است. ظرفیت‌های زیادی در مدرسه وجود دارد که با حضور مددکار اجتماعی مسایل حل می‌شود. در بسیاری از مواقع حضور مددکار اجتماعی می‌تواند مانع ترک تحصیل افراد، مانع اقدام به خودکشی یا آزارهای کودک، مانع تنش‌های معلم و دانش‌آموز یا معلمان باهم شود.»

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه مداخلات در محیط مدرسه یکی از کارهایی است که مددکاران می‌توانند در مدارس انجام دهند، گفت: «این مداخله می‌تواند به صورت روش کار با فرد یا مددکاری اجتماعی فردی باشد یا از طریق مددکاری اجتماعی گروهی در مدرسه دنبال شود. مددکار می‌تواند در محیط مدرسه با اولیای خانه کارهای گروهی انجام دهد. حتی برخی مواقع با مربیان و کادر مدرسه هم مددکاران می‌توانند همانطور که کار مددکار فردی را انجام می‌دهند کار مددکاری گروهی را هم انجام دهند.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «حتی می‌توان مدیران مدارس را از مددکاران اجتماعی انتخاب کرد. گاهی مواقع حضور یک مددکار اجتماعی در مدرسه با شناسایی نیازها و مشکلات دانش‌آموز، چه بسا کمک می‌کند به تدوین سیاست‌های بهتر، بازنگری سیاست‌ها و اجرای بهتر سیاست‌ها در مدرسه. 6 روش مددکاری وجود دارد که در مدرسه قابل استفاده و به‌کارگیری است منتهی مستلزم این است که آموزش و پرورش نیز این مساله را بخواهد. نه فقط آموزش و پرورش بلکه ساختار مدریتی کلان کشور باید بپذیرد که بهترین بستر برای ارتقای سلامت سواد اجتماعی مدرسه است. بهترین بستر برای تربیت انسان‌های خلاق، سالم و موثر مدرسه است و بهترین بستر برای فراگیری آموزش مهارت‌های اجتماعی مدرسه است.»

موسوی چلک تصریح کرد: «مدرسه می‌تواند بهترین بستر را برای افزایش مسئولیت‌پذیری و مشارکت دانش‌آموزان و افزایش سرمایه اجتماعی فراهم کند و می‌تواند بیشترین نقش را در افزایش شادی و نشاط داشته باشد. طبیعتا حضور مددکار اجتماعی به دلیل قابلیت‌های تخصصی و حرفه‌ای که دارد در کنار سایر عوامل می‌تواند بستر مهمی برای تحقق هدف مددکاری اجتماعی یعنی بهزیستن اجتماعی باشد.»

تقویت ارتباط دانش‌آموز و خانواده با محیط مدرسه کار مددکار اجتماعی است. ظرفیت‌های زیادی در مدرسه وجود دارد که با حضور مددکار اجتماعی مسایل حل می‌شود

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان نیازمند یکسری مراقبت‌های اجتماعی هستند که ذاتا وظیفه مددکار اجتماعی است، گفت: «گاهی مواقع مراجعه مددکار اجتماعی در خانواده و برقراری ارتباط با دانش‌آموز مشکلات خانواده‌ها را برطرف می‌کند.»

آمادگی برای اجرای پایلوت طرح حضور مددکار اجتماعی در مدارس

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پایان اعلام آمادگی کرد که با همکاری آموزش و پرورش چندین مدرسه با حضور محوریت مددکار اجتماعی به مدت یکسال در اختیار انجمن مددکاران اجتماعی قرار بگیرد تا اقدامات این حوزه انجام شود و با اجرای این طرح تفاوت مدرسه با حضور و نبود مددکار اجتماعی مقایسه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار